וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט המחאה: נתח השוק של הרשתות המוזלות גדל

עדי דברת מזריץ

17.8.2011 / 8:29

על פי נתוני הקופות של רשתות השיווק שאספה חברת סטורנקסט ניכרת ירידה ברכישת מוצרי מזון בחודש יולי, האטה בקצב הצריכה של מוצרים יקרים וקנייה של יותר מוצרי בסיס

המחאה החברתית נותנת את אותותיה בשוק מוצרי הצריכה - כך עולה ממחקר מקיף שביצעה חברת סטורנקסט ותוצאותיו הגיעו לידי TheMarker. המחקר בדק את התנהלות שוק מוצרי הצריכה (מזון, משקאות טיפוח הפרט והבית) בחודש העיקרי למחאה החברתית - יולי השנה - לעומת חצי השנה שקדמה לכך, מינואר עד יוני.

מהמחקר עולה כי הצרכנים שינו את הרגלי הצריכה שלהם בעקבות המחאה. כך, בתקופת המחאה הצרכנים קנו יותר מוצרי בסיס (מוצרי בייסיק), בעוד שצריכת מוצרי הפרימיום נבלמה. צריכת מוצרי הפרימיום בתקופת המחאה עלתה רק ב-2.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (יולי 2010), בעוד שבחצי השנה שקדמה למחאה צמחו מכירות הפרימיום ב-6.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

קניות לחג ברשת רמי לוי ספטמבר 2010. אורי לנץ
עוברים לרשתות המוזלות על חשבון החנויות השכונתיוות. רשת רמי לוי/אורי לנץ

נתוני חברת סטורנקסט מסתמכים על כ-2,000 חנויות בשוק המאורגן, שקופותיהן משדרות נתוני מכר אמת לסטורנקסט ומהוות כ-73% משוק מוצרי הצריכה בישראל.

מגמת היחלשות רכישת מוצרי הפרימיום באה לידי ביטוי באופן דומה הן במעמד הסוציו-אקונומי הגבוה והן במעמד הנמוך. אף שלמוצרי הפרימיום קיים ככלל ייצוג גבוה יותר בתמהיל הרכישה של המעמד הגבוה - תמהיל הרכישה של מוצרי פרימיום ירד ב-0.5% הן החמישון העליון והן בחמישון התחתון מול מוצרי הבייסיק.

לאורך המחאה עלו טענות כי מדובר במחאה של תושבי המרכז. מהנתונים עולה כי אכן השפעת המחאה החברתית על המכירות מורגשת מעט יותר באזור המרכז ("גדרה עד חדרה") לעומת הפריפריה. עד המחאה, אזור המרכז ירד בנתחו בכלל המכירות ב-0.3% ובתקופת המחאה ירד ב-0.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, מדובר בהבדלים לא גדולים המביאים למסקנה כי לא מדובר במחאה הנוגעת רק בתושבי אזור המרכז.

יותר אבל בזול

בתקופת המחאה הצרכנים לא רק צרכו פחות מוצרים יקרים, אלא עברו גם לקנות בחנויות המוזלות על חשבון החנויות השכונתיות. מדובר במגמה המתרחשת זה זמן, אך התחזקה בתקופת המחאה.

במחצית הראשונה של 2011 הגדילו החנויות המוזלות את נתחן בכלל המכירות לעומת החנויות השכונתיות ב-0.9%. לעומת זאת, בתקופת המחאה ניכר כי רצון הצרכנים לקנות באופן מחושב גדל - ונתח החנויות המוזלות גדל ב-1% לעומת יולי 2010. מגמה זו מלווה גם בגידול של 1.3% במספר הפריטים בסל הקניות בחנויות המוזלות, לעומת ירידה של 2.6% בגודל הסל בפורמטים השכונתיים.

בסך הכל, כשבודקים את כלל המכירות בשוק מוצרי הצריכה, ניכר כי בניכוי עליות המחירים, תקופת המחאה החברתית מאופיינת בסטגנציה - המכירות עלו ב-0.1% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת לעומת צמיחה ריאלית של 1.6% בחצי השנה שקדמה לכך. מגמה זו באה לידי ביטוי בעיקר בתחום המזון, שבו אף ניכרת ירידה בשיעור 0.1% בצריכה בתקופת המחאה, לעומת צמיחה של 2.1% בחצי השנה שקדמה לה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

התייקרות בעיקר בתחום המזון והמוצרים לבית

ללא ניכוי עליות המחירים שחלו במאי ויוני, עולה כי נרשמת האטה קלה בצמיחה בתקופת המחאה אל מול התקופות המקבילות בשנה קודמת: צמיחה של 5.5% ביולי לעומת יולי 2010, וצמיחה של 6% בינואר-יוני. ההאטה נרשמת בכלל התחומים - מזון, משקאות וטיפוח - למעט בתחום טיפוח הבית.

השינויים בהרגלי הצריכה וההאטה בצריכה, כמו גם המחאה הצוברת תאוצה, לא הצליחו עדיין להביא לירידה במחירי מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טיפוח הפרט ומוצרים לבית). גם בתקופת המחאה ביולי נמשכו עליות המחירים לעומת ינואר-יוני. עליית המחירים ניכרת בעיקר בתחום המזון ובתחום המוצרים לבית.

לפי נתוני סטורנקסט, המחירים ביולי עלו לעומת ינואר-יוני ב-0.19%. בתחום המזון עמדה עליית המחירים על 0.22% ובתחום הטיפוח לבית על 0.29%. מכיוון שעליות המחירים של הספקים נכנסו לתוקף בעיקר ביוני, ומאז לא התרחשו עליות מחירים נוספות מטעמם, ניתן להניח כי הסיבה לעליות המחירים בפועל בחנויות היא פועל יוצא של מיעוט במבצעים, של הספקים או של רשתות השיווק, לעומת תקופות קודמות. ייתכן גם שעליית המחירים המשיכה ביולי עקב פעולות חד-צדדיות של חלק מחנויות המזון, שהחליטו להעלות את מחיר חלק מהמוצרים כדי לכסות על הוצאות כספיות של מבצעים על קוטג' ומוצרי חלב אחרים שהוכרזו ביוני והוזלת הקוטג'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully