וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנו בפתחה של אנרכיה כלכלית?

עו"ד צחי כהן

22.8.2011 / 14:08

ועדת טרכטנברג רק מונתה, ומיד קם גם צוות מומחים אלטרנטיבי עם רעיונות משלו. עו"ד צחי כהן סבור שעל כל המציעים להיזהר בדרכם לפני שיחל איבוד עשתונות - שאולי כבר החל

בעוד ועדת טרכטנברג פוסעת צעד ראשון, הוקם במהירות הבזק צוות כלכלי- חברתי חלופי ועצמאי מטעם אנשי המחאה ואולי מטעם עצמו. בימים של מחאה לא בודקים בציציות "המומחים" את מי הם מייצגים ומהי דעתם הכלכלית בעבר. העיקר להגיב.

פרופ' אביה ספיבק, למשל, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, אמור להיות כלכלן בעל אחריות ומוניטין. אמור. ספיבק, שמצא בשמחה במה תקשורתית סוערת, מטיף, בין היתר, להגדלת הוצאות הממשלה והעלאת מיסים. ספיבק לא מהסס להגיד שהממשלה לא מספרת אמת לציבור. הפרופ' הנכבד מטיל ספקות בעמיתו טרכטנברג לחולל שינוי במשק ומודיע " זה לא מה שהציבור רוצה..." ספיבק הפך לנציג הציבור בהבל פיו. לא פלא שבבנק ישראל מסתדרים בלעדיו .

מסיבת עיתונאים שבה מציגים את צוות האקדמאים שייעץ למחאה החברתית, אוגוסט 2011. דרור עינב
בימים של מחאה לא בודקים בציציות "המומחים" את מי הם מייצגים. צוות ספיבק במסיבת עיתונאים/דרור עינב

שערו בנפשכם שצוות ספיבק יציג מסקנות ראשוניות תוך חודש ימים בלבד. המשמעות היא אחת משתי הסתברויות: 1. המסקנות בעצם כבר קיימות לפני שהצוות קם. 2. הכול בעצם נעשה ב"חפיף". פרופ' יוסי יונה, אקדמאי מכובד ומוכר, החליט להתנפל על טרכטנברג ולנשוך. "אין לנו כוונה להתדיין עם ועדות שתפקידן להוליך שולל", ממש באלו המילים משתמש איש אקדמיה שחוקר רב תרבותיות ופילוסופיה של החינוך. מסתבר שלשון בוטה מצד פרופ' יונה מתאימה כנראה לפילוסופיית החינוך בישראל. גם לתרבות הדיאלוג.

חברה נוספת בצוות - עדינה בר שלום, בתו של הגאון הרב עובדיה יוסף, אמרה "אנחנו רוצים לעבוד עם המנהיגים ולא נגדם. אנחנו רוצים שהם יבואו אלינו יקשיבו לעם, לכאבו". גברתי היקרה, כבוד הרב והשרים אלי ישי ואריאל אטיאס מקשיבים לך? לכאב העם? תואילי לספר לעם בטובך על הקשבתם. מעניין לדעת.

הפיגוע והההסלמה בדרום - תזכורת לביטחון

צוות המומחים העלה היו עוד דרישות חצופות וביזאריות, כמו להגביל את ההון שאדם יכול לאסוף בחוכמה וביושר. סוג של רעיונות מימי לנין ומרקס ובוודאי של שמש העמים סטאלין. בכלל להיות עשיר כיום בישראל זה סוג של חטא וקלון. גם מוזר. עסקו גם בכלכלה בשירות החברה שזה סוג של רעיונות ספק סוציאל דמוקרטיים שמתאימים, בחלקם, לקזחסטן או בלארוס. או למדינות שלא זקוקות באמת לצבא.

אירועי הפגוע באילת והטילים מעזה הבהירו צרכים ביטחוניים. גם גדר הביטחון וכיפות ברזל יעלו הון. פרופ' טרכטנברג, בניגוד ליונה וספיבק, לא איבד את קוד הרוח והנימוס. "לאיש אין מונופול על הידע", אמר בתגובה, ובכך סימן שהוא פתוח לשמוע רעיונות מגוונים. טרכטנברג גם לא הגיב לדיבורי סרק ועלבון בנוסח "שתפקידו להוליך שולל, למרוח זמן", ומיני עלבונות חסרי בסיס. איש רציני ואחראי טרכטנברג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מנואל טרכטנברג מבקר במאהל בכיכר המדינה. דרור עינב
איש רציני ואחראי. פרופ' טרכטנברג מבקר במאהל המחאה/דרור עינב

לא נרחיב על דובר הצוותים שהוביל את המחאה בשייח ג'ראח, אסף שרון, שבוודאי אינו חשוד באהבת ביבי וממשלתו ועל עוד חברים הידועים כקיצוניים. לא נטרח לשאול מי נתן לצוותים מנדט להקים צוותים "חילופיים" לצוות שמונה כחוק ע"י ממשלה מכהנת. ענייניים פעוטים וקטנוניים שלא מתאימים לחום וללחות באוגוסט.

אך כן נזכיר ליונה וספיבק, כאקדמאיים שאמונים על תקינות השלטון וצחות הלשון, שהתלהמות היא פגע רע ומיותר. גם הנאצות כלפיי הטייקונים מתחילות להישמע חלולות. המחאה היא דבר לגיטימי ורצוי. לעומת זאת, זעקות כלכליות וחברתיות, עלבונות בעמית אקדמי כטרכטנברג וזריקת בוץ על ממשלה חוקית, יובילו לאנרכיה שסופה עלול להיות רע ונמהר. היזהרו בדרכם לפני שאיבוד העשתונות יחל. אולי כבר החל.

עו"ד צחי כהן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully