וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי אריסון מנהלת מגעים לרכישת פז סולאר

אבי בר אלי

13.9.2011 / 9:48

שוויה המשוער של העסקה המתגבשת בין שרי אריסון ואיש העסקים צדיק בינו הוא 55 מיליון שקל. לפי הערכות לפז הוגשו מספר הצעות גבוהות יותר

איש העסקים צדיק בינו מחדש את מאמציו למכירת הפעילות הסולארית של קבוצת פז בישראל. ל-TheMarker נודע כי פז מנהלת באחרונה מגעים מתקדמים למכירת החברה הבת, פז סולאר, לקבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון, תמורת סכום משוער של כ-55 מיליון שקל. העסקה תציג מודל מדורג אשר יורכב מתשלום מיידי, לצד התחייבות הרוכשת לתשלום נוסף - בכפוף להשלמת הליכי הרישוי של צבר הפרויקטים שבידי פז סולאר.

לפי הערכות, פז מחזיקה במספר הצעות לרכישת הזרוע הסולארית שלה, כמה מהן אף גבוהות מהצעת שיכון ובינוי. בין היתר מדובר בזרוע השקעות זרה ובחברת נדל"ן מקומית. אחת ההצעות אף עומדת על 65-70 מיליון שקל.

ואולם באופן לא ברור, בפז מתמקדים ככל הנראה דווקא במשא ומתן מול שיכון ובינוי, המתחרה בפז בענף האנרגיה הסולארית. גורמים בשוק הסולארי הביעו על כך תמיהה, היות ועסקה שכזו עשויה לגרור את התערבות הממונה על ההגבלים העסקיים.

לפני חצי שנה חשף TheMarker כי פז היתה על סף חתימה למכירת 51% ממניותיה לענקית האנרגיה הצרפתית EDF, חברת החשמל הגדולה באירופה. המשא ומתן התנהל מול זרוע האנרגיות המתחדשות של EDF, חברת אנקסקו שייסדה לפני כשנתיים שלוחה בישראל - אך לא התגבש לבסוף לכדי עסקה. המשא ומתן עם שיכון ובינוי, לעומת זאת, נועד למכירת 100% ממניות פז סולאר - אשר תמוזג ככל הנראה בפעילותה הסולארית הקיימת של הקבוצה.

פז סולאר, שנוסדה בסוף 2008, החלה את דרכה בהתקנת לוחות פוטו-וולטאים (P.V) על גגות בתי עסק, מתוקף ההסדרה המתמרצת ייצור חשמל סולארי עצמי במתקנים קטנים (עד 50 קילו-ואט). עם פרסום ההסדרה למתקנים בינוניים (עד 12 מגה-ואט),

עד כה קיבלה פז מרשות החשמל רישיונות מותנים בהספק של כ-23 מגה-ואט, מתוך 264 מגה-ואט שחילקה למערכות בינוניות. לפי הערכות, מחזיקה פז סולאר בצבר פרויקטים כולל בהיקף 28 מגה-ואט, הכרוך בהשקעה של כ-400 מיליון שקל.

שיכון ובינוי לעומתה, התמקדה בהתקנת מערכות קטנות באמצעות החברה הבת סולאריה, וכן בייזום שדות סולאריים בטכנולוגיה תרמו-סולארית, באמצעות חטיבת שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת. ואולם, באשר לנישת המערכות הבינוניות, לא הצליחה הקבוצה להשיג דריסת רגל מהותית. עד כה קיבלה שיכון ובינוי רישיונות בהיקף 7.2 מגה-ואט בלבד - כאשר המכסה במערכות אלה קרובה למיצוי. שיכון ובינוי הכריזה על תחום האנרגיות המתחדשות כאחד ממנועי הצמיחה שלה לשנים הקרובות, לפיכך מבקשת הקבוצה למנף את רכישת פז סולאר כדי לתפוס עמדה מרכזית.

במקביל צפויה שיכון ובינוי לגשת היום למכרז הבינלאומי להקמת תחנת הכוח הפוטו-וולטאית באתר אשלים שבנגב. מדובר בפרויקט להקמת תחנה בהספק 30 מגה-ואט בהשקעה של כ-120 מיליון דולר. פז מצדה, הודיעה לפני כמה חודשים כי היא נסוגה מן המכרז.

השוק הסולארי הצעיר בישראל החל בשנה האחרונה להפגין הליכי קונסולידציה. הדבר נובע מיתרון החברות הגדולות בהסדרות עתירות ההון של המתקנים הסולאריים הבינוניים, וכן מהעיכובים הנמשכים ברגולציה, הדורשים מהחברות מרווח נשימה בלתי צפוי ויכולת "שריפת" מזומנים לאורך זמן. כך למשל התמזגה זרוע האנרגיות המתחדשות של אי.די.בי, כלל אנרגיה, עם חברת סאן ישראל, וקבוצת פ.ק. גנראטורים שבבעלות משפחת קורץ רכשה את חברת ההתקנות הסולאריות ענבר.

פז לא אישרה את הידיעה. בשיכון ובינוי בחרו שלא להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully