וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: מרווח השיווק של חברות הדלק יוזל רק ב-15 אגורות

אבי בר אלי

30.8.2011 / 8:55

ועדת המחירים של משרדי האוצר והתשתיות תתכנס היום להחליט על הפחתה של המרווח. אם תאושר - מחיר הדלק יתייקר ביום חמישי ב-1%-2%, ומרווח השיווק שגובות חברות הדלק יוזל רק ב-15 אגורות לליטר, ובהדרגה

מרווח השיווק שגובות חברות הדלק במחיר הבנזין לצרכן יפחת רק בכ-15 אגורות לליטר - כך עולה מדיוני משרדי התשתיות והאוצר אתמול. זאת, לעומת המלצת מנהל הדלק במשרד התשתיות לפני כחודש להפחית את מרווח השיווק בתדלוק העצמי ב-22 אגורות לליטר, ואת מרווח השיווק הנגבה בשירות מלא ב-14 אגורות לליטר.

ל-TheMarker נודע כי בוועדה נבחנת האפשרות להפחית את המרווח באופן מדורג, כדי לאפשר לחברות הדלק תקופת הסתגלות. זאת, נוכח טענות חברות הדלק לפגיעה ברווחיותן ומסע הלחצים שהופעל בשבועות האחרונים על משרד התשתיות. ההחלטה להפחית את מרווח השיווק התקבלה בתום בחינה שארכה שנתיים, במהלכה התברר כי חישוב מרווח השיווק שגובות החברות אינו ריאלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחיר בנזין 95 אוקטן צפוי להתייקר ביום חמישי ב-20-30 אגורות/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדת המחירים הבין-משרדית תכונס הבוקר כדי להחליט על גובה ההפחתה במרווח השיווק וכן על מועדה. זאת, במטרה לאשר הפחתה מסוימת כבר בחודש ספטמבר, ובכך לצמצם את הייקור הצפוי של הדלק. לפי הערכות, מחיר בנזין 95 אוקטן צפוי להתייקר ביום חמישי ב-20-30 אגורות. זאת, בעיקר בשל החזרת 20 אגורות לבלו המוטל על הבנזין, לאחר שהממשלה החליטה ביולי להפחית 31 אגורות מהבלו, כדי למנוע את ייקור הדלק לצרכנים. לפיכך, יוחזרו בינתיים לבלו 20 אגורות שקוזזו לפני חודש - בתוספת כ-4 אגורות בשל עדכון הבלו התקופתי (משום הצמדתו למדד).

מחיר הבנזין בעסקות באירופה ירד בכ-5.5%

לפי הערכות, מחיר הבנזין בעסקות בשבוע האחרון באירופה ירד בכ-5.5% לעומת מחירו בחודש שעבר. זאת, לאחר שמחיר חבית נפט בעולם טיפס בשבוע האחרון בכ-4% ומחק חלקית את הצלילה במחיר הנפט מתחילת החודש. ואולם במקביל, עלה בחודש האחרון שערו היציג של הדולר לעומת השקל בכ-5.5% ובכך קיזז למעשה את הוזלת הבנזין. לפיכך, הפחתה חלקית בלבד של מרווח השיווק עשויה לקזז רק חלק מן הייקור הצפוי במחיר הדלק. מחירו לצרכן עשוי אז להתייקר ב-1%-2%.

מרווח השיווק נועד לכסות את סל הוצאות השיווק של חברות הדלק הקמעוניות. סל זה מבוסס על מרכיבים שאומצו מסל ההוצאות המחושב באירופה. הוא חושב בפעם האחרונה ב-2002, ולכן נדרש בעדכון. המרווח עומד כיום על 71 אגורות לליטר, ומהווה 9.5% ממחיר הבנזין לצרכן. בנוסף, משקלל מחיר הדלק לצרכן גם תוספות למחיר הדלק בשער בתי הזיקוק, דוגמת כיסוי הוצאות דלף, ביטוח ואחסון מלאי תפעולי, שמסתכמות כיום ב-6 אגורות לליטר.

מהסכום הכולל של אלה - 76 אגורות - המליץ מנהל הדלק לגרוע 22 אגורות לליטר (כולל מע"מ). באשר למחיר הבנזין בשירות מלא, המליץ מנהל הדלק לגרוע 14 אגורות בלבד - מכיוון שלדעתו אמורה עמלת השיווק בידי מתדלק לעלות מ-13 אגורות לליטר לכ-20 אגורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully