וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע המסחר בוול סטריט ננעל בירידות חדות

נמרוד הלפרן

10.9.2011 / 0:00

עליות השבוע בבורסה האמריקאית נמחקו כאשר החשש מפני חדלות פירעון ביוון גרר את המדדים לירידה. מדד הדאו ג'ונס ירד ב-2.7% ואילו הנאסד"ק איבד 2.4% מערכו

בורסות וול סטריט נסגרו בירידות חדות ומחקו את העליות של השבוע, עקב התגברות החששות מפני חדלות פירעון של יוון ועל רקע ספקות לגבי מידת יעילותה של תוכנית התמריצים החדשה שהציג נשיא ארה"ב, ברק אובמה. התפטרותו המפתיעה של יורגן סטארק, מבכירי המרכזי של אירופה (ECB), אף היא הכבידה על המדדים.

מדד דאו ג'ונס ירד ב-2.7% ונסגר מתחת לרמה של 11,000 נקודות; מדד S&P 500 נסוג ב-2.7% ומחק בכך את כל העליות של השבוע. בסיכום שבועי ירד המדד ב-1.7% - ירידה שבועית שישית בשבעה השבועות האחרונים - והוא נמוך כעת ביותר מ-15% משיא של כמעט שלוש שנים שרשם בסוף חודש אפריל. מדד נאסד"ק איבד 2.4% בדרכו לירידה שבועית של 0.5%.

שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.07% לרמה של 1.91% לאחר שבמהלך המסחר כבר נפלה מתחת ל-1.9% - רמתה הנמוכה מעולם.

ממשלת גרמניה עשויה להקים מחדש קרן לחילוץ בנקים שנוסדה במקור בשנת 2008 עקב המשבר הפיננסי, על מנת להזרים הון לבנקים במדינה במקרה שממשלת יוון לא תצליח לעמוד בתנאי ההלוואות שקיבלה עד כה, לדברי שלושה גורמים המקורבים למצב, דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.

בנקים בגרמניה עשויים לספוג הפסד של עד 50% מהשקעתם באג"ח יווניות במקרה שממשלת יוון תגיע לחדלות פירעון, לפי בלומברג. דאגת ממשלת גרמניה מפני החרפה נוספת במצבה של יוון נובע מכך שממשלת יוון לא הצליחה לעמוד ביעדי קיצוץ הגירעון בתקציב להם התחייבה, דיווחה בלומברג.

הפרשן ג'ו ויזנטל מאתר "ביזנס אינסיידר", ציין כי מדובר בסימן הברור ביותר עד כה לכך שיוון נמצאת כנראה בדרך לחדלות פירעון. "למרות הדיווח הוא 'חיובי' מבחינת השווקים בשל נכונות גרמניה לנקוט בצעד זה למען הבנקים, ולבלום בכך השלכות קשות יותר, יש לזכור שגרמניה היא רק ממשלה אחת, ולמעשה איש אינו יודע כיצד חדלות פירעון של יוון תשפיע והיכן", כתב ויזנטל.

יוקדשו 105 מיליארד דולר לשיפור התשתיות בארה"ב

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הציג הלילה בקונגרס תוכנית תמריצים בשווי 447 מיליארד דולר לעידוד התעסוקה באמצעות הוצאות על תשתיות, סובסידיות לרשויות מקומיות והקלות מס על עסקים קטנים.

התוכנית התמקדה בהטבות מס, אשר מהוות למעלה ממחצית ממנה, ובכירים בממשל אמרו כי הם מאמינים שהיא תזכה לתמיכה בקרב חברי הקונגרס הרפובליקאים. "השאלה היא האם, לנוכח המשבר הלאומי המתמשך, נצליח לעצור את הקרקס הפוליטי ובאמת לעשות משהו לסיוע לכלכלה", אמר אובמה בנאום שנשא בישיבה משותפת של שני בתי הקונגרס.

במסגרת התוכנית יוקדשו 105 מיליארד דולר לשיפור התשתיות, כולל שיפוץ בתי ספר, פרויקטי תחבורה ושיקום נכסים ריקים. רוב ההשפעה של החלק הזה בתוכנית תורגש בשנה הבאה, וחלקה ב-2013, לדברי בכירים בממשל. בנוסף, יינתנו 35 מיליארד דולר בסיוע ישיר למדינות ולרשויות מקומיות, על מנת להציל את משרותיהם של 280 אלף מורים. "בסופו של דבר, ההתאוששות תונע לא על ידי וושינגטון אלא על ידי העסקים והמורים שלנו", אמר אובמה. "אך אנחנו יכולים לסייע. אנחנו יכולים להשפיע".

אנליסטים בחברת קפיטל אקונומיקס מעריכים כי תוכניתו של אובמה שווה ל-3% מהתמ"ג של ארה"ב, וכי היא צפויה לתרום באופן משמעותי לצמיחה ב-2012, אם תאושר על ידי הקונגרס. התרומה החשובה ביותר תהיה של החלק בסך 250 מיליארד דולר, אשר מוקדם לקיצוצי מסים על עובדים ומעסיקים. "הטבות המס הן ההצעות בעלות הסיכוי הטוב ביותר לאישור הקונגרס, משום שיהיה קשה לרפובליקאים להציע נגד קיצוצי מסים", אמר פול אשוורת', כלכלן ראשי לארה"ב בקפיטל אקונומיקס.

בנק אוף אמריקה הודיע היום כי הוא מתכנן לקצץ 40 אלף משרות במסגרת השלב הראשון בהליך הארגון מחדש. היקף הקיצוצים עדיין לא סופי ונתון לשינויים. במסגרת הארגון מחדש מתכנן הבנק לקצץ את כוח האדם בבנק, הכולל 280 אלף עובדים, לאורך כמה שנים, נכתב ב"ג'ורנל". לפי הדיווח, בכירי בנק אוף אמריקה נפגשו אתמול במטה הבנק בשרלוט שבצפון קרוליינה, וייפגשו היום שוב כדי להחליט באופן סופי לגבי היקף הקיצוצים, לאחר חמישה חודשי תכנון.

טקסס אינסטרומנטס (TI) הורידה אתמול לאחר סגירת המסחר את תחזיות הרווח והמכירות לרבעון השלישי של השנה, בשל חולשה בביקוש ב"מגוון רחב של מוצרים, שווקים ולקוחות".

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully