וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק פועלים: "רמת הסיכון באי.די.בי פיתוח עלתה"

סיוון איזסקו

11.9.2011 / 9:26

הבנק החליט להעלות את מרווח הריבית שהוא גובה מהחברה ולהוריד את דירוג האשראי הפנימי שלה ל-BBB - בעקבות הפסדי ההשקעות בקרדיט סוויס והעלייה ברמת הסיכון של החברה. אי.די.בי: "מדובר בשרבוב כוזב ומכוון של שקרים"

דירקטוריון בנק הפועלים קיבל בשבוע שעבר החלטה לשנות את תנאי ההלוואה בהיקף של 750 מיליון שקל לחברת אי.די.בי פיתוח, נוכח ההרעה שנרשמה במצב החברה שהובילה את הבנק להוריד את הדירוג הפנימי של החוב לבנק מדירוג המקביל ל-A לדירוג המקביל ל-BBB בסולם הדרגות של מעלות S&P.

כמו כן, על רקע העלייה ברמת הסיכון של החוב, כפי שנתפשת על ידי כלכלני החטיבה העסקית, החליט הבנק להעלות את גובה הריבית על ההלוואה ממרווח של 0.5% על ריבית חסרת סיכון, כפי שסוכם בעת מתן ההלוואה - למרווח של 2.25%. בנוסף אישר דירקטוריון הבנק באופן עקרוני לפעול למכירת ההלוואה האמורה בהזדמנות הראשונה שתתאפשר עם התאוששות מצב השווקים הפיננסיים.

ההחלטה על שינוי תנאי ההלוואה באה על רקע חשש מהרעה שתירשם בדוחות אי.די.בי פיתוח גם בדו"חות הרבעון השלישי. על פי דו"חות אי.די.בי פיתוח שפורסמו בסוף אוגוסט, לחברה חוב של 2.3 מיליארד שקל למערכת הבנקאות (וחוב של 4.3 מיליארד שקל לבעלי האג"ח), מתוך סכום זה חוב של 750 מיליון שקל לבנק הפועלים.

חשש מפגיעה בזרם הדיווידנדים

על פי דו"חות אי.די.בי פיתוח, החברה מחויבת כלפי הבנקים לעמוד באמות מידה פיננסיות הכוללת דרישה להון עצמי מינימלי של 1.5 מיליארד שקל. בתום הרבעון השני עמד ההון העצמי של אי.די.בי פיתוח על 1.9 מיליארד שקל, אולם בחטיבה העסקית של בנק הפועלים חוששים כי הפסדי אי.די.בי פיתוח - כולל חברות-בנות ובהן כור, החשופה למניות קרדיט סוויס - יצמקו את ההון העצמי של החברה לכ-800 מיליון שקל, אם לא יהיו הפתעות עד סוף הרבעון השלישי, המסתיים בסוף ספטמבר - ובכך יובילו את החברה להפרה של אמות המידה הפיננסיות.

בנוסף, המקור המרכזי לפירעון הלוואה זו הוא הדיווידנדים המחולקים מהפעילות השוטפת על ידי החברות-הבנות, אשר נאמדים ב-1.2 מיליארד שקל. בפועל, היקף הדיווידנדים שקיבלה אי.די.בי פיתוח היה גדול יותר בזכות רווחים חד-פעמיים, בין היתר כתוצאה מהסיבוב הראשון המוצלח שעשתה כור על מניות קרדיט סוויס.

הדיווידנדים שקיבלה אי.די.בי פיתוח בשנים 2008-2010 היו 1.2, 1.4 ו-1.5 מיליארד שקל בהתאמה. החשש בבנק הפועלים הוא כי זרם הדיווידנדים בשנים הקרובות עלול להיפגע כתוצאה מירידה צפויה ברווחיות החברות מסיבות שונות: סלקום מסיבות של הגברת רגולציה והגברת התחרות הצפויה בענף הסלולר, שופרסל על רקע המחאה החברתית, כור על רקע ההפסדים על קרדיט סוויס ועוד.

"תמונה מעוותת, שקרית וכוזבת"

על רקע דברים אלה התכנס כאמור דירקטוריון בנק הפועלים והחליט באופן עקרוני לפעול למכירת ההלוואה האמורה. בינתיים החליט הבנק על העלאת גובה הריבית הנגבית מאי.די.בי פיתוח - ממרווח של 0.5% על ריבית חסרת סיכון למרווח של 2.25%.

אין זו הפעם הראשונה שבנק הפועלים משנה את תנאי ההלוואה הזו. בדצמבר האחרון דחה הבנק את מועדי הפירעון של הקרן בשלוש שנים, כך שבמקום שהקרן תחל להיפרע בתשלומים חצי-שנתיים החל במארס 2011 - סוכם שהחוב ייפרע בתשלומים חצי-שנתיים החל במארס 2014. במסגרת הסכמת הבנק לדחות את מועדי הפירעון, דרש הבנק להעלות את גובה הריבית שבגין תקופת הדחייה של כל תשלום ל-0.8%.

הדירוג החדש שהעניק בנק הפועלים לחוב של אי.די.בי פיתוח כלפיו (BBB) מעורר כמה סימני שאלה ביחס לדירוג החוב שמעניקה מעלות S&P לחוב האג"חי של אי.די.בי פיתוח - שהוא חוב נחות לחוב בנקאי, ובכל זאת מדורג על ידי חברת הדירוג גבוה יותר (A פלוס) מהחוב הבנקאי.

דירוג החוב של מעלות: A פלוס עם אופק דירוג שלילי

דירוג החוב של מעלות לאי.די.בי פיתוח, כפי שאושרר בינואר, קובע לחוב האג"חי דירוג של A פלוס עם אופק דירוג שלילי. יש לציין כי דירוג זה אושרר בינואר תוך שמעלות ציינה כי "רמת המינוף המצרפית של הקבוצה גבוהה מציפיותנו לרמת הדירוג הנוכחית זה הרבעון השלישי ברציפות".

החשיפה של בנק הפועלים לקבוצת אי.די.בי לא נגמרת בהלוואה של 750 מיליון שקל לאי.די.בי פיתוח. היקף החוב של קבוצת אי.די.בי שבשליטת דנקנר לבנק הפועלים עולה על 10 מיליארד שקל.

בנק ישראל מכיר בכך שאחד מסיכוני האשראי של תאגיד בנקאי הוא ריכוזיות האשראי לקבוצת לווים, ועל כן הודיע במארס המפקח על הבנקים, דוד זקן, על עדכון הוראת ניהול בנקאי תקין 313, הנוגעת למגבלת קבוצות לווים. על פי העדכון, שייכנס לתוקף בינואר 2012, ייאסר על בנקים להיות חשופים לקבוצת לווים בשיעור העולה על 25% מההון של הבנק המחושב לצורכי הלימות הון.

בתום הרבעון השני עמד ההון של בנק הפועלים לצורכי הלימות הון על 40.4 מיליארד שקל - מכאן שהיקף האשראי שיהיה רשאי הבנק להעניק לקבוצת אי.די.בי לא יעלה על 10.1 מיליארד שקל.

בנק הפועלים מסר בתגובה: "איננו מגיבים בנושא לקוחות".

דובר אי.די.בי מסר בתגובה: "השאלות שהפניתם אלינו מבוססות על שרבוב גס, כוזב וכנראה מכוון של שקרים חצאי אמיתות ומספרים חלקיים והן מציגות תמונה מעוותת, שקרית וכוזבת. המקור היחיד להשגת אינפורמציה מהסוג שאתם מתיימרים להסתמך עליה בפנייתכם הינו מידע בנקאי סודי".

דוברת S&P מעלות מסרה בתגובה: "על פי המתודולוגיה של S&P מעלות, לכל חברת החזקה אנו קובעים רמת מינוף שאנו מעריכים כמתאימה לדירוג בהינתן מאפייני הסיכון של תיק הנכסים ובהתחשב ברמת הנזילות של החברה.

"איננו ממהרים לשנות דירוג במידה שהחברה חורגת מאותה רמת מינוף מיד עם ההפרה, במידה שההפרה נובעת מהתלות בשוק המניות התנודתי מטבעו. החלטות הדרוג שלנו מושפעות גם מנגישותנו לתוכניות החברות ולכוונותיהן. לפיכך, אנחנו ממתינים בדרך כלל כרבעון לפני נקיטת פעולת דירוג תוך הסתכלות על הביצועים התפעוליים של חברות הפרוטפוליו שאיבדו שווי. גישה זו מיועדת למנוע תנודתיות-יתר בדירוגן של חברות החזקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully