וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת ההשקעות של הלמן-אלדובי: לאסור השקעות בטורקיה

רם עוזרי

5.9.2011 / 15:44

על רקע המתיחות, ועדת ההשקעות של הלמן-אלדובי נימקה את האיסור הגורף בכך ש"הלאמת נכסים ישראלים בטורקיה היא רק עניין של זמן". עוד צוין כי מלבד המשבר, שוק ההון הטורקי סובל מתשואה נמוכה ולא כדאי

"מעבר למשבר ביחסים עם ישראל, שוק ההון הטורקי סובל
ממדיניות של היעדר פתיחות וקיים חשש ממשי לגלישה של המדינה לדת". כך מנמקת היום ועדת ההשקעה של הלמן אלדובי את החלטתה לאסור על מנהלי ההשקעות בחברה להשקיע כספי עמיתים בטורקיה.

החלטת ועדת ההשקעות מגיעה על רקע התגברות המתיחות בין המדינות והרעה במצב היחסים הדיפלומטיים. "קיים חשש ממשי להשקעות של כספים ישראלים במדינה", קובעים בהלמן אלדובי, ומזהירים כי הלאמת נכסי ישראלים בטורקיה על ידי הממשלה הטורקית היא רק ענין של זמן. בין היתר הם מציינים את התנכלות הטורקים לבנק הפועלים ע"י חסימת הצמיחה של בנק פוזיטיף שבבעלותו וסירוב לנסיון של הפועלים להתרחב ע"י רכישת בנק נוסף.

"מעבר למתיחות הפוליטית ולכבוד הלאומי, גם מבחינת התשואות שהשיג שוק ההון הטורקי, ההשקעה במדינה אינה כדאית", מוסיפים בבית ההשקעות. מאז משבר המרמרה, מציינים בבית ההשקעות, השיג השוק הטורקי תשואה שלילית של 18.9%- (במונחים שקליים), לעומת תשואה חיובית של 4.6% בבורסה בתל-אביב. "שוק ההון הטורקי סובל מתשואה נמוכה בעיקר בשל מדיניות של היעדר פתיחות, התנגחות עם השווקים הבינ"ל, הסתגרות והתקרבות לדת", אומרים בבית ההשקעות.

"היעדר יחסים כלכליים עם טורקיה - מסוכן לישראל"

רוני הלמן, יו"ר הלמן-אלדובי, אמר היום כי "הפעילות של הטורקים נגד ישראל, ובכלל זה גירוש השגריר, למרות דו"ח האו"ם הנוטה לטובת ישראל, והיחס לו זכו אנשי עסקים ותיירים ישראלים הבוקר בטורקיה הם צעדים נוספים באסטרטגיה הטורקית לפגוע ביחסים בין המדינות. לצערנו, לא נראה כי מדובר בצעדים אחרונים ואנו ממליצים למשוך את ההשקעות הישראליות מהמדינה לפני שיהיה מאוחר מדי וציבור המשקיעים יפסיד את כספו".

הבוקר אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר כי היחסים הכלכליים בין ישראל וטורקיה חשובים ליציבות המשק הישראלי. כלכלת טורקיה, ציין פישר, היא הכלכלה הגדולה באזור והופכת להיות כלכלה דומיננטית באזור המזרח התיכון. "טורקיה צמחה באחוזים גדולים בשנים האחרונות, עם הרבה יזמות, וכוח עבודה שרכש מיומנויות באירופה והפך אותה לכלכלה יצרנית. אם לא יהיה לנו יחסים כלכליים עם טורקיה המצב יהיה מסוכן לכלכלת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully