וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסלול הירוק: מה המוצר המוברח ביותר?

זוהר בלומנקרנץ

13.9.2011 / 10:54

משלל אנשי המכס בנמל התעופה בן גוריון בקיץ האחרון עולה כי הסמארטפון החדש של סמסונג - גלקסי S2 עומד בראש רשימת המוצרים אותם מנסים הישראלים להבריח לארץ. עוד ברשימה: ויאגרה

כשסמסונג השיקה באביב האחרון את הגרסה האחרונה בסדרת הסמארטפונים המצליחה שלה, גלקסי S2, כתבו עליו כי "ייתכן שזהו הסמארטפון הטוב בעולם". נראה שהמבריחים בנתב"ג מסכימים לקביעה הזו.

אנשי המכס בנתב"ג מסכמים בימים אלה את השלל שתפסו בעונת נסיעות הקיץ בכבודתם ועל גופם של נוסעים, שניסו להבריח לישראל מוצרים אסורים ומוצרים שיבואם חייב במכס. "הלהיט בקרב המבריחים ביולי-אוגוסט השנה היה מכשירי הטלפון החכמים של סמסונג מדגם גלקסי S2, שהחליפו את מכשירי אייפון 4 במידת הפופולריות", אמר רפי גבאי, מנהל המכס בנתב"ג.

לדברי גבאי, "תפסנו יותר מאלף טלפונים סלולריים. בשמונה אירועים היו ניסיונות הברחה של עשרות טלפונים במכה, עד 150 מכשירים, ונפתחו חקירות פליליות".

גבאי אמר כי לצד ניסיונות הברחת המכשירים, התפתחה תעשיית הברחה של אביזרים נלווים למכשירים. לדוגמה, בנמל התעופה נתפס נוסע שניסה להבריח 1,970 כיסויים לאייפון 4. נוסע אחר נתפס כשניסה להבריח יותר מאלף מדבקות מסך, ונוסע נוסף ניסה להבריח 2,100 מטענים עבור מכשירי סוני אריקסון.

"כל האביזרים שנתפסו היו למכשירים הפופולריים ביותר. מחיר פאנל מקורי יכול להגיע ל-150-200 שקל", אמר גבאי.

במהלך יולי-אוגוסט שוקפו ונבדקו בנתב"ג 45 אלף נוסעים, על מזוודותיהם וכבודת היד שלהם. "נערכנו בכוח אדם מתוגבר באולמות הנוסעים, כולל הפעלת כל האמצעים הטכנולוגיים, חוקרי יחידת הסמים והבלשים הסמויים".

"הופתענו לטובה מרמת הציות לחוק"

לדברי גבאי, "לא היו אירועים חריגים ביחס לקייצים בשנים עברו, וגם לא זיהינו עלייה בכמות ההברחות. להפך, הופתענו לטובה דווקא מרמת הציות. למרות המאמץ שהושקע פה, אני חושב שבסך הכל ציבור הנוסעים השתדל שלא לעבור על החוק".

אף על פי כן, בקיץ סוכלו יותר מ-500 ניסיונות הברחה. 235 נוסעים ניסו להכניס לישראל סיגריות מעבר לשיעור הפטור המותר, שהוא שני פקטים.

לדברי גבאי, "נרשמו כעשרה מקרי תפיסה של נוסעים שהביאו מאות פקטים במכה אחת, לצורך מסחר בסיגריות מוברחות. נפתחו נגדם חקירות פליליות".

221 נוסעים נתפסו עם בקבוקי משקה אלכוהוליים מעל המספר המותר (בקבוק אחד של משקה חריף ושני בקבוקי יין). בין נוסעים אלה היתה זמרת ידועה, אשר הסבירה לחוקרים כי הביאה את בקבוקי המשקה החריף על מנת לחלק אותם כמתנות לידידיה. בקבוקי המשקה הוחרמו.

עוד תחום "קלאסי" של ניסיונות הברחה היה תכשיטי זהב ויהלומים. לדברי גבאי, הקיץ התבצעו חמש תפיסות של תכשיטי זהב ויהלומים בערך כספי של יותר ממיליון שקל, ושעונים יוקרתיים בערך כספי של יותר מרבע מיליון שקל.

מישור הברחות אחר דרך נתב"ג היה של סמים. הקיץ נתפסו עשרות משלוחי כדורי אקסטזי, שהוסתרו במגוון אמצעים, בהם בכדורגל, בקופסאות סיגריות, במציתים, בשפתונים ודאודורנטים, בקפסולות של תרופות ואפילו בסוליות נעליים.

כדורי ויאגרה היו אף הם פריט חביב על המבריחים מחו"ל הקיץ דרך נתב"ג. בתחום זה קיימת, לדברי גבאי, הסטה של ניסיונות ההברחה מדרך האוויר לדרך הים. "ראינו ירידה משמעותית בתפיסות כדורי ויאגרה דרך נתב"ג. זאת, מפני שבחצי השנה אחרונה תפסנו כמה כנופיות שהבריחו במצטבר מאות אלפי כדורים. ההסטה היתה למכס אשדוד. מתחילת השנה נתפסו שני מיליון כדורים - שנת שיא בתפיסה של כדורי ויאגרה, בשווי כספי כולל 40-50 מיליון שקל".

בין התפיסות המוזרות הקיץ היה נוסע שניסה להבריח 109 ביצי ציפורים נדירות. הוא הגיע מלוטון שבבריטניה, אך מקור ההברחה היה מחבר העמים. נוסע אחר הביא עמו במזוודה 12 ק"ג שיער אדם, לצורך הכנת פאות. כן נתפסו אלפי פרטי לבוש בכמויות מסחריות.

"שברנו הקיץ את השגרה של בדיקת צירים 'קבועים' כמו טיסות מסין ובנגקוק, והתמקדנו במקרים שנתפשים מועדים פחות להברחה, כמו טיסות של חברות מוזלות מלוטון שבבריטניה ומז'נווה שבשווייץ. בדקנו גם נוסעים שהגיעו בטיסות מאתיופיה. המטרה היתה לעבוד מחוץ לדפוסים הקבועים", אמר גבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully