וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלאון: התרומה של תשובה ובן דוב לצמיחה - אפסית

צבי זרחיה ואבשלום חלוץ

4.9.2011 / 14:24

בכנס דה מארקר יצאה חברת הכנסת זהבה גלאון נגד קשרי ההון שלטון הנפוצים בישראל. "צריך לפעול לכך שלא יהיו עוד ערבי התרמה והתחככות בין פוליטיקאים לגבירים"

"הבעיה האמיתית היא בקשר הון-שלטון, שהריכוזיות החונקת במשק תורמת לו. למערכת הפוליטית יש אחריות גדולה לסיים את הקשר שבין ההון לשלטון. צריך לפעול לכך שלא יהיו עוד ערבי התרמה והתחככות בין פוליטיקאים לגבירים, לא עוד פוליטיקאים שעושים לביתם, עושים מיליונים, אחרי שעשו מיליארדים לביתם של הטייקונים. אם השלטון לא יתנתק מעטיני ההון, הציבור ישלח אותו הביתה ויאבד אמון במערכת הדמוקרטית" - כך אמרה בצהריים חברת ועדת הכספים ח"כ זהבה גלאון (מרצ) בפאנל הח"כים בכנס "ישראל 2021".

גלאון הוסיפה כי "שלוש מערכות היו אמורות לייצג את הציבור, אבל במקום לייצג אותו, הן הפכו בשנים האחרונות לזירה בה נרמס האינטרס הציבורי לטובת פרוטקציוניזם ואינטרסים זרים. מדובר במערכת המס, בשוק ההון והפנסיה ובהסתדרות בראשות עיני".

לדברי גלאון, "מערכת המס בישראל הפכה לכלי שרת בידי בעלי ההון הגדולים ושלוחיהם בממשלה. זו מערכת שיצרה עיוותים איומים כתוצאה מהפחתות המסים של ממשלת נתניהו; מס חברות נמוך מדי, ומסים עקיפים בגובה שאין כמוהו בכל העולם. המשמעות היא שמערכת המס אינה פרוגרסיבית די הצורך, והמרוויחים העיקריים מכך הם בעלי ההכנסות הגבוהות. הטייקונים עושים אחריות תאגידית: חומקים מתשלום מסים, ומסמאים את עיני הציבור בזריית כמה פירורים מדובררים היטב, על כמה שהם תורמים לחברה. ככה גם שודדים את הקופה הציבורית בדלת האחורית, וגם מקבלים פרס ומחיאות כפיים מכמה עיתונאי חצר".

לדברי גלאון, "לראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם לקודמו, אהוד אולמרט, אין ולא היה שום אינטרס לעקור מהשורש את תעשיית הפטור ממס של בעלי ההון בישראל. מהבחינה הזאת קדימה והליכוד הן אותה המפלגה, אותה הגברת בשינוי אדרת, שפועלת בשירות בעלי ההון".

גלאון סבורה כי "בגלל קשרי ההון שלטון, בגלל שמדובר באנשי שררה, תאווי בצע וחסרי אחריות, שהטייקונים הם מושאי הערצה ומודל לחיקוי שלהם, כשהם יוצאים מהפוליטיקה, או פושטים את מדי הצבא לפני כניסתם לפוליטיקה, הם עובדים אצל הטייקונים כדי להיות טייקונים בעצמם. האנשים בשירות הבוסים שלהם, בעבר או לעתיד, הפכו את מערכת המס לחסרת שיניים, מצומקת, מדולדלת, מעודדת שחיתות ומפקירה את האינטרס הציבורי. כזו שמשרתת את בעלי ההון, ופוטרת אותם מהאחריות החברתית שהמדינה דורשת מכל אחד מאיתנו".

לדעת גלאון, "המערכת השנייה בה האינטרס הציבורי מופקר היא מערכת שוק ההון, ובאופן ספציפי יותר חסכונות הפנסיה שלנו. כפי שמערכת המס משועבדת על ידי הממשלה לטובת הטייקונים, כך גם שוק ההון הפך לזירה שבה הממשלה מגישה לטייקונים את נכסי הציבור על מגש של כסף, וממשכנת את עתידו. קרנות הפנסיה שלנו, נפגעות ומנוצלות בגלל הספקולנטיות והמינוף הפרוע של פירמידות השליטה הגדולות במשק, שנבנו בשנים האחרונות באין מפריע".

"כולנו מבינים היום שהטייקונים משחקים בכסף שלנו, שהם מייצרים את יוקר המחיה שלנו. ניקח למשל את אילן בן דב ואת יצחק תשובה, שהתרומה שלהם לצמיחה בישראל היא אפס. אלו אנשים שהתמחו בהשתלטות על חברות, וחלבו אותן עד טיפת המזומנים האחרונה. כשאנחנו קוראים על הסדרי החוב שאנשים כמו בן דב ותשובה מציעים לציבור המשקיעים, אנחנו צריכים לזכור, שמדובר ב'תספורת' על חשבון קופות הגמל שלנו, קרנות ההשתלמות והחסכונות לפנסיה".

לדברי גלאון, "אילן בן דב לא היה מסוגל למנף את עצמו לדעת לולא איפשרו לו לנצל את הפטור ממס על דיבידנדים בין חברות, פטור שאיפשר לו לרוקן ממזומנים חברות כמו פרטנר וסקיילקס , שהציבור מושקע בהן. הון-שלטון בכספי החיסכון. כספי החסכונות שלנו. הרי יצחק תשובה לא יכול היה לחייב את בתי-ההשקעות שבבעלותו, לשעבד את כספי החוסכים בהם, כדי לחלץ את החברות שלו, אם המדינה הייתה מחייבת הפרדת נכסים פיננסיים וריאליים".

עוד ציינה גלאון כי "נוחי דנקנר לא היה משתלט על שרשרת ייצור המלט והופך למונופול אדיר, אם הממשלה היתה מונעת את אותן הפרטות פרועות של נכסי הציבור, כשהיא יודעת מראש שמעבר לפינה מחכים לשלל המופרט גורמים כמו דנקנר והאחים עופר".

גלאון גם מתחה ביקורת על ההסתדרות בראשות עופר עיני שבגדה כדבריה באינטרס הציבור. "ההגנה על זכויות העובדים החלשים והלא-מאוגדים אינה הדבר שעומד בראש מעייני ההסתדרות. ההסתדרות בראשותו של עופר עיני משרתת בעיקר את האינטרסים של ועדי העובדים הגדולים, והפשרות, שהוא כל כך מתמחה בהן, מסתדרות תמיד לטובת המעסיקים, לטובת מי שמקורב לצלחת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully