וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חינוך חינם? 40% מהתלמידים מקבלים שיעורים פרטיים

רותי לוי

14.9.2011 / 12:03

כמעט מחצית מהתלמידים במערכת החינוך נעזרים בשיעורים פרטיים לפחות במקצוע אחד. "נוצרה מערכת כפולה - שמונה שעות בבית הספר בבוקר ואחר הצהרים בבית"

רויטל, אם לשני ילדים הלומדים בכיתות ח' ו-י' באזור השרון, מוציאה מדי חודש 2,160 שקל על שיעורים פרטיים חד-שבועיים במתמטיקה ובאנגלית. עבור שעה שלמה עם המורה הפרטית לאנגלית משלמת רויטל 140 שקל, עבור שעת מתמטיקה - 130 שקל. קשה להאמין, אבל בחישוב שנתי מדובר בכ-21 אלף שקל - כמעט כמו שכר לימוד של שנתיים מלאות באוניברסיטה.

"אין לנו עוזרת בבית ואנחנו חוסכים בבילויים משפחתיים, כי זה בראש סדר העדיפויות שלנו, וכי אנחנו מבינים שאלה המחירים באזור", מספרת רויטל. ואולם לא מדובר במקרה יוצא דופן - הילדים של רויטל לא שונים מילדים אחרים באזור או במקומות אחרים בישראל.

מנתוני משרד החינוך עולה כי כ-40% מהתלמידים נעזרים בשיעורים פרטיים במקצוע אחד לפחות. המירוץ אחר הבגרות מתחיל כבר בבית הספר היסודי, ש-38% מתלמידיו דיווחו כי הם מסתייעים במורה פרטי. בחטיבת הביניים, שיעור המסתייעים בשיעורים פרטיים עולה ל-42%.

המקצוע המבוקש ביותר להוראה פרטית בכיתות א'-ט' הוא אנגלית (26%), ואחריו מתמטיקה (25%). שיעור נמוך יותר של תלמידים מסתייע בשיעורים פרטיים בלשון (15%) ופחות מכך (9%) במדעים. משרד החינוך אינו מבצע איסוף נתונים דומה על תלמידי התיכון, אך סקר עדכני שערכה תנועת הכל חינוך חושף כי לא פחות מ-75% מהם נעזרים בשיעורים פרטיים במקצוע אחד לפחות.

59% מהתיכוניסטים דיווחו כי הם נעזרים בשיעורים פרטיים במתמטיקה, 40% בשיעורי אנגלית ו-17% בשיעורי לשון. עוד מצא הסקר כי שיעור הילדים שהוריהם הם בעלי השכלה אקדמית הנעזרים בשיעורים פרטיים הוא 68%, בעוד ששיעור הילדים שהוריהם הם בעלי השכלה תיכונית ומטה ונעזרים בשיעורים פרטיים מנזק ל-82%. מנכ"ל הכל חינוך, הרב שי פירון, מציין כי: "גילינו שיש שיעור עצום של שיעורים פרטים דווקא במגמות מרובות היחידות. מסתבר שאתה צריך להיות מבוסס כלכלית כדי להשיג תעודת בגרות טובה, החינוך הוא לכאורה חינם אבל ההוצאה של ההורים היא כבדה שנים לפני שמדברים בכלל על ההכנה לפסיכומטרי ושכר הלימוד של האוניברסיטה. זה עוד אחד מתחלואי ההפרטה במערכת החינוך". גורמים בשוק מעריכים כי ההוצאה החודשית על ילד שנעזר בשיעורים פרטיים הוא 600-1,500 שקל.

"כשהבן הבכור, שכבר סיים את הלימודים באוניברסיטה, היה בתיכון, עוד האמנו שזה בושה ללכת למורה פרטי לפני הבגרויות. כשבן הזקונים שלי היה בתיכון זה כבר נהפך מבושה לסטטוס חברתי. זה ממש הכרח", מספרת אתי מאזור המרכז, שהוצאתה החודשית על שיעורים פרטיים במתמטיקה ובלשון הסתכמה בשנה שעברה ב-920 שקל.

ויויאן הרשטיין, מנהלת פורום מנהלים ברשת התיכונים הפרטית אנקורי, מחזקת את הטענה: "בעבר, רק תלמידים שהתקשו או פיספסו חומר בתקופת היעדרות נאלצו לקחת שיעורים פרטיים, את יתר המקצועות למדו לבד או עם ההורים. היום היד של ההורים מאוד קלה על ההדק - כי כבר אין אמון בבית הספר וכי האווירה תחרותית יותר. להיעזר בשיעור פרטי זה נחלת הכלל.

"מה שקורה הוא שנוצרת מערכת לימודים כפולה - שמונה שעות בבית הספר בבוקר ואחר כך 'בית ספר פרטי' של אחר הצהריים", מסבירה הרשטיין. "למה שלמורים יהיה אכפת? מבחינתם מדובר בהכנסה נוספת, וגם מצב הכיתה משתפר. כשהילדים ישיגו ציון טוב בבגרות, הקרדיט יילך למורה בכיתה ולא למורה הפרטי, או לחשבון הבנק של ההורים".

לדברי רויטל, המציאות היא כזו ששיעור גבוה מאוד מהילדים מקבל חיזוק בשיעורים פרטיים בבית לאורך השנה, כך שמי שמנסה להסתדר לבד מוצא את עצמו מפגר יחסית לכיתה. ד"ר שרי סלונים, ראש התוכנית לחינוך במכללת לוינסקי, טוענת כי זהו המקום שבו מאזן הכוחות בכיתה נפגם: "כאשר גם תלמידים חזקים הולכים למורה הפרטי ומתקדמים בחומר - זה משאיר מאחור את התלמידים החלשים, שנדרשים לשיעורים נוספים רק כדי להישאר בקצב".

שוק של מיליארד שקל

למרות הממדים העצומים של התופעה והעיסוק הציבורי בתשלומים הנוספים של ההורים לבתי הספר, עלות השיעורים הפרטיים כמעט שאינה עולה לסדר היום הציבורי. שוק השיעורים הפרטיים המשגשג, שעל פי הערכות משרד החינוך מגלגל כמיליארד שקל בשנה, הוא שוק נטול חוקים והנחיות ברורות. המחירים אינם קשיחים ונקבעים לפי שיקול דעתם של המורים, שמרביתם עובדים ללא חשבוניות מס או קבלות.

באתר למדן, הפועל כלוח פרסום למורים פרטיים, רשומים למעלה מ-6,000 מורים. חיתוך סטטיסטי של מאגר האתר מצביע על טווחי המחירים הנהוגים באזורים שונים בישראל. מחיתוך זה עולה כי המחיר המינימלי לשיעור פרטי במתמטיקה לתלמיד תיכון באזור השרון הוא 90 שקל, בעוד שבאזור הצפון הוא 60 שקל. המחיר המקסימלי לשיעור מתמטיקה לתלמיד תיכון בתל אביב הוא 150 שקל, בעוד שבדרום מרבית המורים אינם דורשים יותר מ-105 שקל. "טווח המחירים באותו אזור משקף את הפרופיל של המורה - סטודנט לתואר ראשון, סטודנט לתואר שני ומורה בבית הספר דורשים מחירים שונים בהתאם להכשרה ולשנות הניסיון שלהם. כמו כן המחיר שונה בין תלמידי יסודי וחטיבת ביניים לבין תלמידי תיכון", מסביר שי ברקוביץ', מנהל השיווק של אתר למדן.

לדברי ברקוביץ', שוק השיעורים הפרטיים נותר יציב בשנתיים האחרונות, ובאופן כללי אינו מתאים את עצמו למצב המשק. "ירידת מחירים מורגשת, אם בכלל, רק בפריפריה", הוא אומר. "התקופה של לפני הבגרויות מתחילה במאי - אז הביקוש עולה על ההיצע. זה דומה למציאת דירה בתל אביב לפני תחילת השנה האקדמית".

בשוק פרוץ זה, החוק היחיד הוא של משרד החינוך - שקובע כי מורים אינם רשאים להעביר שיעורים פרטיים לתלמידים מבית ספרם. עם זאת, מסתמן שהחוק אינו נאכף. "המורים הפרטיים של הבנים שלי הן מורות בבית הספר שלהם", טוענת רויטל. "לא התעניינתי אם אסור או לא, אבל זאת עובדה קיימת. הן מתאימות לתפקיד, כי הן מכירות היטב את החומר ואת הדרישות".

לדברי סלונים, הטענה הזו, כשהיא באה מפי ההורים, מוצדקת לחלוטין, אך מבחינת המורים מדובר בעבירה אתית חמורה שמכתימה את מערכת החינוך. "זו תופעה שיוצרת פערים נוספים - מי שידו משגת ללמוד באופן פרטי עם המורה בבית הספר עשוי, לכאורה, לזכות ליותר תשומת לב או להישגים, כי הם גם אלה שכותבים את המבחנים", היא מסבירה. סלונים סבורה שגם המלצה של מורה על קולגה מבית ספר אחר אינה מוסרית. "המורים לא צריכים להמליץ על שיעורים פרטיים", היא אומרת. "כשהתלמיד מתקשה צריך למצוא דרך לעזור ולסייע לו בתוך מסגרת בית הספר, מבלי להרוויח סכומי כסף נכבדים מהצד".

במשרד החינוך מקווים כי במסגרת רפורמת "אופק חדש" ו"עוז לתמורה", לפיהן יתווספו למורי בית הספר שעות הוראה פרטניות (חמש שעות שבועיות ביסודי וארבע שעות שבועיות בחטיבה ושש שעות בתיכון), עשוי לשנות את היקף התופעה. סלונים ספקנית: "הכיוון הוא נכון, וזה אכן מתפקידו של בית הספר לספק לתלמידים תחליף לשיעורים היקרים, אך היישום בעייתי. איך תעביר המורה שעה בקבוצה של חמישה תלמידים? המורים הוותיקים לא הוכשרו לכך בלימודיהם. מדובר בסוג אחר של שיעור, והשיטה הראויה היא שכבר בבתי הספר לחינוך יפנימו שיטת לימוד זו".

בקשו המלצה מהורים לילדים אחרים אם לא מצאתם המלצה כזו ניתן לחפש מורים המפרסמים את עצמם בלוחות האינטרנטיים או לפנות לאחד מהמכונים המציעים את השירות. שימו לב שעל פי תקנות משרד החינוך, אסור למורה להעביר שיעורים פרטיים לתלמידים בבית הספר שבו הוא מלמד.

פרטו את מניעכם כבר בשיחת הטלפון הראשונה הציגו את נושא הלימוד. רצוי אף לשלוח חומר ושאלות לדוגמה, כדי שהמורה יוכל להתכונן ולהגיע לשיעור ממוקד. זה יחסוך זמן גם מהשיעור עצמו.

סכמו את מחיר ואורך השיעור מורים שונים מגדירים "שעה" בשיטות שונות: 45 דקות, 50 דקות או שעה מלאה. אפשר לבקש שיעור ניסיון מוזל או הנחה אם אתם מעוניינים בליווי קבוע לאורך השנה.

בדקו ניסיון קודם האם למורה יש ניסיון בהעברת החומר הספציפי הנדרש לתלמיד? כמה תלמידים היו לו ומאיזו קבוצת גיל? מהי השכלתו וכמה שנים הוא עוסק כמורה פרטי?

דקו זמינות האם אתם מתכוונים לשכור את שירותיו רק לתקופה שלפני מבחנים או לאורך השנה כולה? בדקו מהי מידת הזמינות של המורה, כמה זמן מראש נהוג להזמין אתו שיעור? האם הוא זמין לפנייה טלפונית או במייל לשאלות בין השיעורים? בדקו האם מתוכננת לו תקופה שבה לא יהיה זמין.

בררו לגבי מקום הלימוד האם המורה מגיע הביתה או מלמד בביתו? בדרך כלל הגעה לבית התלמיד מייקרת את מחיר השיעור.

הגדירו תקופת ניסיון בדקו האם המורה עובד עם מערך שיעור מסודר שהוכן מראש ועל פי תוכנית עבודה. בדקו האם הוא מלמד אסטרטגיית למידה בנוסף לתכנים. וחשוב מכל, איך הוא מתנהג עם הילד שלכם ומה הילד מרגיש אחרי השיעור.

ההמלצות נכתבו בסיוע אתר לימוד נעים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully