וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הם שיאני השי לחג?

חיים ביאור

15.9.2011 / 8:48

מיליון וחצי עובדים בישראל יקבלו החודש מתנות לחג בשווי כולל של 2.2 מיליארד שקלים. מי ייהנה ממתנות בשווי 3,000 שקלים ומדוע בהיי-טק יסתפקו ב-500 שקלים בלבד?

המחאה החברתית עוד לא שינתה את סדרי העדיפויות במדינה, אבל כבר הביאה לשינוי בהעדפות העובדים לגבי המתנות שיקבלו לחג. מסקר שנערך על ידי מכון תובנות מקבוצת Group-K עבור אתר ביזנס סיטי, לקראת ראש השנה, עולה כי 48% ממקבלי השי לחג היו מעדיפים לקבל מתנה חברתית - למשל כזו שיוצרה בישראל או נארזה על ידי בעלי מוגבלויות וכדומה - או לחילופין מתנה ירוקה, שאינה פוגעת באיכות הסביבה.

בקרב העבודים שיקבלו השנה תלושי שי, 54% מהנשאלים העידו כי היו מעדיפים לקבל מתנה חברתית או ירוקה. נשים, כך עלה מהסקר, מעדיפות מתנות מסוג זה יותר מגברים - 59%, לעומת 49% מכלל הגברים.

האם העדפות העובדים מקבלות ביטוי בתמהיל המתנות בפועל? לא ממש. "ההעדפה למתנה ירוקה ממחישה את קיומו של טרנד חברתי", אומר רועי אשכנזי, מנכ"ל ביזנס סיטי. "שיעור המתנות הירוקות הניתנות בפועל נמוך מאוד, בוודאי נמוך משמעותית משיעור המעדיפים מתנה זו. היה ניתן לצפות שהמעסיקים יישרו קו עם ההעדפה של עובדיהם, אך במציאות מעסיקים מעדיפים מתנות סטנדרטיות, ויותר מכל - תלושי שי".

"מסורת מתן השי לחג כמעט ולא נפגעה"

אשכנזי צודק. רוב הנשאלים צפו כי יקבלו גם השנה תלושי שי, ולא מתנות (אף כי רק 35% מהם באמת יקבלו אותם) - ורובם שבעי רצון מכך. רק 24% מקרב מקבלי התלושים היו מעדיפים מתנה אישית יותר. באופן מפתיע, יותר גברים היו רוצים מתנה אישית - 31% לעומת 17% בלבד מכלל הנשים האם המתנה משקפת את ערך העובד בעיני החברה? כמחצית מבין המקבלים לא רואים קשר בין הדברים - מה שמעלה שוב את השאלה אם המתנה לחג היא אכן הכלי הנכון ביותר להביע הערכה, או שמא יש לחשוב על דרכים אחרות.

מהסקר השנתי שעורכת חברת ועדים, המרכזת מידע על תנאי הרווחה של עובדים, עולה כי סכום המתנות הכולל השנה מסתכם ב-2.2 מיליארד שקל - עלייה של 10% לעומת הסכום בראש השנה 2010. השי המסורתי יגיע לכ-1.4 מיליון עובדים בישראל.

"הגידול בסכום הכולל של השי נמשך לאורך שנים רבות, כמעט ללא קשר למצב הכלכלי במשק. גם השנה, חרף האי ודאות הכלכלית, מסורת מתן השי לחג כמעט שלא נפגעה", אומר מנכ"ל ועדים, יעקב אלוש. "אמנם חברה שנקלעת לקשיים עסקיים עשויה בהחלט להקטין את שווי השי לעובדים, אך היא לא תבטל אותו כליל. לעומת זאת, ארגונים שמצבם יציב, קל וחומר חברות ממשלתיות, רשויות מקומיות, בנקים ותאגידים גדולים, מגדילים בהתמדה את שווי השי".

לדברי אלוש, הסיבה לכך היא רצונם של ארגונים אלה לבטא את הערכתם לעובדים, אך אין ספק שגם לחצם של הוועדים על ההנהלות ממלא תפקיד. "גובה השי הוא במקרים רבים חלק מהסכם השכר במקום העבודה".

מפעלי ים המלח בראש

שווי השי הישראלי הממוצע נע השנה בין 680 ל-950 שקל. בקרב עובדי ההיי-טק שווי השי נמוך יותר ומגיע ל-500-650 שקל - כנראה בשל היעדרו של ועד עובדים. מנהלים בכירים וראשי דירקטוריונים יקבלו שי בשווי 5,000-8,000 שקל.

את השי האטרקטיבי ביותר יקבלו השנה עובדי מפעלי ים המלח, מקבוצת כימיקלים לישראל, שגם שכרם השוטף הוא מהגבוהים במשק. השי, בשווי של 2,950 שקל, כולל צ'ק בסך 1,750 שקל, יינות בשווי 700 שקל וכלי בישול ששוויים 500 שקל.

במקום השני מדורגים עובדי תרכובות ברום, ששווי השי שיקבלו הוא 1,750 שקל. במקום השלישי נמצאים מורשי החתימה בבנק הבינלאומי - ששבתו בשנים האחרונות לא מעט, ואולי זו דרכה של הנהלת הבנק להרגיע אותם - שיקבלו שי בשווי 1,610 שקל. למקום הרביעי הגיעו עובדי חברת החשמל - עם שי בשווי 1,450 שקל.

עובדי צים, פניציה ומכתשים ברמת חובב ייהנו משי בשווי 1,200 שקל. עובדי טמפו ובנק מזרחי-טפחות יקבלו שי בשווי 1,000 שקל, ועובדי מספנות ישראל - 900 שקל. בהמשך רשימת מקבלי השי: עובדי מכון התקנים והמוסד לביטוח לאומי, שיקבלו שי בשווי 850 שקל, ועובדי אקסלנס נשואה, מקורות ומפעל הפיס - שיסתפקו בשי בשווי 800 שקל. עובדי התעשייה הצבאית - חברה המתקשה לשלם במועד את משכורות עובדיה ואת הפנסיה של גמלאיה - יקבלו שי בשווי 700 שקל, בדומה לעובדי אלביט הדמיה.

תווים ללא מגבלות

כמה חברות מפתיעות לרעה בסכומי השי הנמוכים שיעניקו לעובדיהן: עובדי טבע בנתניה, שיסתפקו ב-320 שקל; עובדי יבמ ישראל שיקבלו 300 שקל; ועובדי המשרד לביטחון פנים שיקבלו שי בסך 165 שקל בלבד. על פי סקר ועדים, תווי השי מהווים 35% משוק השי לחג, ושוויים הכולל הוא 750 מיליון קל. בנוסף, העובדים רוכשים תווי קנייה לשימוש עצמי בהיקף של 250 מיליון שקל.

בנייר עמדה שניסחו עשרות ועדי עובדים כחלק ממחאת הצרכנות בישראל, הם דורשים מרשתות השיווק המנפיקות תווי שי, להסיר מיד את ההגבלות המסחריות על התווים ולאפשר לציבור לקבל את מלוא התמורה בגינם. כיום, חלק גדול מהתווים מאפשרים רכישת מוצרים בשווי של 90% בלבד מערכם הנקוב.

"יש לשים סוף לתופעה שבה רשתות השיווק מנצלות את כוחן ומקפחות את מקבלי תווי השי על ידי כיבוד התווים בערך נמוך מהערך הנקוב והגבלת יכולת המחזיקים לשלם באמצעותם במבצעים השונים שעורכות הרשתות", אומרים הוועדים.

פרט לתווי השי, ניכרות כמה מגמות חדשות בתחום המתנות לחג השנה. כך נמצא פחות מארזים של דברי מתיקה ומשקאות, הנמכרים בחנויות במשך כל ימי השנה, ויותר מארזי בוטיק עם שמנים, יינות ומוצרי בריאות המיוצרים ונארזים במיוחד כשי לחג.במקביל, זוכים לעדנה השנה מוצרי הרטרו, כמו סיפולוקס ומוצרי פורצלן, או אופני כושר - שחוזרים לככב לצד גאדג'טים ומוצרים טכנולוגיים מתקדמים.

עו"ד אורנה שמריהו, מומחית לדיני עבודה, אומרת שהחוק אינו מחייב מעסיקים לתת לעובדים שי לחג. "למרות זאת", היא אומרת, "במקומות עבודה שבהם קיים נוהג של שנים רבות לתת שי לחג, המעסיק לא יוכל להתנער מנוהג זה ויהיה עליו להמשיך במסורת זו - עד כדי כך שבמקרה בו העובדים לא יקבלו את השי, הם יכולים לתבוע את מעסיקם בבית הדין לעבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully