וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "טיוטת ועדת הריכוזיות מפוחדת"

מוטי בסוק

22.8.2011 / 10:35

ראש הממשלה אמר למקורביו כי לא יקבל מסקנות תיאורטיות מהוועדה, וכי הוא מעוניין שייכללו מהלכים אופרטיביים. "אני רוצה שינוי מבני שימנע את הריכוזיות ולא מריחה, אחרת לא עשינו דבר"

הוועדה הממשלתית להגברת התחרותיות במשק (ועדת הריכוזיות) תתכנס מחר לישיבה המוגדרת כחשובה, לקראת גיבוש סופי של מסקנותיה. את הישיבה ינהלו שני יושבי הראש של הוועדה מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי; ומנכ"ל משרד האוצר, חיים שני.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא ישתתף בישיבה מחר. עם זאת, ראש הממשלה פנה לחברי הוועדה בשבוע שעבר, ובהזדמנויות נוספות, ואמר כי אינו מעוניין שמסקנותיה יהיו תיאורטיות, אלא בכך שתגיש דו"ח שיקבע מהלכים אופרטיביים עם לוחות זמנים לביצוע. "אני רוצה שינוי מבני אמיתי שימנע את הריכוזיות הקיימת במשק, ולא מריחה", אמר נתניהו. "בואו עם פתרונות מעשיים איך עושים את זה, אחרת לא עשינו דבר", אמר בשבוע שעבר לחברי הוועדה.

בוועדת הריכוזיות ניכרת אי ודאות לגבי המועד שבו תסיים הוועדה את עבודתה ותגיש את דו"ח הביניים שלה. כמה מחברי הוועדה גורסים כי העבודה תושלם בתחילת ספטמבר, סמוך למועד שעד אליו ביקש נתניהו מהוועדה להשלים את עבודה. חברים אחרים בוועדה סבורים כי המועד יהיה סוף ספטמבר או תחילת אוקטובר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, אוגוסט 2011. עומר מירון
"בואו עם פתרונות מעשיים". ראש הממשלה במליאת הכנסת/עומר מירון

ועדת הריכוזיות דנה בהפרדה בין אחזקה בנכסים פיננסיים לאחזקה בנכסים ריאליים. בוועדה קיים קונצנזוס כי הטייקונים לא יוכלו להמשיך במצב הקיים כיום, שבו הם מחזיקים בשני סוגים הנכסים. המחלוקות בוועדות המשנה הן בדרך הביצוע של המסקנות. כך למשל אומרים בוועדת הריכוזיות כי מקרה שרי אריסון ובנק הפועלים שונה ממקרה צדיק בינו והבנק הבינלאומי, שכן מעמד בנק הפועלים בשוק הבנקאות שונה בתכלית ממעמד הבנק הבינלאומי.

כבר כעת ברור כי אם הטייקונים ייאלצו למכור אחזקות פיננסיות או ריאליות, הם יהיו כפופים לכללים ולעקרונות שיקבעו ועדות משנה של ועדת הריכוזיות, שבראשן הספציפיות לכל נושא. בראש הוועדות עומדים רגולטורים חברי הוועדה. הוועדות יקבעו כבר בימים הקרובים את משך הזמן ואת הטכניקה שבה תיעשה ההפרדה בין באחזקות הריאליות והפיננסיות. נראה כי משך הזמן המקסימלי להפרדה יהיה שלוש שנים. אם ההפרדה תתבצע על פני כמה שנים, ייקבע מנגנון להפרדה ניהולית בין הנכסים הריאליים והפיננסים.

הדיונים בוועדת הריכוזיות בשאלת הפירוק של פירמידות (קבוצות עסקיות שחלק מהחברות בהן נשלטות באחזקה משורשרת, שמאפשרת לעומד בראש הקבוצה לשלוט בחברות באמצעות שיעור נמוך ממניותיהן) עדיין לא הסתיימו, בין השאר מכיוון שהתגלעו בעניין חילוקי דעות בין חברי הוועדה. ייתכן שההכרעות יתקבלו בהצבעות לפי דעת הרוב. ראש הממשלה ושר האוצר לוחצים להביא לפירוק מלא של הפירמידות. נגיד בנק ישראל תומך בעמדה זו. אחד מחברי הוועדה, פרופ' יוג'ין קנדל, שהנושא בתחום התמחותו האקדמית, מתלבט.

אין התייחסות למקרים בהם הממשלה עצמה היא קרטל

בשבוע שעבר הציג יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, בהרצאה שהוגדרה על ידי מי שהשתתפו בה כמאלפת, את העקרונות שלו להתמודדות עם בעיית הפירמידות, תוך הצגת שמות של טייקונים ופירמידות (למשל, שאול אלוביץ בחברת בזק) ספציפיות ודרך עבודתן. האוזר התמקד בשני נושאים הדירקטוריונים וחלוקת דיווידנדים. יצוין כי בעלי פירמידות ממנים לדירקטוריונים של חברות בנות גם את נציגי הציבור. בין השאר הוא בודק בימים אלו את הדרכים למנוע מטייקונים להשפיע על ועדות ההשקעה.

מקורות בכירים בוועדה אמרו אתמול ל TheMarker כי היא עוסקת בעקרונות לפתרון בעיית הריכוזיות, ולא בשמות של טייקונים וקרטלים מסוימים, וכי הדו"ח שתגיש הוועדה יהיה מפורט ומנומק. המלצות הביניים של ועדת הריכוזיות יוגשו לראש הממשלה, לשר האוצר יובל שטייניץ ולנגיד בנק ישראל סטנלי פישר. מיד לאחר מכן תערוך הוועדה שימועים למי שעלולים להיפגע ממסקנותיה.

דו"ח הוועדה הסופי יוגש לאישור שולחן הקבינט הכלכלי, ומיד לאחר מכן גם לאישורה של הממשלה.על שולחן מליאת הממשלה לאישורה הממשלה תניח את הדו"ח המתוקן על שולחן הכנסת לחקיקה.

לדברי מקורות בכירים בוועדה, ועדת הריכוזיות אינה מתייחסת בדיוניה למקרים שבהם הממשלה עצמה היא מונופול או קרטל במשק, אם כי ככל הנראה הדו"ח שתגיש בסיום עבודה יכלול הערה בעניין זה. בשבוע שעבר דן ראש הממשלה עם פישר ביישום מסקנות הוועדה בעניין הבנקים המסחריים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

השלכות המסקנות על גופים כלכליים שונים

במקביל לעבודה במליאת הוועדה, צוותי המשנה שלה עוסקים בהשלכות של מסקנות הוועדה המסתמנות על גופים כלכליים השונים. למשל, צוות משנה של הבנקים הוועדה דן בהשלכות העקרונות שתקבע הוועדה על הבנקים המסחריים ועל בעלים של בנקים המחזיקים גם בנכסים ריאליים, כמו שרי אריסון (בנק פועלים), מתיו ברונפמן (בנק דיסקונט) וצדיק בינו (הבנק הבינלאומי). מכיוון שחלק מהטייקונים עשוי להיפגע ממסקנות הוועדה ולעתור עקב כך לבג"ץ, פועלת ועדת הריכוזיות בליווי משפטי צמוד של פרקליטות המדינה.

לפי הנחיה של חבר הוועדה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, ייערכו מיד לאחר פרסום דו"ח הביניים של הוועדה שימועים כדי לאפשר למי שיראו עצמם נפגעים ממסקנותיה ובעיקר לטייקונים לשטוח את טענותיהם. לדברי ליכט, אי אפשר להביא את ההמלצות לחקיקה מבלי לאפשר שימוע למי שעלולים להיפגע מהן.

לפי שעה לא ברור אם שלב השימועים יתקיים לפני מליאת ועדת הריכוזיות, חלק ממנה, או לפני וועדות המשנה, בראשות הרגולטורים הנוגעים בעניין.

שמונה חברי וועדת הריכוזיות, בנוסף לגבאי ושני, הם ראש אגף תקציבים באוצר, גל הרשקוביץ, הממונה על שוק ההון באוצר, עודד שריג, ראש המועצה הכלכלית במשרד רה"מ, יוג'ין קנדל, המשנה לנגיד בנק ישראל, קרנית פלוג, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, דודו זקן, יו"ר הרשות לניירות ערך, שמואל האוזר, הממונה על ההגבלים העסקיים, דוד גילה, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully