וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שבוע קשה - אחד העם נסגר בעליות

ערן אזרן

14.8.2011 / 16:58

על רקע מגמה חיובית בוול סטריט ובבורסות העולם נסגרה גם הבורסה התל אביבית בעליות. ת"א 25 עלה ב-2.8% ואילו ת"א 25 התחזב ב-3.2%

לאחר שבשבוע שעבר דיממה הבורסה בתל אביב, המשקיעים היום יכלו להתנחם בתיקון של בין 2%-3% במדדים המובילים. העליות נרשמו על רקע המגמה החיובית בוול סטריט ובבורסות אירופה בסוף השבוע, ועל אף החשש מפני האטה או מיתון חוזר בכלכלות העולם. מניות הטייקונים, שנחתכו בשבוע שעבר בעשרות אחוזים, הובילו את העליות.

בסיכום יומי, מדד תל אביב 25 עלה בכ-2.8%; ת"א 100 התחזק ב-3.2%. מדד ת"א בנקים הוסיף 0.9%, ומדד מניות הביטוח קפץ ב-4.8%. מדד מניות הגז ונפט הכביר לעשות בזינוק יומי של 6.6%. גם מדדי התל בונד זינקו בעד כ-1.9% והתאוששו מירידות של 3% בשבוע שעבר.

מניות הטייקונים הן שהובילו היום את העליות בבורסה, לאחר שסבלו מנפילה של עשרות אחוזים בערכן בשבוע המסחר הקודם: כור עלתה בכ-18%, לאחר שהשילה בשבוע שעבר 40%; דיסקונט השקעות עלתה ב-20%; קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה הוסיפה 7%; וכלכלית ירושלים שבשליטת אליעזר פישמן, התחזקה בכ-4.6%.

גם איגרות החוב של הטייקונים התאוששו היום, למשל: אג"ח ח' של כור עלתה ב-5.6% והתשואה עליה ירדה לכ-9.8%; איגרות החוב של קבוצה דלק עולות בכעד 8.7% והתשואה ירדה לכ-7.7%; אג"ח מסדרה ו' של אלביט הדמיה , שבשליטת מוטי זיסר עלתה בכ-9%, והתשואה ירדה "רק" ל-36%.

גם בשוק איגרות החוב הממשלתיות נרשמות ירידות שערים של עד 0.3%. איגרת חוב מסוג שחר (שקלית ובריבית קבועה) לפידיון בינואר 2022 ירדהת בכ-0.3% והתשואה עלתה לכ-4.91% ברוטו. המק"מים לעומתם רשמו עליות קלות.

"עדיין אי אפשר לדבר על שינוי מגמה בבורסה בת"א", אמר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. "הבנקים עדיין מציגים את התמונה של שבוע שעבר עם החשש לפגיעה בתיק האשראי, מדד הבנקים עולה פחות מהתיקון שאנו רואים בת"א 100. מניות הקשורות בקבוצת אי.די.בי. מגיבות לחדשות הטובות שהגיעו בסוף השבוע מעלייה בערך מניות קרדיט סוויס ומהקטנת הסיכונים במימון עסקת רכישת המניות של הבנק השוויצרי. יש כאן מצב מאוד בעייתי שבו קבוצה כל כך גדולה ומשמעותית וחשובה במשק הישראלי מתנהלת כמו עלה נידף ברוח סביב השקעה ממונפת בבנק ספציפי מעבר לים".

"המסחר יתאפיין בתנודתיות גבוהה"

בסוף השבוע העריכו כלכלני לאומי שאם העולם יידרדר למיתון גלובלי, ייתכן שיחלוף זמן רב עד שנחזור למגמה חיובית בבורסה. להערכת הכלכלנים, "בטווח הקצר ימשיך המסחר בשוק המניות המקומי להתאפיין בתנודתיות גבוהה על רקע מגמת המסחר מעבר לים, אך בטווח ארוך יותר רמת המכפילים נראית אטרקטיבית להשקעה".

גם בפועלים היו שותפים להערכה כי שינוי כיוון בבורסה ייתכן רק כאשר תשוב הרגיעה לשווקים הגלובליים והאופק הכלכלי המקומי והגלובלי יתבהר. "ככלות הכול, יש לזכור כי המשק המקומי מפגין ביצועי יתר ביחס למרבית המשקים המערביים הן בקצב הצמיחה, הן בנתוני האבטלה המצויים בשפל של למעלה משני עשורים, ואף בתוצאות החברות שחלק לא מבוטל מהן משתפר גם בתקופה זו", נכתב.

בבנק הפועלים הציגו שתי אסטרטגיות השקעה אפשריות בתקופה הנוכחית הסוערת, לשני טיפוסים שונים של משקיעים- האחד, לבעלי פרופיל של שנאת סיכון "נמוכה עד ממוצעת", והשני - "משקיעים טווח הארוך" שמוכנים לספוג תנודתיות בטווח הקרוב.

לטיפוס הראשון ממליצים בבנק שלא להחזיק ברכיב מנייתי מלא בתיק ההשקעות. "רמת התנודתיות בשווקים גבוהה, והיא צפויה להמשיך להיות כזו בטווח הקרוב. אי הוודאות בשווקים הגלובליים, בהובלת ארה"ב ואירופה, הביאה לירידות תלולות גם בבורסה המקומית, ובטווח הנראה לעין אין אנו מבחינים בגורם שיביא למפנה חד בשוק", נכתב.

עבור סוג המשקיעים השני - כאלה "בעלי אורך נשימה ארוך במיוחד" - מציינים בבנק כי ישנן מניות רבות שמחיריהן הנוכחיים מהווים הזדמנות השקעה. בין המניות שמהוות "הזדמנויות השקעה" ציינו בבנק את מניית טבע , כיל , החברה לישראל , בזק , עזריאלי ועוד. "בטווח הקרוב משקיעים אלו יסבלו מהתנודתיות העזה, כאמור, אולם כאשר תירגע האווירה, מניות רבות עשויות ליהנות מתיקון חיובי משמעותי", נכתב.

הגבלות על השורטיסטים

ביום שישי הטילו ארבע מדינות אירופאיות - צרפת, איטליה ספרד ובלגיה - איסור על מכירה בחסר (שורט) של מניות, כחלק ממאמץ מתואם להשיב את האמון לשווקים. גם טורקיה הודיעה על הגבלת השורטים על מניות. מדינות אלה מצטרפות לשלל מדינות שכבר החילו הגבלות כלשהן על שורטים, מיוון ועד דרום קוריאה.

צרפת אסרה על מכירה בחסר של 11 מניות פיננסיות למשך 15 ימים. ספרד אסרה על מכירה בחסר של 16 מניות למשך 15 ימים. בלגיה תאסור על מכירה בחסר של 4 מניות פיננסיות למשך תקופה בלתי ידועה. איטליה כבר החילה הגבלה על מכירה בחסר לפני כמה שבועות, אך ככל הנראה הרחיבה אותה כיום. צעדים דומים ננקטו באירופה ובארה"ב בשיאו של המשבר הפיננסי ב-2008.

בינתיים, בסוף השבוע ננעל המסחר בוול סטריט בעליות שערים קלות. מדד דאו ג'ונס טיפס ב-1.1% אך ירד בסיכום שבועי ב-1.5%; מדד S&P 500 עלה ב-0.5% אולם ירד השבוע ב-1.7%; מדד נאסד"ק הוסיף 0.6%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.1% לרמה של 2.24%. בסיכום שבועי נפלה התשואה השבוע ב-0.52% - הירידה השבועית החדה ביותר מאז דצמבר 2008.

התנודות בשוקי המניות של ארה"ב השבוע היו החדות ביותר בתולדות וול סטריט. ביום המסחר הראשון של השבוע, יום שני, צלל מדד S&P 500 ב-6.7% - הנפילה היומית החדה ביותר מאז דצמבר 2008 - בעקבות הורדת דירוג האשראי המושלם של ארה"ב על ידי חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P). למחרת, יום שלישי, קפץ המדד ב-4.7% לאחר שהבנק הפדרלי הודיע כי ישאיר את הריבית בארה"ב בשפל עד אמצע שנת 2013. ביום רביעי נפל המדד ב-4.4% וביום חמישי שב וזינק ב-4.6%. המדד מעולם לא רק תנודות כה חריפות במהלך ארבעה ימי מסחר, לפי נתוני בלומברג.

מניות בולטות במסחר

בבית ההשקעות פסגות העריכו הבוקר כי חשיפתם של הבנקים ללווים הגדולים במשק ("הטייקונים") עשויה להשפיע הרבעון על סעיף ההפרשה לחובות מסופקים. במסגרת הבדיקה שנערכה, חושב היחס שבין חלק ההלוואות ללווים הגדולים לבין סך תיק האשראי בבנק. מתוצאותיה עולה כי בנק הפועלים הינו החשוף ביותר לטייקונים, והריכוזי ביותר בחשיפתו ללווים הגדולים: היקף ההלוואות שנתן לטייקונים עומד על כ-49% מכלל תיק האשראי שלו; בדיסקונט החשיפה הינה 43%, בלאומי - 42%, בינלאומי - 33% ובמזרחי טפחות - 21%.

החשש מההתפתחויות בחברות האחזקה הביא גם את מניותיהן של הבנקים לרשום ירידות שערים חדות בשבוע שעבר, בשל חשש מפני האפשרות שלווה משמעותי ייקלע לקשיים, וכיום נסחר מדד הבנקים במכפיל הון ממוצע (משוקלל) של כ-0.82 בלבד. גורמים נוספים שהעיבו על ענף הבנקים הם חשש מגלישה למיתון (שכן הבנקים הם בבואה של המשק המקומי), וכן החשיפה שלהם לאיגרות חוב של בנקים זרים.

פתיחת המסחר במניית דלק נדל"ן , מקבוצת יצחק תשובה, נדחתה הבוקר בעקבות הודעה על "אירוע מהותי". בהמשך דיווחה החברה כי חתמה על מזכר הבנות עם קרן נדל"ן זרה לפיו תועבר השליטה בה (50.79%) ללא תמורה. במסגרת מזכר ההבנות, נקבע כי הקרן תזרים לחברה 500 מיליון שקל, שישמשו להחזר החוב לבעלי האג"ח. בנוסף, תשובה עצמו יזרים הלוואה של כ-100 מיליון שקל, ויוותר על חוב של 120 מיליון שקל.

דלק נדל"ן דיווחה כי התנאי לעסקה שנחתמה הוא שהקרן הרוכשת לא תפגע בהחסר החוב לבעלי האג"ח של החברה (בהיקף של 2.2 מיליארד שקל) - כלומר למנוע "תספורת" עתידית. עם זאת, במסגרת הדיווח צויין כי ייתכנו שינויים במועד הפירעון של הקרן וכן שינויים בגובה הריבית על החוב.

חברת הנדל"ן דרבן , הנמצאת בבעלות מלאה של close כלכלית ירושלים נתוני המסחר המלצות אנליסטים הרשמה לנתונים בזמן אמת חדשות חברה הוסף לתיק אישי לגרף ניתוח טכני כלכלית ירושלים שבשליטת אליעזר פישמן, הודיעה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות עם חברה זרה למכירת מלוא הזכויות בהלוואות מובטחות במשכנתא לבניין משרדים במנהטן. בתמורה לזכויות תקבל דרבן סכום כולל של 62 מיליון דולר (220 מיליון שקל) וזאת לאחר שרכשה את אותן זכויות בספטמבר 2010 תמורת 44.5 מיליון דולר מאחד הבנקים הגדולים בארה"ב במסגרת כינוס נכסים. שווי הנכס הרשום בספרי החברה בגין ההלוואות, עומד על סך של 155 מיליון שקל והחברה צפויה לרשום רווח ברוטו של 58 מיליון שקל בגין מכירת הזכויות.

לקראת דו"חות close בתי זיקוק לנפט נתוני המסחר המלצות אנליסטים הרשמה לנתונים בזמן אמת חדשות חברה הוסף לתיק אישי לגרף ניתוח טכני בזן , טענו הבוקר בפסגות כי רמת מרווחים נמוכה וחששות מפני האטה בפעילות הכלכלה העולמית עלולים לפגוע בתוצאות ובביצועי המניה בטווח הקרוב. "אנו צופים דוחות חלשים על רקע מרווחי זיקוק נמוכים, הפסד מתמשך בפעילות הסחר והיתכנות הפסדי מלאי בעקבות ירידה כללית במחירי חו"ג ותוצרים במהלך הרבעון (כ 8%-16%)", נכתב.

בשבוע שעבר חברות האחזקה הגדולות רשמו ירידות שערים חריפות, ומניות דיסקונט השקעות וכור מחקו כ-40% משוויין כל אחת. זאת, בהשפעת המינוף הגבוה שלהן והאפשרות שכור תיאלץ לממש בהפסד את כל אחזקתה בקרדיט סוויס . בתוך כך דיווחה כור על מכירת חלק ממניות קרדיט סוויס בתמורה לכ- 918 מיליון שקל. בגין המניות הנמכרות, תכיר החברה בדו"חותיה לרבעון השלישי בהפסד בסך 268 מיליון שקל. כמו כן תיאלץ להכיר בדו"חותיה בירידת ערך של מניות קרדיט שברשותה, מה שימנע ממנה לבצע חלוקת דיבידנד בזמן הקרוב. בסוך השבוע מכרה כור מניות נוספות של קרדיט וקיבעה הפסד של 91 מיליון שקל.

עוד בקבוצת אי.די.בי : ביום שישי דיווחה close מעריב-ס נתוני המסחר המלצות אנליסטים הרשמה לנתונים בזמן אמת חדשות חברה הוסף לתיק אישי לגרף ניתוח טכני מעריב , שנרכשה על ידי דיסקונט השקעות בחודש אפריל תמורת כ-140 מיליון שקל, על תוצאותיה לרבעון השני. החברה חתמה את המחצית הראשונה של 2011 בהפסד תפעולי של 79 מיליון שקל - פי 3 מההפסד התפעולי של העיתון בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף לכך דיווחה מעריב על תזרים שלילי של 24 מיליון שקל - כפול מהתזרים השלילי בתקופה המקבילה; וכן, על EBITDA (רווח/הפסד לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות) שלילי של כ-28.5 מיליון שקל.

גזית גלוב הודיעה היום כי חברת הבת ProMed Properties רכשה מבנה מחקר רפואי ובניין משרדים רפואי המחוברים ישירות למרכז הרפואי Tufts הממוקם בלב העיר בוסטון תמורת כ-112 מיליון דולר ועלויות עסקה. שני הבניינים כוללים יחד שטחים להשכרה בהיקף של כ- 23,400 מ"ר ומושכרים במלואם למרכז הרפואי .

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully