וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקלה טכנית נוספת במאגר לוויתן 3: הקידוח הופסק

אורן פרוינד ודרור רייך

5.9.2011 / 10:50

תקלה טכנית הביאה להפסקת הקידוח במרחק של 2,700 מטרים מעל שכבת המטרה. מניית דלק קידוחים צונחת ב-2.5%, אבנר נופלת ב-3.5% ורציו מאבדת 4.5%. נובל אנרג'י וקבלן הקידוח פועלים לתיקון התקלות ולחידוש פעילות הקדיחה בהקדם

חברות האנרגיה השותפות במאגר הקידוח לווייתן 3 הודיעו הבוקר על תקלה טכנית באסדת הקידוח שבעקבותה הופסק הקידוח. התקלה ארעה בעומק של 2,600 מטר (כ-2,700 מטר מעל שכבת המטרה) וככל הנראה מדובר בתקלות טכניות מתמשכות במתקן ה-ow Out Preventer) BOPוb) בציוד הנלווה, המהווים חלק מאסדת הקידוח.

נובל אנרג'י וקבלן הקידוח פועלים לתיקון התקלות ולחידוש פעילות הקדיחה בהקדם. בשלב זה לא ניתן להעריך את השפעת התקלות על התקציב ועל לוח הזמנים המקוריים של הקידוח.בתגובה השותפות בקידוח דלק קידוחים (22.6%) יורדת ב-2.5%; אבנר (22.6%) נופלת ב-3.5% ורציו (15%) משילה 4.5%.

בסוף מאי הופסקו עבודות הקידוח בלווייתן בהוראת משרד התשתיות. שבועיים לפני כן, דיווחו השותפות בקידוח, כי פעולות הקידוח הופסקו בשל תקלה, שנגרמה לטענתן כתוצאה מביצוע לקוי של פעולות הקידוח. משרד התשתיות דרש, וקיבל, דו"ח מפורט על התקלה אשר כלל צעדי מנע בהם תנקוט החברה על מנת להבטיח שתקלה מסוג זה לא תישנה בעתיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בשלב זה לא ניתן להעריך את השפעת התקלות על התקציב ועל לוח הזמנים המקוריים של הקידוח. קידוח לוויתן/מערכת וואלה, צילום מסך

במבנה "לוויתן" הנמצא בים העמוק מול חופי חדרה, בוצעו עד כה שני קידוחי אקספלורציה (היתכנות) - לווייתן 1 ולווייתן 2, כאשר בקידוח הראשון בוצעה בדיקה של השכבה הראשונה, שכבת הגז, והוכרז על תגלית גז טבעי בהיקף של 16 TCF (טריליון רגל מעוקב) בדצמבר האחרון. בשתי השכבות העמוקות יותר קיימות הסתברויות נמוכות, של 17% ו-8% להמצאות נפט, שקידוח לווייתן 1 היה אמור להמשיך אליהן. אך באמצע אפריל הפסיקו השותפות בלוויתן את קידוח "לווייתן1" בשל תקלה בצינור, והעבירו את האסדה שביצעה אותו לפיתוח מאגר "תמר", כאשר קידוח "לווייתן 2", שמטרתו לבחון האם קיימים יותר מ-16 TCF גז טבעי במבנה לוויתן, נמשך במקביל.

באמצע מאי הודיעו כי השותפות כי בעומק של 4,570 מטר זוהתה פריצה של מים מפיר הקידוח "לוויתן 2", ככל הנראה, בעקבות היתקלות בכיס מים. לאור החשש מן הפגיעה שנגרמה למערכת הקידוח - הוחלט כי אינו כשיר להמשך קדיחה במיקום זה, ופעילות הקידוח הופסקה. לשותפות נגרם נזק של כ-42 מיליון דולר - אותו הן מקוות לכסות באמצעות פוליסת ביטוח. השותפות דיווחו כי בכוונתן להעביר את אסדת הקידוח מאתר לוויתן 2 - למיקום סמוך חלופי, קידוח "לוויתן 3" ולהתחיל בו בתוך 3-1 חודשים קידוח נוסף בעלות של כ-70 מיליון דולר. בשלב זה לא ניתן להעריך את השפעת התקלות על התקציב ועל לוח הזמנים המקוריים של הקידוח ואת המהותיות שלה (ככל שתהא כזאת).

לאחר קבלת מידע נוסף אודות הפעילות האופרטיבית בקידוח והערכה מעודכנת מנובל אודות התקציב ולוח הזמנים המעודכנים, ימסרו השותפות דו"ח מיידי נוסף, אם וככל שיידרש. יצוין כי לתקלות הטכניות הנ"ל אין כל השפעה על התוצאות הגיאולוגיות של הקידוח ועל משאבי הגז המותנים בתגלית "לווייתן".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully