וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת עופר תאבד היתר השליטה במזרחי טפחות?

סיוון איזסקו

22.8.2011 / 14:33

תיקון בהיתר השליטה קבע ששיעור ההון העצמי של משפחת עופר לא יפחת מ-30%, אולם עסקת מליסרון-בריטיש צפויה להפחיתו מתחת לנדרש. המפקח על הבנקים דודו זקן פנה למשפחה ואמר כי אם לא תבצע הגדלת הון עצמי, ימליץ על שינוי היתר השליטה בבנק

המפקח על הבנקים, דוד זקן, פנה אתמול במכתב רשמי למשפחת יולי עופר, המחזיקה בחלק מגרעין השליטה בבנק מזרחי טפחות, ובו דורש להגדיל את ההון של חברת עופר השקעות באמצעותה מחזיקה המשפחה במניות השליטה בבנק. זקן כותב למשפחת עופר כי ימליץ על שינוי היתר השליטה בבנק אם לא תבוצע הגדלת ההון.

בפנייתו כתב המפקח כי היתר השליטה שניתן לקבוצת עופר בשנת 1998 כלל סעיף הקובע כי שיעור ההון העצמי של חברת עופר השקעות (באמצעותה מחזיקה קבוצת עופר במניות השליטה) לא יפחת מ-40%. ב-30 ביוני 2009 בוצע תיקון זמני בתנאי היתר השליטה באופן שמאפשר לעופר השקעות להמשיך להחזיק בהיתר השליטה גם אם ההון לא יפחת משיעור של 30% מסך המקורות של החברה.

חוות דעת עד ה-15 בספטמבר

המפקח ציין כי ההקלה הזמנית בתנאי ההיתר ניתנה נוכח ההתחייבות של קבוצת עופר לבצע הפרדה במבנה הארגוני של עופר השקעות כך שהאחזקה בפעילות הנדל"ן (מליסרון) תופרד מעופר השקעות. המפקח ציין כי העסקה לרכישת בריטיש ישראל על ידי מליסרון היתה אמורה להפחית את שיעור ההון של עופר השקעות אל מתחת ל-30%.

ב-30 ביוני 2011 פג תוקף התיקון הזמני להיתר השליטה ועופר השקעות לא השלימה את ההפרדה המבנית בין פעילות הנדל"ן לבין האחזקה בבנק וכן אינה עומדת בדרישה כי שיעור ההון יעמוד על 40% לפחות.

על כן הודיע המפקח כי קבוצת עופר נמצאת בהפרה של תנאי השליטה בבנק מזרחי טפחות. "לאור האמור לעיל, אם לא נקטתם בצעדים לצורך עמידה בדרישות ההון כאמור, הנכם במצב של הפרה לכאורה של תנאי מהותי בהיתר, המתייחס ליציבות שרשרת השליטה בבנק".

סכסוך בתוך משפחת עופר

המפקח דרש מקבוצת עופר להעביר עד ל-15 בספטמבר 2011 חוות דעת של רו"ח מבקר על שיעור ההון של עופר השקעות לצורך בחינת מחודשת של עמידת החברה בתנאי ההיתר. המפקח הודיע כי אם עדיין תהיה הפרה, ימליץ המפקח לנגיד בנק ישראל לשנות את היתר השליטה בבנק ישראל. שותפם של משפחת עופר בשליטה בבנק מזרחי טפחות הינו מוזי ורטהיים, אך פנייתו של המפקח אינה נוגעת להחזקתו בבנק.

עופר השקעות מוחזקת 36.7% על ידי יולי עופר, 15% על ידי בתו ליאורה ו-15% על ידי בנו דורון. 33.3% נוספים מוחזקים על ידי אייל עופר, בנו של סמי עופר המנוח ואחיינו של יולי עופר.

בעוד שיולי ליאורה ואייל מיוצגים בפני המפקח בידי עו"ד צבי אפרת, הרי שדורון עופר מיוצג על ידי עו"ד אלכס הרטמן. מקורבים למשפחה מספרים על סכסוך בין הצדדים.

ברקע למכתב המפקח ניהלו בני משפחת עופר מגעים במשך כשנה עם המפקח על הבנקים וסיכמו על הפרדת פעילות הנדל"ן מעופר השקעות המחזיקה בבנק. אולם בסופו של דבר סירב דורון עופר למתווה שהוסכם ובכך טירפד הגעה להסכמה.

במכתב ששלחה עופר השקעות למזכיר בנק מזרחי הסבירה החברה כי "רוב מכריע של בעלי המניות בעופר השקעות (כמו גם רוב מכריע ממקבלי היתר השליטה בבנק) הודיעו לבנק ישראל על הסכמתם, נכונותם ורצונם ליישם את מתווה ההפרדה ללא דיחוי על פי נוסחו של ההיתר החדש, וחוזרים ומביעים את נכונותם לעשות כן ולחתום על המסמכים המתאימים שידרשו על ידי בנק ישראל בהקשר זה.

"העיכוב עד כה נבע מעמדתו של מיעוט קטן מקרב בעלי המניות בעופר השקעות שהינו גם אחד ממקבלי היתר השליטה. הרוב המכריע של בעלי המניות של החברה אינו רואה כל מניעה ליישום מיידי של מתווה ההפרדה על בסיס מכלול המסמכים שנחתמו זה מכבר וההחלטות שנתקבלו בתאגידים הרלבנטיים, המאפשרים את הוצאתו של ההיתר החדש ללא דיחוי. כאמור במכתב המפקח על הבנקים הכוונה הינה להביא לשינוי היתר השליטה הקיים, ועופר השקעות סבורה כי בדרך זו ניתן יהיה להוציא את היתר שליטה אשר יאפשר את ביצוע השינוי הארגוני, דהיינו יישום מתווה ההפרדה.

"ההיתר החדש יענה גם על סוגית שיעור ההון מהמקורות של עופר השקעות הנזכר במכתבו האמור של המפקח וייתר ויאיין את שאלת ההפרה של היתר השליטה הקיים. עופר השקעות ובעלי מניות בה ימשיכו לשתף פעולה עם בנק ישראל בעניין זה על מנת להביא לתוצאה האמורה בכל ההקדם. עופר השקעות מבקשת להבהיר כי לא מתעוררת כל שאלה ביחס לחוסנה הפיננסי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully