וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת הקלה בירושלים תצא לדרך: בנתיים בחינם

אבי בר-אלי

16.8.2011 / 8:29

למרות שמערכת הכירטוס של הפרוייקט קרסה, הבוררים קיבלו את דרישת המדינה מהזכיינית להפעיל את הרכבת במועד שנקבע - יום שישי הקרוב. כך תתאפשר נסיעה בחינם עד לתיקון התקלה

שלושה ימים לפני מועד חנוכתה של הרכבת הקלה בירושלים - קרסה מערכת הכירטוס של הפרויקט, וזו לא תאפשר גביית תשלום עבור הנסיעה ברכבת. בעקבות זאת, תצא הרכבת לדרכה ביום שישי בחינם - כך הוחלט אמש בבוררות בין המדינה לבין זכיינית הפרויקט, קבוצת סיטיפס.

בעקבות הכישלון של זכיינית הפרויקט, דרשה ממנה המדינה להפעיל את הרכבת במועד - גם אם משמעות המהלך הינה לאפשר הסעת נוסעים בחינם. בסיטיפס התנגדו להנחיה, והסוגיה הובאה אתמול להכרעת הבוררים המלווים את הפרויקט. עבודות תיקון מערכת הכירטוס צפויות להימשך חודש ימים לפחות.

הרכבת הקלה בירושלים, ספטמבר 2010. עומר מירון
המומחים הגרמנים מטעם איגוד בטיחות הרכבות האירופי/עומר מירון

בינתיים, המומחים הגרמנים מטעם איגוד בטיחות הרכבות האירופי (ISA) עדיין לא אישרו אתמול את הפעלתה של הרכבת. האיגוד מסר למדינה כי ישקול לאשר הפעלה חלקית של הפרויקט בתנאים - אם יתבקש לעשות כן. מדובר בהפעלה של 13 מ-21 הרכבות בפרויקט, אשר ייצאו בתדירות של 12-15 דקות, במקום כל חמש דקות.

ביום חמישי האחרון ביצעה סיטיפס ניסוי כולל בהפעלת מערכת הכירטוס של הרכבת - אך זה כשל. המערכת, אשר הופקדה בידי חברת הרכבות הצרפתית אלסטום, מסוגלת לגבות תשלום רק עבור רכישת כרטיס נסיעה בודד במכונות הכרטיסים שבתחנות. רכישת כרטיסים משולבי תחבורה ציבורית או כרטיסים מוזלים לזכאים - נכשלה. בנוסף, התגלה חוסר תיאום בסנכרון שעון מערכת הגבייה, שלא תוקן עד כה.

תקלה גם במערכת הקשר והבקרה

לפיכך, תסרב המדינה להכיר בהפעלת הרכבת כמסחרית, וזו תוגדר כהפעלת ניסיון. הרצת הרכבת בחינם עשויה לחשוף את סיטיפס לעלויות תפעול גבוהות אשר לא יכוסו בידי המדינה - ומשום כך להדאיג את הבנקים המלווים את הפרויקט.

בנוסף, לא ברור עדיין כיצד תיפתר התקלה הטכנית שהתגלתה בשבועות האחרונים במערכת הקשר של הפרויקט - ובבקרה על תנועת הרכבות. כפי שפורסם בשבוע שעבר ב-TheMarker, מדובר בתופעה שהביאה לשיבושים במערכת הקשר הקולית בין מרכז ההפעלה של הפרויקט לרכבות, וכן להיעלמות רכבות ממסך הבקרה. כלומר, מיקומן לא ידוע למרכז ההפעלה והבקרה של הפרויקט. תקלה מסוכנת זו נובעת כנראה כתוצאה מבעיות במערכת התקשורת הסלולרית של הפרויקט.

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים אמור היה להתחיל בהפעלה מסחרית ראשונה השבוע - בתום חמש שנים וחצי של עבודות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully