וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוכשי דלק נדל"ן העתידיים היו מעורבים בשחיתות בארה"ב

29.8.2011 / 12:12

קרן CIM גרופ, המנהלת מו"מ עם יצחק תשובה לרכישת השליטה בדלק נדל"ן, עלתה לכותרות בארה"ב בשנת 2009, כאשר מצאה את עצמה במוקד של שערוריית השחיתויות בקרנות הפנסיה הציבוריות של מדינת קליפורניה

קרן CIM גרופ, המנהלת משא ומתן עם יצחק תשובה לרכישת השליטה בדלק נדל"ן, היתה אחת החברות שעלו לכותרות בארה"ב בשנת 2009, כאשר החברה מצאה את עצמה במוקד של שערוריית השחיתויות בקרנות הפנסיה הציבוריות של מדינת קליפורניה.

לפי תחקיר של העיתון "לוס אנג'לס טיימס" ב-2009, הקרן, לה יש גם השקעה בקרן מרקסטון, שילמה בצורה זו או אחרת למתווכים על מנת להשיג השקעות מצד קרנות פנסיה גדולות. הקרן לא הואשמה בפלילים, ולאחר הפרשה הגיעה להסדר מחודש עם קלפרס, קרן הפנסיה הגדולה בעולם, במסגרתו התחייבה שלא להשתמש עוד במתווכים בעייתיים, והפחיתה את העמלות שמשלמת לה הקרן באופן זה.

CIM גרופ, נמצאת בשליטת שני אנשי עסקים ישראלים לשעבר, אבי שמש ושאול קובה. השניים עזבו את ישראל לפני 25 שנה, התמקמו בלוס אנג'לס והקימו קרן שמשקיעה בנדל"ן מניב ובבנייה למגורים. הקרן מעמידה מימון לחברות במשבר ומחזיקה, בין השאר, בתיאטרון קודאק שבו נערך טקס פרסי האוסקר היוקרתי. הקרן מנהלת נכסים בהיקף של 5 מיליארד דולר.

עמלות בסכום הקרוב ל-16 מיליון דולרים

CIM נוסדה ב-1994 על ידי קובה ושמש (שגדלו שניהם בהרצליה ושירתו באותה יחידה בצבא) ביחד עם בנקאי השקעות נוסף שעבד בעבר עבור "מלך אג"ח הזבל", מייקל מילקן. החברה בנתה לעצמה מוניטין כאחת מחברות הפיתוח הידועות בלוס אנג'לס ובוושינגטון, לאחר שהיתה אחראית לשיפוצן של שכונות מוזנחות בשתי הערים והחלפתם של בנייני דירות מוזנחים בדירות יוקרה, חנויות ומרכזי קניות מפוארים.

בין היתר, הצליחה החברה לקבל השקעות בסך מיליארדי דולרים מקרנות פנסיה, כולל עשרות מיליוני דולרים מקרנות פנסיה ציבוריות, בין היתר באמצעות פיתוח פרויקטים בשכונות מצוקה, שההשקעה בהן משכה כספים ציבוריים.

ממסמכים שחשף ב-2009 "אל איי טיימס" עולה כי CIM שילמה לסגן ראש עיריית לוס אנג'לס לשעבר, אלפרד וילאלובוס, עמלות בסך קרוב ל-16 מיליון דולר בתמורה להשקעות שהצליח להשיג עבורה מקרן הפנסיה של עובדי מדינת קליפורניה (קלפרס) וקרן הפנסיה של המורים במדינה. CIM אמנם לא הואשמה בפלילים, אך בכירים בקלפרס אמרו כי לא היו מודעים לתשלומים שהועברו לווילאלובוס ולמתווכים אחרים שפנו לקרנות הפנסיה בשמם של מנהלי כספים.

בנוסף, שכרה קלפרס חברת עורכי דין חיצונית שתבדוק את חוקיות ההשקעות ב-CIM ואת העמלות שהעניקה החברה לווילאלובוס ולאחרים שתיווכו בינה לבין חברות השקעות תמורת עמלות של מיליוני דולרים. במשך 10 השנים האחרונות, השקיעה קלפרס 1.9 מיליארד דולר ב-CIM גרופ. אליוט ברוידי, שהיה אז יו"ר מרקסטון והשותף להקמת הקרן יחד עם רון לובש ואמיר קס, התבקש ב-2009 על ידי רשות ני"ע האמריקאית (SEC) לחשוף את כל קשריו ל-CIM ולחברות אחרות.

ברוידי, שהודה החודש בתשלום שוחד בסך מיליון דולר בשנים 2002-2006 לארבעה בכירים בקרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק בארה"ב, שימש כנאמן בקרן הפנסיה של מכבי האש והמשטרה בלוס אנג'לס עד להתפטרותו מהקרן במאי 2009 בעקבות חקירת השחיתות. ב-2007 הצביע ברוידי יחד עם עמיתיו לדירקטוריון הקרן בעד השקעה של 30 מיליון דולר בקרן השקעות של חברת הנדל"ן CIM גרופ, שהשקיעה 500 אלף דולר במרקסטון ב-2004.

שני ישראלים מהוליווד יצילו את דלק נדל"ן?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully