וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: אין מניעה שהציבור ישלוט בתאגידים פיננסיים

רם עוזרי

18.9.2011 / 14:29

במסיבת עיתונאים לרגל נסיעתו למפגש השנתי של קרן המטבע העולמית אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר כי יישום מסקנות ועדת הריכוזיות לא תפגע במשק: "להתמקד בביצוע ההמלצות"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לא פוסל את האפשרות לפיה אם לא יהיה מי שיקנה את התאגידים הפיננסיים, ייתכן שמי שיחזיק בהם יהיה הציבור בבורסה. במסיבת עיתונאים לרגל נסיעתו למפגש השנתי של קרן המטבע העולמית, אמר פישר: "יש תיקונים בכנסת (חוק מראני - ר.ע) שיוכלו לאפשר לנו להרגיש בנוח עם מצב בו לא יהיה גרעין שליטה בבנקים ובחברות הביטוח. אם התיקונים הללו יעברו, לא צריכה להיות בעיה אם לא יהיה גרעין שליטה".

נגיד בנק ישראל התייחס לוועדת הריכוזיות שאמורה לפרסם את מסקנות הביניים: "ועדת הריכוזיות תיתן תשובה לבעיית הריכוזיות במשק. זו לא תהיה תשובה פשוטה, אבל תהיה תשובה טובה. היא תדרוש מאיתנו להתמקד בביצוע ההמלצות, אני לא חושב שההמלצות מסוכנות למשק - נדע להתמודד עמן"

באשר לוועדת טרכטנברג, אמר פישר, כי מדובר על בעיות רציניות, בעיקר בכל הנוגע ליוקר המחיה. "גם בוועדת הריכוזיות וגם בוועדת טרכטנברג יש אנשים מצויינים. טרכטנברג היתה בחירה מצויינת", אמר פישר. "יש לועדה עוד כמה פגישות על מנת לקבל את ההחלטות הסופיות. הם ישמרו על מסגרת התקציב".

"כבר שנתיים דו"ח בנק ישראל כותב שתוכניות המסגרת של התקציב עקביות עם עצמן. מ-2013 כתוב שיהיו בעיות רציניות בתקציב. אם יורידו את המסים ויעמדו ברמת ההוצאות, יהיה גירעון יותר גדול מהגירעון המתוכנן. תידרש צמיחה יחסית מהירה של יותר מ-4% כדי לסגור את הפער הזה".

פישר התייחס גם לנושא מחירי הדיור ואמר כי "המחירים עוד לא התחילו לרדת אבל שיעור העלייה של המחירים מתחיל להתמתן. אנחנו כנראה נכנסים לתקופה של יותר יציבות במחירים".

עוד אמר פישר כי "הבנק הפדרלי צפוי להחליט השבוע אולי על צעדים מרחיבים נוספים, וככל הנראה יכריז השבוע על הרחבה כמותית שלישית. זאת, באמצעות פעולות בשוק הפתוח בתחום של אגרות החוב הארוכות".

"לאמריקאים לא נשארו הרבה כלי מדיניות אחרי שבזבזו הרבה מהתחמושת שלהם. אובמה הציג תכנית לא קטנה של 450 מיליון דולר שהם 3% של התמ"ג. הצפי הוא שהוא לא יצליח להעביר חלקים גדולים ממנה", אמר פישר.

פישר פירט את הרקע הכלכלי לפעולות. "יש לנו בעיה של האטה בצמיחה בארה"ב. זה מאוד ברור וקרה יחסית בהפתעה. תחזיות הצמיחה של בתי ההשקעה ירדו מ-3.25% עד ל-1.5% בתחזיות לצמיחה של 2011. יש גם ירידה משמעותית מ-3% ל-2% לצמיחה ב-2012".

היה תיקון של הנתונים של הצמיחה ברבעון הראשון ובשני הרבעונים הראשונים היתה נמוכה ממה שפורסם. האטה מסויימת צפויה גם באירופה. הבעיות שם צפויות להשפיע יותר בשנת 2012. גם כאן יש ירידה של כ-1% בציפיות לצמיחה. נובע בעיקר בבעיות שיש להם בגיבוש מדיניות בגוש היורו. המצב מאוד קשה.

"מאז מארס לא היתה צמיחה בסחר העולמי לפחות במונחים של מוצרים. יש האטה משמעותית. בישראל רואים ירידה בייצוא מוצרים (ולא בשירותים). בכל רבעון בשנה הקודמת חשבנו שיש ירידה בייצוא, ובנתונים הסופיים קיבלנו עלייה. אולי אי אפשר לסמוך על האומדן הראשון אבל ככל הנראה יש ירידה בייצוא. זה חשוב מפני שהייצוא הוא אחד ממנועי הצמיחה של המשק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully