וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יום מסחר חלש: אחד העם נסגר בעליות

שלי אפלברג

28.8.2011 / 16:51

יום המסחר החלש ביותר מאז 2003 שהסתכם במחזור של 600 מיליון שקל הסתיים בעליות קלות. ת"א 25 עלה ב-0.5% ואילו ת"א 100 עלה ב-0.4%

אחרי שבוע עצבני נוסף בשווקים יום המסחר בתל אביב התנהל בעליות קלות במחזור זעום של 600 מיליון שקל בלבד - הנמוך ביותר מאז 2003. זאת על רקע נאום יו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי ביום שישי, בו בניגוד לציפיות לא הציג תוכנית הרחבה כמותית שלישית, אך ציין כי "לבנק הפדרלי יש כלים להמריץ את הכלכלה". המוסדיים בתל אביב ישבו על הגדר ומחכים להחלטת הריבית מחר של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ולפתיחת המסחר בבורסות העולם ובוול סטריט.

מדד ת"א 25 עלה ב-0.5% , לאחר שירד ב-2.4% בחמישי. ת"א 100 נסגר בעלייה של 0.4% אחרי שאיבד 2.1% מערכו בחמישי האחרון. מדד הבנקים הוסיף 1.1% ומדד מניות הנדל"ן חתם בעלייה של 1%. מדדי התל בונד סיימו בעליות של עד 0.3%. התל בונד השיקלי הוסיף לערכו כ-0.1%.

לדברי זיו פניני, מנהל המסחר במגדל שוקי הון, "מחזורי המסחר היום בבורסה בתל אביב מגוחכים ומסתכמים נכון לשעה 13:00 ב-340 מיליון שקל". לדבריו, גם באופציות אין מחזורים. "סטיית התקן של אופציות המעו"ף הינה 26%. מדובר בסטייה גבוהה המעידה על חשש ועצבנות שקיימת בשוק. במיוחד ניתן לציין את אופציות PUT מחוץ לכסף הנסחרות עם סטיות תקן באזור 35%".

דניאל רפופורט, מנהל דסק מסחר זרים באקסלנס, מוסיף כי "מאז ספטמבר 2003 לא ראינו מחזור מסחר כזה זעום. משקיעים לא רוצים לקחת כיוון לפני ההכרזה על הריבית בישראל ולפני תחילת ספטמבר הרבה אנשים עדיין בחופש. נראה כי האופטימיות שפשטה בשוק האמריקאי בעקבות דברי נגיד הפד לא דבקה בשוק הישראלי". עוד הוסיף כי המחזורים צפויים להמשיך להיות דלילים לאור כך שמחר לא מתקיים מסחר בלונדון עקב חופשת הבנקים.

בכיר נוסף בשוק ההון התייחס למחזור המסחר הדליל ואמר כי "המוסדיים לא פועלים היום בשוק".

בעולם ובישראל היו נשואות עיני המשקיעים לכנס הבנקאים הבינלאומי בג'קסון הול, בו נשא ברננקי את נאומו. היו"ר לא הכריז על תוכנית הרחבה כמותית שלישית ואמר כי הדיון בסוגיה זו יתקיים רק לקראת החלטת הריבית הבאה של הבנק הפדרלי בחודש הבא. בו בעת ניסה להרגיע את המשקיעים, וציין כי לבנק הפדרלי עדיין יש כלים להמרצת הכלכלה אך לא פרט באילו כלים מדובר ומתי הוא מתכוון לעשות בהם שימוש.

בעקבות דבריו של ברננקי נסגרו בורסות וול סטריט בעליות שערים. מדד דאו ג'ונס סגר בעלייה של 1.2% והוסיף בסיכום שבועי 4.3% לערכו. מדד S&P 500 טיפס ב-1.5% וקפץ ב-4.7% בסיכום שבועי - עלייה שבועית ראשונה זה חמישה שבועות; מדד נאסד"ק הוסיף 2.5% בדרכו לזינוק שבועי של 5.9%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.04% לרמה של 2.19%.

העליות בארה"ב נרשמו למרות נתוני מקרו כלכליים מאכזבים שפורסמו ביום שישי בארה"ב עשר הצביעו על צמיחה מתונה מהצפוי של הכלכלה ברבעון השני של השנה ועל נפילה בביטחון הצרכנים החודש לשפל של יותר משנתיים וחצי.

לפני נאום ברננקי אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בראיון לערוץ חדשות הפיננסים CNBC כי "אזלה לנו התחמושת הרגילה והכבדה, אבל עדיין יש מקום להרחבה כמותית, ותהיה לה השפעה על הכלכלה". פישר הסביר כי "הכלים הנורמליים אזלו לנו משום שהכלכלה עברה מיתון חמור והמערכת הפיננסית והבנקאית נפגעה קשות, והמצב הזה טרם תוקן", אך סירב לספק תחזית בנוגע למצבה של כלכלת ארה"ב, בטענה כי "אני מתקשה מספיק לפרסם תחזיות עבור ישראל".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, אמר כי נאומו של ברננקי "מהווה הפתעה לשווקים שציפו לפעולות ולא רק לניתוח של המשבר הנוכחי. ברננקי שלח אותנו למעשה לתקופה נוספת של אי ודאות, לפחות עד המפגש הבא של בכירי הבנק הפדרלי. בסופו של דבר, נתוני הצמיחה בארה"ב מדאיגים. הנתונים מוכיחים שהמשק האמריקאי מצוי בהאטה, אך גם לא רחוק משמעותית מצמיחה שלילית".

"התגובה החיובית לנאום ברננקי בשווקים באה משום שהנאום היווה סוג של צפירת הרגעה למשקיעים, שחששו משמועות כמו בעיות נזילות של שניים או שלושה בנקים גדולים בארה"ב, ובראשם בנק אוף אמריקה. ביום שישי השבוע, שוב ישאו המשקיעים את עיניהם אל תוצאות נתוני התעסוקה במשק האמריקאי שיקבעו את הלך הרוחות בסוף השבוע הבא בוול סטריט ובשווקי העולם", הוסיף פגוט.

לדברי פניני, "הודעתו של ברננקי הינה סתמית, אבל עצם העובדה שהוא לא נלחץ אולי מצביעה על כך שהמצב טוב".

בזירת המקרו המקומית, בסוף השבוע פירסם בנק ישראל נתונים לגבי התפתחויות החוב במשק, על פיהם יתרת החוב לדיור מסך החוב של משקי הבית גדלה ביוני ב-0.9% ל-252 מיליארד שקל, כך שמתחילת השנה גדלה יתרת החוב לדיור של משקי הבית בכ-5.9%. יתרה מזו, חלקו של החוב לדיור עומד על כ-70% מסך החוב הכולל של משקי בית בישראל, אשר גדל גם הוא במהלך יוני ב-0.9% והסתכם ב-354 מיליארד שקל.

מחר אמור בנק ישראל לפרסם את נתון הריבית לחודש הקרוב. אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו של דש ניירות ערך והשקעות, מעריך כי קיים סיכוי של לפחות 50% שבנק ישראל יוריד את הריבית. לטענתו הנסיבות הכלכליות והרקורד של הנגיד תומכים בכך.

בפסגות טוענים כי הנגיד מתלבט בנוגע לריבית מחר לאור החשיבות הרבה נוכח ההתפתחויות הכלכליות בעולם והמחאה החברתית בישראל שמשפיעה על השינויים ברמת המחירים במשק. התמורות האחרונות, לדעת פסגות, הפחיתו משמעותית את ציפיות האינפלציה בשוק המקומי וכפועל יוצא את תוואי הריבית העתידי של בנק ישראל.

מניות במרכז

מניות ואג"ח טאו נסחרות על רקע מכתב של החברה בשליטתו של אילן בן דב, התוקף באופן אישי את הנציגות הנבחרת של בעלי אג"ח של החברה לאחר שאלו סיכלו לאחרונה העברה כספים מטאו לבית ההשקעות אקסלנס. לטענת החברה, בעלי האג"ח הציבו דרישות שכללו "חציית קווים אדומים", והזהירו כי החברים בנציגות יישאו באחריות אישית לנזקים שייגרמו לחברה.

חברות הביטוח כלל והראל מבצעות השקעה משותפת נוספת בנדל"ן מניב בלונדון בהיקף כספי של 67 מיליון ליש"ט (396 מיליון שקל). השותפות (49% כל אחת) ירכשו את House Ibex, בניין לשימור הממוקם באזור המאוכלס על ידי מוסדות פיננסיים וחברות ביטוח ומושכר בתפוסה מלאה. כספי קופות גמל, פוליסות ביטוח וקרנות פנסיה, כמו גם כספי תיק השקעות עצמי, יושקעו בפרויקט הצפוי להניב תשואה שנתית של 7.7% (לאחר הוצאות ולפני מס) הנובעת מהסכמי שכירות.

מניות ואג"ח דלק נדלן נסחרות על רקע הודעתו של תשובה כי ייתן מקדמה על חשבון ההסדר הכולל של 36 מיליון שקל למחזיקי אג"ח הקצרות כ"ה. בכך הם הסכימו לדחייה בתשלומי הקרן עד ינואר 2012. בזמן זה יקבלו מחזיקי כל הסדרות תשלומי ריביות והחברה תנסה להגיע להסדר כולל של החוב - 2.2 מיליארד שקל - במסגרת ההשקעה של הקרן הזרה שאיתה תשובה נמצא במשא ומתן.

אי.די.בי אחזקות סיכמה את הרבעון השני של השנה בהפסד של 1.3 מיליארד שקל עקב העובדה כי היתה צריכה להכיר בהפסד בהשקעה של מניות קרדיט סוויס.

כור אשר סיכמה את הרבעון עם הפסד ענקי של 1.926 מיליארד שקל בעקבות השקעתה במניות קרדיט סוויס, עידכנה את מחיר הרצפה למניות הבנק השוייצי מ-18 פרנק שווייצי ל-14 פרנק שווייצי. היה ומניות קרדיט סוויס יגיעו למחיר 14 פרנק שווייצי, הבנקים המלווים עלולים לדרוש פירעון מיידי של האשראי שניתן לה.

אפריקה תעשיות השלימה את רכישת פעילות יעקבי ברזל לבטון, הפועלת הין היתר בתחום עיבוד ברזל לזיון בטון לתשתיות ולבניין בתמורה ל-130 מיליון שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully