וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדה ממשלתית או האוצר: מי יבחן את תמלוגי ים המלח?

אורה קורן

6.9.2011 / 9:49

השר להגנת הסביבה דורש להקים ועדה ממשלתית שתבחן את התמלוגים המשולמים על ידי המפעלים. שר האוצר שוקל להטיל את הבדיקה על פורום פנימי במשרד האוצר או על ועדה במתכונת ועדת ששינסקי

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, מתכוון לדרוש בדחיפות הקמת ועדה לבחינת העלאת התמלוגים המשולמים על ידי מפעלי ים המלח. לדברי ארדן, לאור נתונים שהוצגו לו על ידי אנשי משרדו ובהתאם לחוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, יש להקים ועדה ממשלתית בעניין, במתכונת של ועדת ששינסקי. מפעלי ים המלח נמצאים בבעלות כיל, שבשליטת משפחת עופר.

אתמול בכנס ישראל 2021 של TheMarker אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, כי בכוונת משרדו לבצע בקרוב בדיקה של התגמולים שמקבלת המדינה מהפעילות של מפעלי ים המלח. עם זאת, שטייניץ טען כי עדיין לא החליט אם תוקם ועדה ממשלתית במתכונת של ועדת ששינסקי, או שמא הבדיקה תתבצע רק במשרד האוצר.

אתמול פירסם עו"ד ליכט חוות דעת משפטית בעניין ביצוע פרויקט הגנות ים המלח ומימונו שקבעה, כי המדינה יכולה לשנות חקיקה שתגדיל את התמורה שתקבל מניצול משאבי ים המלח. על הפרק גם מימון קציר המלח בבריכה של כיל, כדי להציל מהצפה את בתי המלון שלחופה.

ארדן: להטיל על המפעלים 90% מהמימון

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, התייחס אתמול לעניין קציר המלח ואמר כי "בימים של מחאה חברתית לא יעלה על הדעת להטיל את מימון הקציר על הקופה הציבורית, בעוד שהמרוויחים העיקריים מהקציר הם המפעלים". ארדן הוסיף כי הוא מברך על חוות הדעת שהוגשה "המעגנת עקרונות סביבתיים חשובים, כמו ה'מזהם משלם' ואחריות יצרן מורחבת".

חוות הדעת המשפטית קובעת כי "על מפעלי ים המלח לנהוג ככל יצרן ולהפנים את עלות הסיכון הנגרם בשל תהליך הייצור של מוצריה ובכלל זה הנזקים הסביבתיים שהיא גורמת". בנוסף, חוות הדעת מציינת כי "קציר מלח חייב להתבצע ולהיות ממומן באופן עקרוני על ידי גורם הסיכון - דהיינו מפעלי ים המלח". לאור זאת, ארדן אמר כי ידרוש קידום חקיקה ממשלתית שתטיל על המפעלים מימון של 90% (כ-4 מיליארד שקל) מעלות הפתרון.

חוות הדעת קובעת עוד כי "הציבור שהוא בעל הנכס שממנו מפיקה מפעלי ים המלח את רווחיה, זוכה לחלק יחסי שקטן והולך מרווחיה של מפעלי ים המלח. המלצתנו היא לבחון שינוי בחלוקת ההנאה ממשאב ציבורי נדיר זה".

בנוסף, על פי בחינה שנעשתה במשרד להגנת הסביבה, התברר כי מאחר שעלויות הייצור, השינוע והלוגיסטיקה של כיל הן נמוכות ביחס למתחרותיה בעולם, ניתן להעלות את גובה התמלוגים שאותם היא משלמת בגין הפקת האשלג. ההעלה יכולה להתבצע לגובה תמלוגים המשולם על ידי מתחרותיה במקומות אחרים בעולם, מבלי לפגוע במידת התחרותיות שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully