וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צניחות בסיום המסחר: מניות הטייקונים התרסקו

רם עוזרי

6.9.2011 / 17:39

הבנקים התרסקו ב-5.1%, החברה לישראל צנחה ב-12% וכיל איבדה 6.5%. "דנקנר סופג הפסדים בשווייץ, תשובה חוטף חזק בטורקיה ועופר מאוים בישראל: שלושתם יחד מכסים כמעט את כל מדד התל הבונד"

יום קשה במיוחד עבר על המשקיעים באחד העם. לאחר שבתחילת היום רשמו המדדים עליות קלות, עברה הבורסה לטריטוריה האדומה. עד מהרה עברו ירידות השערים לצניחה חופשית בהובלת מגזר הבנקים.

מדד ת"א 25 סיים את יום המסחר בירידה חדה של 2.8%, ומדד ת"א 100 השיל מערכו 2.7%. מדד מניות הבנקים צנח ב-5.1% מדד מניות הנדל"ן איבד 4.2%. ארבעת המניות הפעילות ביותר אתמול סיימו בירידה של יותר מ-5%. כי"ל איבדה 6.5% במחזור הגבוה בבורסה, לאומי נפל ב-5%, הפועלים השיל 5.4% והחברה לישראל התרסקה ב-11.7%.

הנפילה של מניות הבנקים באה על רקע הירידות החדות שרשמו אתמול הבנקים באירופה. הירידות באירופה, מסבירים כלכלנים, נובעים מחשש מהחמרה של משבר החובות ביבשת. מנכ"ל דויטשה בנק, יוזף אקרמן, אמר אתמול בכנס בנקאים בפרנקפורט, כי משבר החובות האירופי צפוי לפגוע ברווחי הבנקים במשך שנים, ולגרום לקריסתם של הבנקים החלשים ביותר אם יאלצו לספוג תספורות נוספות על החזקותיהם באג"ח ממשלתיות, בנוסף לתספורת של 21% שספגו באג"ח של יוון.

"לשים קסדה ולהתחבא"

על רקע הדיווחים הללו, צנחו מניות הבנקים הישראלים - הפועלים, לאומי, דיסקונט ומזרחי, שמידת החשיפה שלהם למגזר הבנקאות האירופי גדולה ביחס לחברות אחרות הנסחרות בת"א, במרכז המסחר.

מלבד הבנקים, סבלו מניות הפירמידות מירידות חדות במיוחד. "שלושה טייקונים שמכסים כמעט את כל מדד התל בונד נמצאים תחת התקפה: דנקנר סופג הפסדים כבדים על ההשקעה של כור בקרדיט סוויס , תשובה חוטף חזק בקבוצת דלק ובבז"ן בשל התחממות הגזרה מול טורקיה ועופר מאוים בהגדלה משמעותית של התמלוגים שגובה המדינה מכיל והחברה לישראל. "כל מה שנשאר לעשות זה לשים קסדה ולהתחבא". כך אומר היום מנהל השקעות בכיר באחד מבתי ההשקעות הגדולים על רקע ירידות השערים החדות.

עוד לפני שהשוק עבר לירידות חדות, הזהיר יוסי אפרתי, מנהל השקעות בהכשרה חברה לביטוח, מפני החשיפה למניות. "השוק במצב בעייתי. בעולם, החששות ממגזר הבנקאות באירופה חזרו לקדמת הבמה ובארץ המחאה עדיין ברקע. ה-20 בספטמבר הוא תאריך שהמשקיעים מאוד חוששים ממנו. הציבור פודה כספים מקרנות הנאמנות, המוסדיים התחילו במהלך של צמצום חשיפה למניות, וגם אנחנו צמצמנו. זה יוצר מגמה שלילית שלהערכתי רק תלך ותעמיק". אמר אפרתי.

יצחק תשובה ונוחי דנקנר. שרון בוקוב, הארץ מוטי קמחי
מניות הפירמדות סבלו מירידות במיוחד. תשובה ודנקנר/הארץ מוטי קמחי, שרון בוקוב

"השוק ימשיך לרדת"

גם שוק האג"ח, צופה אפרתי, ימשיך לספוג ירידות. "יש הסדרים נוספים בדרך של חברות שגלגלו חוב מ-2009. זה ילחץ את השוק למטה. הייתי מצמצם חשיפה גם ברכיב הזה, כמו שעשו המוסדיים". לאור זאת, לא נותר לאפרתי אלא להמליץ למשקיעים להתאזר בסבלנות ולשבת על מזומן ולחכות להזדמנויות. "השוק ימשיך לרדת. מגזר הבנקים מאוד מעניין אבל זו עדיין לא נקודת כניסה. פועלים ולאומי צריכים לרדת 10% נוספים ואז יהיה משתלם להיכנס".

את הנפילות הובילה דווקא הבורסה של הכלכלה החזקה ביבשת - גרמניה. מדד ה-DAX הגרמני השיל 5.3% מערכו, כאשר דויטשה בנק, הבנק הגדול במדינה ואחד הבנקים הגדולים בעולם, צונח בחדות ומאבד 9%. מדד ה-CAC בפריז ירד ב-4.7% ומדד ה-FTSE בלונדון איבד 3.6%.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"האימפקט של האירועים האחרונים הוא לא זמני"

הירידות העמיקו עם הפרסומים בצהרים על הצהרתו של נשיא טורקיה ארדואן על ניתוק היחסים המסחריים עם ישראל. טורקיה הוא שותף הסחר השישי בגודלו של ישראל, כאשר היקף הסחר בין המדינות עמד בשנת 2010 על למעלה מ-3 מיליארד דולר. במשרד החוץ ניסו להרגיע וטענו כי הצהרותיו של ארדואן נוגעות לסחר הביטחוני בלבד ולא בסחר האזרחי.

ירידות שערים נרשמו היום גם בשוק האג"ח הממשלתיות. "הירידות שנרשמו באג"חים הארוכים מראות את שהאימפקט של האירועים האחרונים הוא לא זמני. מי שפועל בשוק הזה הם דווקא גופים מקצועיים יותר, שרצים למרחקים ארוכים. ירידות שם מצביעות על שינוי מהותי". כך אומר היום אמיר אייל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי. "האג"ח הארוכים עשו מהלך די יפה מתשואה של 3.2% לתשואה של 2.9, כך שיש מה לקחת שם".

ירידת התשואות מגיעה למרות שבשוק הראשוני ההיצע לא גדל. "תמונת ההנפקות של האוצר מראה שיש פחות הנפקות מפדיונות. למרות הגידול בתכנית ההנפקות של האוצר לשלושת החודשים הקרובים, אין לחץ על שוק האג"ח אלא להיפך- כמות הצמודים נמוכה מאוד והביקושים של הזרים רק גדלים לאחר שדחקו אותם החוצה משוק המק"מ".

יום המסחר נפתח על רקע סימנים לא מעודדים מבורסות אירופה. הבורסות ביבשת סיימו את יום המסחר אתמול בירידות שערים חדות במיוחד, בהובלת מגזר הבנקים. את הנפילות הובילה דווקא הבורסה של הכלכלה החזקה ביבשת - גרמניה. מדד ה-DAX הגרמני השיל 5.3% מערכו, כאשר דויטשה בנק , הבנק הגדול במדינה ואחד הבנקים הגדולים בעולם, צונח בחדות ומאבד 9%. מדד ה-CAC בפריז ירד ב-4.7% ומדד ה-FTSE בלונדון איבד 3.6%

מסמר נוסף בארון המתים של דלק נדל"ן

מניה נוספת שמגיבה למתרחש באירופה היא זו של כור שבשליטת נוחי דנקנר, לאחר שמניית קרדיט סוויס בה מחזיקה החברה צנחה אתמול ב-8%. גם מניית דיסקונט השקעות, אף היא בשליטת דנקנר, נסחרת על רקע ההתפתחויות. זאת לאחר שהחברה הלוותה לכור בחודש שעבר 700 מיליון שקל ללא ביטחונות, על מנת שזו תוכל להגדיל את הפיקדונות המשועבדים להלוואה שנטלה כור לרכישת מניות קרדיט סוויס.

פגיעה נוספת בפירמידה שמחזיק נוחי דנקנר צפויה מכיוון רשת השיווק שופרסל. החברה פירסמה רשימה של 30 מוצרים, שכחלק מההסדר אליו הגיעה החברה עם אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, יוזלו ב-20%. בין המוצרים ניתן למנות ביצי תנובה, מזון לתינוקות מתוצרת מטרנה, דני לשתייה, קוטג', קפה נמס עלית, חומוס אחלה, ביסלי ובמבה. ההסכם נחתם בשבוע שעבר לאחר שהאגודה פתחה קבוצה בפייסבוק הקוראת להחרים את שופרסל למשך שבוע, אליה נרשמו כ-7,000 איש.

חדשות חיוביות ליצרנית השבבים הדואלית טאואר. החברה מרחיבה את פעילות הייצור שלה למזרח הרחוק, וחתמה על הסכם פיתוח מוצרי מתח גבוה עם סמסונג הקוריאנית. ההסכם צפוי להניב הכנסות שנתיות בהיקף של כ-50 מיליון דולר החל מ-2013, כאשר המוצרים הראשונים צפויים להגיע לשוק במחצית השנייה של 2012. שוק מוצרי המתח הגבוה צפוי להגיע להיקף של 14.6 מיליארד דולר בשנת 2013.

שיתוף פעולה מוצלח בין חברת אפוסנס לענקית התרופות הישראלית טבע. החברות הודיעו אתמול על הצלחה בפיתוח תרופה לטיפול בסרטן הוכיח היתכנות למתן התרופה דרך הפה. ניסוי שנערך בחיות הראה ש-100% מהתרופה 11T-ATT שניתנה דרך הפה נספגה דרך המעי והגיעה למחזור הדם. בניגוד למניית אפוסנס, שהידיעה הזניקה אותה ב-18% אתמול, מניית טבע לא התרוממה וסיימה את יום המסחר אתמול ביציבות.

מסמר נוסף בארון המתים של דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה. חודש לאחר שפירסמה לראשונה בקשה לדחיית תשלום חוב, ושבוע לאחר שלא עמדה בתשלום ריבית למחזיקי אג"ח שלה מסדרה ה', נזכרו בחברת הדירוג S&P מעלות להוריד את דירוג האשראי של החברה לרמה הנמוכה ביותר. "הורדת הדירוג ל-D נובעת מן העובדה כי דלק נדל"ן לא עמדה בתשלום ריבית למחזיקי אגרות החוב מסדרה ה', אשר תאריך היעד שלה היה ב-28 באוגוסט 2011, וכן בתשלום חלות וריבית למחזיקי אגרות חוב מסדרה כ"ה, אשר תאריך היעד שלו היה ה-3 בספטמבר 2011", נימקו במעלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully