וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היקף הייבוא והייצוא לטורקיה: 3.1 מיליארד ד'

אורה קורן

6.9.2011 / 14:21

ענפי הייצוא העיקריים לטורקיה, המדורגת כשותפת הסחר השישית בגודלה של ישראל, הינם ענף הכימיקלים וזיקוקי הנפט. התמ"ת: "לא התקבלה הודעה רשמית על הקפאת הסחר בין המדינות"

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הודיע היום על הקפאת קשרי הסחר, כולל הסחר הבטחוני, בין ישראל לטורקיה - כך דיווחה סוכנות רויטרס מאנקרה. ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה, כי לא התקבלה הודעה רשמית על הקפאת הסכם הסחר החופשי בין המדינות. "אני תקווה, שהסחר המפותח בין ישראל וטורקיה, התורם לרווחת שני העמים, יהיה נקודת משען בימי סערה אלו ואני בטוח, שישמש המנוף וראש הגשר לבניית היחסים בעתיד", אמר היום שר התמ"ת, שלום שמחון.

טורקיה מדורגת שותפת הסחר השישית בגודלה של ישראל. על פי נתוני מכון היצוא, היקף הסחר (יבוא ויצוא סחורות ללא יהלומים) של ישראל מול טורקיה הסתכם בשנת 2010 בכ- 3.1 מיליארד דולר, עלייה של כ- 26% לעומת שנה קודמת, בה הסתכם היקף הסחר בכ-2.5 מיליארד דולר. בין החודשים ינואר-יוני 2011 גדל הסחר בין המדינות בשיעור של 27% והוא הסתכם בכ-2 מיליארד דולר.

יצוא הסחורות (ללא יהלומים) בשנת 2010 הסתכם בכ-1.3 מיליארד דולר, עלייה של כ-22% בהשוואה לשנת 2009. בין החודשים ינואר-יוני 2011 עלה היצוא בשיעור של כ-40% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והוא הסתכם בכ-950 מיליון דולר. בתוך כך, מדורגת טורקיה במחצית הראשונה של השנה במקום השישי ביעדי היצוא לעומת מקום שמיני בתקופה מקבילה אשתקד.

ענף הייצוא העיקרי: ענף הכימיקלים וזיקוקי הנפט

יבוא הסחורות (ללא יהלומים) גדל בשנת 2010 בשיעור של 30% (הסתכם בכ-1.8 מיליארד דולר) ובין החודשים ינואר-יוני 2011 גדל היבוא בשיעור של כ-16% (הסתכם בכ-1.05 מיליארד דולר). מספר היצואנים לטורקיה (שייצאו מעל 20 אלף דולר) בשנת 2010 עמד על 573 - גידול של 2.7% לעומת שנה קודמת. (558)

ענף היצוא העיקרי לטורקיה הינו ענף הכימיקלים וזיקוקי הנפט (המהווה כ 68% מסך היצוא לטורקיה) שעלה בשיעור של כ-55% בהשוואה למחצית המקבילה אשתקד והסתכם בהיקף של כ-650 מיליון דולר. בניכוי יצוא ענף זה מצטמצם שיעור הגידול ביצוא לטורקיה מכ-40% לכ-12% בלבד בהשוואה למחצית 2010.

ענף דומיננטי נוסף המשפיע על היקפי היצוא לטורקיה הינו ענף המתכות המהווה כ-11% מסך היצוא. במחצית 2011 עלה יצוא המתכות לטורקיה בשיעור של 34% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד והוא הסתכם בלמעלה מ-100 מיליון דולר. בניכוי שני ענפי היצוא העיקריים המהווים ביחד קרוב ל-80% מסך היצוא למדינה, מתכווץ הגידול ביצוא לטורקיה בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד לגידול של כ-4% בלבד.

ענפי יצוא בולטים נוספים לטורקיה במחצית השנה הנוכחית היו יצוא המכונות והציוד שירד בשיעור של כ-9% להיקף של כ-28 מיליון דולר ויצוא מוצרי העץ, הנייר והריהוט שעלה בשיעור של כ-38% להיקף דומה של כ-28 מיליון דולר. שני ענפי היצוא מהווים כ"א כ-3% מסך היצוא לטורקיה.

חיפושי הגז בקפריסין עשויים להתלקח

בתוך כך, טורקיה מאיימת בתקיפה בקפריסין היוונית אם זו תפתח בחיפושי נפט וגז בים התיכון, לפי דיווחים בעיתונות הטורקית. השר הטורקי לענייני האיחוד האירופי, אגמן באיש, התייחס ביום שישי לקידוחי הגז הטבעי של קפריסין היוונית, ואמר כי "לשם כך למדינות יש ספינות מלחמה. לשם כך יש לנו ציוד ואנחנו מאמנים את הצי הימי שלנו". הוא הוסיף כי טורקיה רואה את פעולות הקפריסאים היוונים כמנוגדים לחוק ולמגעים שמוביל האו"ם לאיחוד קפריסין.

קפריסין היא שטח מריבה בין טורקיה ליוון זה שנים רבות, כאשר אוכלוסייתה מורכבת מדוברי יוונית ודוברי טורקית. טורקיה פלשה לאי ב-1974, ומחזיקה עד היום בשליש הצפוני שלו. דרום קפריסין מהווה את הרפובליקה הקפריסאית, שהינה כיום חלק מהאיחוד האירופי. הטורקים מתנגדים לחיפושים של קפריסין היוונית בים התיכון, בטענה כי זהו למעשה שטחה הטריטוריאלי של טורקיה.

דובר משרד החוץ היווני, גריגוריס דלאבקוראס קרא לממשלת טורקיה לפעול באחריות ובהתאם לחוק הבינלאומי, בעקבות דבריו של באיש, דיווחה סוכנות הידיעות הטורקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully