וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באל על נערכים להגבלות טיסה בשמי טורקיה

זוהר בלומנקרנץ

7.9.2011 / 9:12

בעקבות המשבר המדיני ביחסים עם טורקיה נערכים באל על למציאת נתיבי תעופה חלופיים. מעבר לפגיעה בשירות מדובר בהוצאה כספית גדולה יותר על כל טיסה

בחברת אל על הוכנה תוכנית מגירה לעקוף את נתיבי הטיסה דרך טורקיה. התוכנית הוכנה כבר בתחילת המתיחות בין שתי המדינות, וכעת מקבלת משנה תוקף - למקרה שהטורקים יחריפו עוד יותר את צעדיהם נגד ישראל.

חסימת נתיבי הטיסה בפני חברות ישראליות תאלץ את אל על לבצע עיקוף שיאריך את מרחק וזמן ליעדים כמו סין, הונג קונג, תאילנד ומדינות חבר העמים לשעבר.

במקרה כזה תצטרך אל על להצטייד בכמות גדולה יותר של דלק. לבד מהפגיעה בשירות לנוסעים בהארכת הטיסה, מדובר בהוצאת כספית גדולה יותר, בייחוד בתקופה כלכלית קשה לחברת התעופה. אל על סיימה את הרבעון השני בהפסד תפעולי של 23 מיליון דולר, לעומת לרווח תפעולי של 25 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2010.

במשרד התחבורה הביעו תקווה כי טורקיה לא תפגע בקשרי התעבורה האווירית בין שתי המדינות. לדברי בכיר בענף, "קשה לי להאמין שטורקיה תערים מעתה קשיים על התעבורה האווירית מישראל לדרכה. היא תיאלץ להתמודד במקרה כזה עם ביקורת חריפה מצד ארגוני תעופה בינלאומיים, משום שיש בכך משום עבירה על החוק".

בנוסף, טורקיה נהנית מתשלום כספי ממעבר מטוסי חברות מישראל בשמיה, בצורת תשלומי אגרות מעבר. גובה האגרות תלוי במספר הטיסות, גודל המטוס ומספר הנוסעים. התקבולים עבורן עשויים להגיע למאות אלפי דולרים בשנה.

בתוך כך, החלו אתמול חברות תעופת השכר הטורקיות להפחית את טיסותיהן השבועיות לישראל, עקב הירידה הדרסטית במספר הנוסעים וביטולי ההזמנות.

שי פרדו, מנכ"ל חברת KTA אינטרנשיונל, המייצג את חברות תעופת השכר הגדולות של טורקיה בישראל, אמר אתמול כי נאלץ להקטין את מספר הטיסות לשבוע בקו מנתב"ג לאנטליה וממנה מארבע טיסות לשתיים.

חלק נכבד מהפסדי מארגני הנסיעות נובע מתשלומי התחייבות מראש ששולמו לבתי מלון בטורקיה. מדובר בכספים שהיו צריכים להיות מקוזזים מהגעת הישראלים. ואולם עם עצירת תנועת הנוסעים מישראל, עקב החרפת המשבר, ירדו הכספים לטמיון.

במשרד התחבורה הביעו תקווה כי יחסי התעופה בין ישראל לטורקיה לא ייפגעו. אתמול פורסם כי השפלת הנוסעים הישראלים באיסטנבול היתה פעולת מחאה טורקית על בדיקות קפדניות שעברה יום קודם קבוצת נוסעים מטורקיה בנתב"ג. מנכ"ל רש"ת, קובי מור, גינה את הניסיון לקשור בין הביטחון בנתב"ג למערכת היחסים עם טורקיה. לדבריו, "כל ניסיון כזה חוטא למציאות. גורמי הביטחון בנתב"ג פועלים בהתאם לדרישות הביטחון ובהתאם להנחיות הגורמים המקצועיים, ועושים את מלאכתם באחריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully