וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשואת האג"חים של אי.די.בי עולות ל-15%

שלי אפלברג

11.9.2011 / 15:03

איגרות החוב של קבוצת אי.די.בי צוחנות בעד 5%, על רקע ההערכה בבנק הפועלים. כמו כן, על רקע המצב הביטחוני והחששות מיוון, המדדים המובילים ממשיכים לרשום ירידה של עד 2.6%

בורסת תל אביב ממשיכה את המגמה השלילית החריפה היום על רקע אי הוודאות ביוון והחרפת היחסים עם מצרים וטורקיה ולמרות העלאת דירוג האשראי של ישראל על ידי S&P. מדד ת"א 25 שבסיכום השבועי איבד כ-6.2% ממשיך לרדת הבוקר ב-2.5%. ת"א 100 אשר איבד כ-5.9% בסיכום השבועי צונח מטה בעוד 3%.

את עיקר הירידות סופגות מניות קבוצת אי.די.בי, לאחר שהבוקר התפרסם כי דירקטוריון הפועלים קיבל החלטה לשנות את תנאי ההלוואה בהיקף של 750 מיליון שקל לחברת אי.די.בי פיתוח, נוכח ההרעה שנרשמה במצב החברה. הבנק הוריד את הדירוג הפנימי של החוב מדירוג המקביל ל-A לדירוג המקביל ל-BBB בסולם הדרגות של מעלות S&P.

איגרות החוב של אי.די.בי אחזקות מגיבות בירידות: אג"ח ה' יורדת 5.4% התשואה עולה ל-18%; אג"ח ד' יורדת 5.3% התשואה עולה ל-13.7%; אג"ח ג' יורדת 4.6% התשואה עולה ל-15.1%. כמו כן, נרשמות ירידות בכל מניות ואג"ח הקבוצה: אי.די.בי אחזקות, דיסקונט השקעות, אג"ח אי.די.בי פיתוח, כור, נייר חדרה, סלקום , שופרסל ועוד.

שאר המדדים גם כן רושמים ירידות. מדד הבנקים משיל מערכו כ-3.6% ומדד מניות הנדל"ן משיל 2.7% . מדד הגז והנפט מחסיר מערכו כ-3.4% . התל בונדים נסחרים בירידות חדות של עד 0.7% והתל בונד השיקלי מפחית מערכו כ-0.7%. בצד האג"ח הממשלתיות נראות עליות בשחרים הארוכים של עד 0.33%, גליל ארוך עולים בעד 0.35% גליל קצר נסחרים עם עליות של כ-0.03%.

בורסות וול סטריט נסגרו בירידות חדות ביום שישי האחרון ומחקו את כל העליות של השבוע, עקב התגברות החששות מפני חדלות פירעון של יוון ועל רקע ספקות לגבי מידת יעילותה של תוכנית התמריצים החדשה שהציג נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

מדד דאו ג'ונס ירד ב-2.7%; מדד S&P 500 נסוג ב-2.7% ומחק בכך את כל העליות של השבוע. בסיכום שבועי ירד המדד ב-1.7% - ירידה שבועית שישית בשבעה השבועות האחרונים. מדד נאסד"ק איבד 2.4% בדרכו לירידה שבועית של 0.5%.

"אין סיכוי שהתוכנית שאובמה הציג תעבור, כל מה שקשור להגדלת הוצאה תיתקל בחומה בצורה מצד הרפובליקאים. באמצעות התוכנית אובמה מנסה להביך את הרפובליקאים באומרו לאזרחים אני מביא תוכניות לשפר את מצבכם אבל הרפובליקאים לא משתפים עימי פעולה", כך הסביר אייל קליין אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים באי.בי.אי את הירידות החדות בשווקים בארצות הברית ביום שישי.

הזירה המקומית

"הדירוג של ממשלת ישראל, קשור לתחום האג"ח לכן זה היה נאיבי לחשוב כי העלאת הדירוג תשפיע על שוק המניות המקומי. מניית כיל אם תיפול בגלל התמלוגים או מניות גז שנופלות בגלל המצב הבטחוני לא קשורות לכך שהממשלה של ישראל בסדר", כך פירש אייל קליין, אסטרטג ראש שווקים בינלאומיים באי.בי.אי את הירידות החדות בשוק הבוקר. "ישראל צריכה להדביק את הקריסה בארצות הברית ולכן היא נסחרת בירידות חדות".

חברת הדירוג S&P הודיעה ביום שישי האחרון כי היא מעלה את דירוג האשראי של מדינת ישראל לרמה של "A+" עם תחזית "יציבה". בהודעתה ציינה החברה כי העלאת הדירוג משקפת את המדיניות המקרו-הכלכלית האחראית שבה נקטה ישראל בתקופת המשבר העולמי, ואת הצמיחה הגבוהה במשק. נציגי החברה ציינו כי ישראל נמצאת במסלול אמין להמשך הורדת נטל החוב ולשיפור נוסף של החשבונות החיצוניים של המדינה.

החברה מדגישה לחיוב את המדיניות התקציבית האחראית, התומכת בהורדת יחס חוב-תוצר, ואת ההכנסות הצפויות מהמסים על תגליות הגז שיתמכו במגמות אלו גם בעתיד. חברת הדירוג מציינת בהודעתה, כי היא מסתמכת על ההנחה שהמחאה החברתית בישראל לא תשפיע על המשך הורדת החוב הציבורי.

מנגד, הדרדרות המצב הגיאו פוליטי של ישראל עשויה להעיב על השווקים בטווח הקרוב. ביום שישי האחרון הסתערו מפגינים מצרים על חומת הבטון שהוקמה סביב שגרירות ישראל בקהיר, והרסו חלקים ממנה. המפגינים השתמשו בעמודי עץ גדולים ובפטישים כדי להרוס את החומה, בעוד שחבריהם רוקדים, שרים ומנופפים בדגל מצרים. כתוצאה מאירועים אלו, הוחזר השגריר הישראלי בחזרה לארץ.

"השפעת העלאת האשראי בטווח הקצר לא יהיו גדולות - אם בכלל"

"חברת הדירוג המתחרה מודי'ס היו הראשונים להעלות את דירוג האשראי של ישראל כבר באפריל 2008, לרמת של A1 המקבילה לדירוג A+ של S&P. ההחלטה מסוף השבוע היא החלטה חשובה, אבל פחות מהחלטה הראשונה". גורם נוסף שגורם לאפקט מתון יחסית של ההחלטה, הוא העובדה שהיא היתה די צפויה. במשרד האוצר, מזכירה איילת ניר - הכלכלנית והאסטרטגית הראשית של בית ההשקעות פסגות, הודיעו כבר באפריל השנה שהעלאת דירוג צפויה עוד השנה.

ניר טוענת כי למרות זאת עיתוי ההודעה מפתיע. "אנחנו ערב ההכרזה על מדינה פלסטינית והעולם כולו יכול לגלוש למיתון . ומעבר לזה, בכל מה שקשור למחאה החברתית, הניחה חברת הדירוג הנחות לא טריוויאליות שכן המחאה עוד לא נעלמה לגמרי. כשאתה מסתכל מה עושות החברות במשק, קשה לומר שלא תהיה לה השפעה", אומרת ניר.

עוד העריכה כי "ההחלטה של S&P לא צפויה להביא לעליית תשואות בשוק ככלל ובשוק האג"ח הממשלתיות בפרט. לדבריה, השוק מושפע הרבה יותר מפרמיות סיכון, שעלתה מאוד בימים האחרונים לאור האירועים בטורקיה ובמצרים, וכלל לא ברור האם השינוי נלקח בחשבון במסגרת ההחלטה או שהיא נכתבה עוד לפני האירועים האחרונים".

לבסוף ציינה כי לדעתה, "סוכנות הדירוג הגדולה השלישית בשוק, פיץ', תלך בעקבות השתיים האחרות ותעלה גם כן את דירוג האשראי של ישראל. ההשפעות של ההחלטה בטווח הקצר לא יהיו גדולות - אם בכלל".

הזירה העולמית

גוברות החששות לחדלות פירעון של יוון. סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה ביום שישי האחרון כי ממשלת גרמניה עשויה להקים מחדש קרן לחילוץ בנקים שנוסדה במקור בשנת 2008 עקב המשבר הפיננסי, על מנת להזרים הון לבנקים במדינה במקרה שממשלת יוון לא תצליח לעמוד בתנאי ההלוואות שקיבלה עד כה, לדברי שלושה גורמים המקורבים למצב.

הפרשן ג'ו ויזנטל מאתר "ביזנס אינסיידר" ציין כי מדובר בסימן הברור ביותר עד כה לכך שיוון נמצאת בדרך לחדלות פירעון. "למרות שהדיווח 'חיובי' מבחינת השווקים בשל נכונות גרמניה לנקוט בצעד זה למען הבנקים ולבלום בכך השלכות קשות יותר, יש לזכור שגרמניה היא רק ממשלה אחת, ולמעשה איש אינו יודע כיצד חדלות פירעון של יוון תשפיע והיכן", כתב ויזנטל.

בנקים בגרמניה עשויים לספוג הפסד של עד 50% מהשקעתם באג"ח יווניות במקרה שממשלת יוון תגיעה לחדלות פירעון, לפי בלומברג. דאגת ממשלת גרמניה מפני החרפה נוספת במצבה של יוון נובע מכך שממשלת יוון לא הצליחה לעמוד ביעדי קיצוץ הגירעון בתקציב להם התחייבה, דיווחה בלומברג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"ננקוט בצעדים הדרושים להבטיח עמידות השווקים הפיננסיים"

עם זאת, שרי האוצר של ה-G7 הצהירו כי יתמכו בבנקים על רקע משבר החובות המשתולל המאיים לגרור את הכלכלה העולמית למיתון חוזר. "ננקוט בצעדים הדרושים להבטיח את עמידות מערכת הבנקאות והשווקים הפיננסיים", כך נכתב בהצהרה שפירסמו שרי האוצר לאחר פגישתם במרסיי, צרפת, ביום שישי בערב.

"עד יום שישי הבנקים באירופה היו צריכים להשיב האם יגלגלו וולנטרית את החוב של יוון, כך שבסופו של יום יראו תספורת של 21% על השקעתם באגרות החוב של ממשלת יוון", אומר קליין. "הגלגול אמור לטפל בשליש מהחוב של יוון שמסתכם בכ-135 מיליארד יורו, אשר יידחה לעתיד". קליין מעריך כי ההענות להצעה מגיעה ל-65% מבעלי אגרות החוב, אך מוסיף כי בעבר יוון הצהירה כי לא תוציא לפועל את התוכנית אם ההיענות לא תגיע ל-90% - ובמקרה זה תבטל את הצעתה ותפנה לפשיטת רגל.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF), כריסטין לגארד, אמרה אתמול כי הדיווחים על מסמך של הקרן המצביע על גירעון בסך 273.2 מיליארד דולר בהון הבנקים באירופה הינו מטעה, וכי הקרן טרם השלימה את מחקרה.

מניות במרכז

בעקבות הורדת דירוג האשראי הפנימי לחברת אי.די.בי פיתוח, נחלשות כל מניות ואג"ח הקבוצה: אי.די.בי אחזקות יורדת ב-7.3%. אגרות החוב של אי.די.בי אחזקות סדרה ד' יורדות בעד כ- 5.6%, אי.די.בי פיתוח סדרה ז' צונחות ב-5.6%. מניית שופרסל מאבדת 2%, מניית סלקום נחלשת ב-1.8%, דיסקונט השקעות יורדת ב-4.6% ו אג"ח ד' דסק"ש נסחרת בירידה של 1.7%, וכלל ביטוח יורדת ב-3.3%.

מניית כור צונחת מטה ב-10%. אג"ח ח' כור נסחרת בירידה של 2.25%, ואג"ח ג' נייר חדרה בירידה של 1%. רציו צונחת ב 8% במחזור ער , מודיעין יורדת ב-3%, ודלק קידוחים ב 4%. במגזר הבנקים - לאומי משיל מערכו כ 4.2%, דיסקונט יורד ב- 4% ופועלים מפחית כ- 3.7%.

חברת HOT הודיעה ביום חמישי האחרון כי בעקבות לחץ המשקיעים המוסדיים, החליט פטריק דרהי, בעל השליטה בחברה, לשנות את מתווה המיזוג בין מירס ו-HOT ולפרוס את התשלום על פני חמש שנים. על פי המתווה החדש HOT תשלם לדרהי במזומן כ-500 מיליון שקל עבור מניות מירס מיד לאחר אישור העסקה. HOT תיקח על עצמה חוב של מירס בהיקף של כ-250 מיליון שקל נוספים.

חברת התקשורת בזק , חברה בת של בי קומיוניקיישנס שבשליטת שאול אלוביץ', תיסחר לאחר שהודיע על חלוקת דיבידנד בסך 1.49 מיליארד שקל לבעלי המניות. בי קומיוניקשיינס של אלוביץ תזכה לקבל ב-5 באוקטובר 465 מיליון שקל, כאשר 309 מיליון שקל הם בגין הדיבידנד החצי השנתי ו-156 מיליון שקל הם בגין הפחתת ההון בהתאם לחלקה היחסי של החברה.

מניית החברה לישראל שבשליטת משפחת עופר, תמשיך לרכז עניין לאחר פגישתם של שר האוצר, יובל שטייניץ, ויו"ר החברה, מר אמיר אלשטיין, בעניין חברת כיל ומפעלי ים המלח. בפגישה סוכם על זירוז המגעים בין משרד האוצר לבין מפעלי ים המלח בסוגיית קציר המלח ומימונו, במטרה להגיע לסיכום מהיר, ככל האפשר, בנושא. השר ציין בפגישה את תרומתה החשובה של חברת כי"ל לכלכלת ישראל בכלל ולפיתוח הנגב בפרט.

חברת אלביט מערכות תיסחר לאחר שהודיעה ביום שישי האחרון כי היא מרחיבה את המעורבות שלה בשוק הביטחוני בברזיל ומעמיקה את שותפותה עם אחת מהחברות הביטחוניות הגדולות באמריקה הלטינית ויצרנית המטוסים השלישית בגודלה בעולם. AEL, החברה הבת בברזיל של אלביט מערכות, חתמה על הסכמים עם הזרוע הביטחונית של חברת אמבראר (Embraer) הברזילית, שנסחרת בבורסה של ניו יורק בשווי של 4.7 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully