וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה הפילה את אחד העם: ת"א 25 בשפל של שנתיים

דרור רייך

12.9.2011 / 17:09

צניחת הבורסות באירופה הפילה המדדים בת"א: המניות ואיגרות החוב של הטייקונים סיימו בירידות חדות - החברה לישראל ירדה ב-4.2% ואפריקה נחתכה ב-9.3%. "שוק ההון לא אוהב אי וודאות"

לראשונה מאז ספטמבר 2009 - מדד ת"א 25 ירד היום מתחת לרמת 1,000 הנקודות, במקביל לירידות החדות בבורסות אירופה, בעיקר מכיוונה של צרפת. המסחר באחד העם הסתיים במגמה שלילית: מדד ת”א 25 ירד ב-2.5% לרמה של 999.46 נקודות, מדד ת”א 100 השיל גם הוא 2.5% מערכו, לרמה של 897.98 נקודות, ת”א בנקים איבד 2.9%, ומדד הנדל”ן 15 החסיר כ-3.2% מערכו.

מניית החברה לישראל ירדה ב-4.2%, קבוצת דלק איבדה 5.2% כלכלית ירושלים השילה כ-8.4% מערכה ואפריקה נחתכה ב-9.3%. המחזור בבורסה היה גדול יחסית ועמד על 1.78 מיליארד שקל.

עדי שטרן, מנהל השקעות תיקיים פרטיים בתמיר פישמן, ציין כי "שוק ההון לא אוהב אי ודאות וסימני שאלה - ואנחנו רואים את התוצאות. אין פאניקה גורפת, למרות שהמחזור לא נמוך היום". שטרן התייחס לסקטור הגז והנפט שמוביל את הירידות, וציין כי אינו רואה "כל סיבה מהותית לנפילות. ישנה החזקה עצומה של העם במניות הללו, וכאשר כל השוק יורד, גם הן יורדות. אין במאגר תמר פחות גז מאתמול".

לגבי העתיד ציין שטרן כי "ישנם ניירות שנסחרים במחיר שפל, כמו אח"ג קונצרניים - זה הזמן לקנות נכסים שיניבו תשואות יפות בטווח הזמן הארוך".

"רף 1,000 הנקודות הוא בעיקר סמל"

לעומתו, בבית ההשקעות איילון חושבים אחרת: "הירידות החדות בסקטור הגז והנפט באות בעקבות המשבר באזור", מציינים כלכלני בית ההשקעות. כמו כן התייחסו באיילון לירידות במדד ת"א 25: "עם כל הכבוד לרף 1,000 הנקודות, הוא בעיקר סמל. ההשפעה הפסיכולוגית שלו קטנה. המשברים הגיאו-פוליטיים העולמיים גדולים על השוק שלנו, אם זה משבר החובות באירופה או אי הוודאות הביטחונית במזרח התיכון".

בשוק הסולידי נרשמה גם כן מגמה ירידה כאשר מדד התל בונד 20 משיל מערכו 1.2% ומדדי תל בונד 40 ו-60 נחתכו ב-1.65% ו-1.35% בהתאמה. באיגרות החוב הממשלתיות נרשמה גם כן מגמה שלילית - השחרים רשמו ירידות של עד 0.35% והגלילים רשמו ירידות חריפות עוד יותר של עד 1.5%. העליות היחידות שנרשמו היום היו במק"מים של 0.01%. איגרות החוב של אי.די.בי אחזקות ד' מאבדות 7.1%, והתשואה עליהן עולה ל-14.9% ככל הנראה בעקבות הירידות המתמשכות במניות קרדיט סוויס. כמו כן, איגרות החוב של סאני יורדות בכ-5% לתשואה של מעל 20% בעקבות הירידה במניית פרטנר - שתי החברות בשליטת אילן בן דב.

הבוקר התקיים כנס ENTRANCE של הבורסה לניירות ערך בתל אביב ו-TheMarker בפעם הראשונה, במטרה להעניק במה לחברות היי-טק שאינן נסחרות בבורסה ולאפשר להן להציג את פעילותן בפני המשקיעים המוסדיים. את הכנס פתחה מנכ"לית הבורסה לני"ע בתל אביב, אסתר לבנון, שהסבירה כיצד הבורסה פועלת לקידום תחום ההיי-טק בישראל: "עבור חברת היי-טק המעוניינת לגייס כספים להרחבת פעילותה, הבורסה בתל אביב היא המקום הטבעי. כבר היום רשומות בבורסה כ-150 חברות, מתוכן כ-57 חברות ביוטכנולוגיה. הכנס נועד להפגיש חברות היי-טק מובילות עם משקיעים מוסדיים ולייצר ביניהם דיאלוג".

גם בוול סטריט מניות הפיננסים מובילות הירידות

כלכלני בנק ישראל, שהמליצו לנגיד להשאיר את הריבית לחודש ספטמבר ללא שינוי, טוענים כי ישנה סבירות נמוכה כי המשק הישראלי נמצא כעת בתחילתו של מיתון. כמו כן, ציינו הכלכלנים כי המצב במדינות המפותחות אינו טוב, אך חוסנו היחסי של המשק הישראל יאפשר לו לספוג תרחישים גיאו-פוליטיים עם השפעה שלילית במידה ויתקיימו.

גם בוול סטריט מובילות מניות הפיננסים את הירידות. ההערכות כי חברת דירוג האשראי מודי'ס מתכוונת להוריד השבוע את דירוג האשראי של הבנקים הגדולים בצרפת עקב חשיפתם ליוון, מכבידות על המדדים אף הן.

מדד דאו ג'ונס, אשר נפל ביום שישי ב-2.7%, נסוג ב-1.1%; מדד S&P 500 , אשר צנח ביום שישי ב-2.7% ומחק בכך את כל עליות השבוע, מאבד 0.9%. S&P 500 ירד בשבוע שעבר ב-1.7% - ירידה שבועית שישית ב-7 השבועות האחרונים. מדד נאסד"ק, אשר נפל ביום שישי ב-2.4% בדרכו לירידה שבועית של 0.5%, נסוג ב-0.7%.

בורסות אירופה צונחות גם הן בהובלת מניות הבנקים, כאשר פאניקת המשקיעים נמשכת בנוגע לחששות מחדלות פירעון ביוון. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי נופל ב-2.8%. פאריס מאבדת 4.5%, לונדון משילה 2.5%; פרנקפורט יורדת ב-3.2%; מדריד נופלת ב-3.2%. גם הבורסות באסיה רשמו הלילה ירידות בהובלת הבנקים החשופים לאירופה. טוקיו נפלה ב-2.2%.

מניות בולטות במסחר

קבוצת דלק שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה (64%) הודיעה בצהריים כי הדירקטוריון אישר תוכנית רכישת מניות עצמית בהיקף של עד 40 מיליון שקל. זאת לאחר שבסוף החודש שעבר אושרה תוכנית דומה לרכישה עצמית של איגרות חוב וכתבי אופציה בהיקף של עד 100 מיליון שקל, אשר טרם נוצלה.

בנוסף, הודיעה בבוקר דלק נדל"ן שגם כן בבעלות יצחק תשובה, כי בהמשך למזכר ההבנות הלא מחייב ולכתב ההארכה שנחתם בין בעלות השליטה בחברה לבין קרן CIM, הודיעה הקרן כי על בסיס בדיקת הנאותות שערכה היא אינה יכולה להמשיך בביצוע העסקה תחת התנאים של מזכר ההבנות. הצדדים הסכימו להמשיך ביניהם את הדיונים בעניין העברת השליטה בחברה לקרן למשך תקופה של 30 ימים ללא מתן בלעדיות למשקיע.

חברת פתרונות התקשורת סרגון, אשר רכשה בינואר האחרון את נבה הנורבגית, חתמה על עסקה המוערכת בכ-10 מיליון דולר בברזיל. במסגרת העסקה, תספק סרגון פתרונות תקשורת אלחוטית המבוססת על גלי מיקרוגל המועברים למתג ראשי (Backhaul).

חברת רדקום, העוסקת במתן פתרונות ניטור לרשתות תקשורת מתקדמות, סגרה עסקה בהיקף של 6.5 מיליון דולר עם ענקית תקשורת במרכז אמריקה. רדקום מתמחה בניטור רשתות דור שלישי בסלולר, כמו גם בתחום הקול, הנתונים והוידאו, ומפתחת פתרונות תוכנה לבדיקת רשתות התקשורת המסייעים בהטמעת טכנולוגיות מתקדמות, בניתוח תקלות בליבת הרשת ובתחזוקת רשתות פעילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully