וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך למשקיע המודאג בתל אביב

אסא שושן

21.8.2011 / 14:28

הטלטלה בסוף השבוע החלה עם הורדת תחזית הצמיחה העולמית, שהחזירה את החשש כי משבר 2008 לא הסתיים. כל קבלת החלטה לא מושכלת מבטיחה רק דבר אחד: הפסד. מדריך לניווט במים הסוערים

"אנחנו עדיין בעיצומו של חוסר ודאות גדול מאוד", כך השיב בסוף השבוע מנכ"ל של גוף מוסדי גדול בישראל לשאלה האם הירידות החדות בבורסות בישראל ובעולם מהוות הזדמנות קנייה.

למעשה אמר המנכ"ל כי חוסר הוודאות והעצבנות כעת כה רבים, עד כי כל אירוע כלכלי יכול לטלטל את השוק מעלה ומטה. ובמצבים כאלה, המשקיעים האקטיבים - אלה שחייבים לקנות או למכור - תמיד מפסידים.

הטלטלה בסוף השבוע החלה עם הורדת תחזית הצמיחה העולמית, שהחזירה את החשש כי משבר 2008 לא הסתיים. הבורסות בתל אביב ובאירופה הגיבו בירידות חדות של עד 5%. בשישי המשיכו השווקים באירופה לרדת בעוד כ-2%, והנאסד"ק ירד ב-1.7%. כמו ב-2008, המגזר שהוביל את הירידות היה מניות הבנקים. בישראל, נוספה ההחמרה במצב הביטחוני. נראה כי גם היום מדדי המניות עשויים להגיב בירידות שערים.

שאלות ותשובות

למה הבורסה נופלת?

הבורסה בישראל מגיבה לחשש כי העולם נמצא בדרכו למיתון, שישפיע גם על ישראל ועל רווחיות החברות. בנוסף לכך, אירועי יום חמישי והחשש מפני ספטמבר העלו בישראל את ההבנה כי השוק המקומי חשוף לסיכון נוסף - זה הגיאו-פוליטי. עם זאת, אירועים ביטחוניים נוטים שלא להותיר חותם על שוקי המניות. למשל, מדד ת"א 100 סיים את 2006, שנת מלחמת לבנון השנייה, בעלייה של 21%.

האם אנחנו במשבר בבורסה?

ההגדרה הפורמלית של משבר בבורסה היא צניחת חדה ומתמשכת של מרבית סוגי ניירות הערך בבורסה בפרק זמן קצר. מדד המעו"ף ירד ב-21% מאז אפריל. לעומתו, מדדי האג"ח עלו ואילו מדד התל בונד ירד מתחילת השנה בכ-1%. אולם מאז השיא ירד מדד התל בונד 20 ב-3% בתוך שבועיים. כלומר, המשבר נמצא כרגע בתחום המניות.

איזה אפיקי השקעה מתאימים לתקופה כזו?

מרבית המשקיעים מעדיפים את האפיקים הבטוחים, כמו אג"ח ממשלתי לטווח הקצר או המפלט של כל הזמנים - זהב. אולם מחיר הזהב זינק באחרונה לרמות של 1,852 דולר לאונקיה, המחיר הקובע הגבוה ביותר זה 15 שנה. אך חלק לא מבוטל מבתי ההשקעות ממליצים על המשך השקעה בזהב, למרות מחירו הגבוה.

איך צריך להיראות תיק השקעות כעת?

העיקרון הבסיסי בבניית תיק השקעות הוא התאמה לצורכי הלקוח. כלומר, לראות כי הסיכון של הלקוח אכן מתאים לו. בדרך כלל רמת הסיכון נקבעת לפי החשיפה לאפיק המנייתי, לאחר מכן לאפיק האג"ח הקונצרני ולבסוף לאפיק האג"ח הממשלתי.

נקודה נוספת היא טווח זמן ההשקעה. לאירועים משבריים יש את הנטייה המוזרה לחלוף. וכפי שוורן באפט אמר, "אני לא מכיר מישהו שמכיר מישהו שיכול לתזמן את השווקים" - כל קבלת החלטה לא מושכלת כמוה כניסיון לתזמן את השוק ומבטיחה רק דבר אחד: הפסד. לכן צריך לראות שהתיק מתאים לתאוות הסיכון, ולהתאזר בסבלנות.

חשוב להבדיל בין אפיקי החיסכון השונים. אין דין קופת גמל או קרן פנסיה, שהן חיסכון ארוך טווח, כדין קרן נאמנות שהיא לטווח הקצר. אסור למהר ולמכור את קופות הגמל, שכן די להסתכל במי שמיהרו למכור במשבר הקודם ולא זכו ליהנות מהתיקון. לעומת זאת, מי שמחזיק בקרן נאמנות שאינה מתאימה לו - ראוי שיידע לחתוך את ההפסדים.

מה ההשלכות של התעצמות המשבר?

החשש הגדול הוא מחזרה של משבר אשראי כפי שהיה ב-2008. אז, בעקבות מחסום האשראי הבנקים עצרו את כל האשראי לעסקים, והממשלות נאלצו לרכוש מהבנקים נכסים רעילים ולהזרים טריליוני דולרים לשווקים. חזרתו של מחסום כזה צפויה להעמיק את המיתון העולמי ולהקשות על עסקים שכבר החלו להתאושש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully