וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: ועדת הריכוזיות תציג מסקנותיה

צבי זרחיה, מוטי בסוק

19.9.2011 / 8:40

על פי המסתמן, הוועדה תמליץ על הפרדה בין נכסים ריאליים לפיננסיים, וכן על כך ששכרם של חמשת בעלי השכר הגבוה יאושר על ידי האסיפה הכללית. ככל הנראה, הפטור ממס על חלוקת דיבידנדים בחברות פירמידה לא יבוטל

היום בצהריים יתברר האם טורפדה המלצתו של יו"ר ועדת הריכוזיות חיים שני לפרק את הפירמידות העסקיות, ובכלל זה לחייב את בעלי השליטה להיענות להצעת רכש כפויה במכירת חברות אחזקה במידה שהיא לטובת אינטרס בעלי המניות. ועדת הריכוזיות תפרסם את המלצותיה היום ב-12:00 ומסיבת העיתונאים תועבר בשידור חי באתר TheMarker.

אתמול כללה הוועדה לריכוזיות המלצה בעניין במסגרת המלצותיה הסופיות. ההמלצה נועדה לפרק את הפירמידות ולגרום לכך שבעלי השליטה ימכרו חברות בנות בפירמידות העסקיות, אם הצעת המכר היא לטובת בעלי המניות. לפי ההמלצה, בעלי המניות יוכלו לחייב את בעל השליטה להיענות להצעת רכש כפויה. אולם הבוקר התברר שההמלצה הנחרצת בעניין אינה נכללת בהמלצות הבנייניים של ועדת הריכוזיות, אלא לפי בקשתו של האוזר, היא תוגש כהמלצה לדיון ציבורי. דובר רשות נ"יע ודובר האוצר סירבו להגיב.

מנכ"ל משרד האוצר חיים שני בטקס מכירת המניות של בנק דיסקונט, אוקטובר 2010. מגד גוזני
יו"ר הוועדה, חיים שני/מגד גוזני

בתוך כך, ל-TheMarker נודע כי הוועדה החליטה להחמיר את הכללים במקרים של עסקות בעלי שליטה המיטיבות עמם. ועדת הריכוזיות ממליצה, בין השאר, שעסקות המיטיבות עם בעלי שליטה ובכלל זה רכישת חברה מבעלי השליטה, גיוס הון, ופירעון חוב של בעלי השליטה - יחייבו אישור של אסיפה כללית בחברה בנטרול הנציגים של בעלי השליטה מקרב מחזיקי המניות. המלצה מהפכנית זו נועדה למנוע מבעלי שליטה בעיקר בחברות פירמידה לבצע עסקות המשפרות את מצבם של בעלי השליטה על חשבון מחזיקי המניות.

בתוך כך, חוגים כלכליים בירושלים ציינו כי הממונה על אגף שוק ההון באוצר, פרופ' עודד שריג, החבר בוועדת הריכוזיות, מתנגד להפרדת אחזקות צולבות פיננסיות וריאליות מאחר שבעיניו זה "לא הפתרון הנכון". בפיקוח על שוק ההון חוששים שהפרדה כזו תוביל למעבר משלטון של בעלי שליטה לשלטון מנהלים, כפי שקיים באנגליה ובארה"ב, ולדעתם ישראל לא מוכנה לזה.

לדעת שריג, בישראל צריך להיות תהליך הדרגתי וסלקטיבי, ויש "לתפור חליפה" לכל טייקון וקבוצת שליטה ולא לאסור באופן גורף על אחזקות צולבות. ההערכה היא אם זה היה תלוי בו, לא היו מתקבלות הנחיות גורפות. שריג קיבל פניות מגורמים כמו מנכ"ל כלל ביטוח שביקש ממנו אישור להשקיע באי.די.בי. וממנכ"ל הפניקס שביקש להשקיע בחברות של תשובה, למרות שקיים עליהם איסור.

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר שטייניץ הציגו את התוכנית הכלכלית לשנתיים הקרובות. לשכת העיתונות הממשלתית
כשעה לפני מסיבת העיתונאים יוצג הדו"ח בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ/לשכת העיתונות הממשלתית

דו"ח הוועדה שיפורסם בצהריים יכלול שורה של המלצות לפתרון בעיית הריכוזיות במשק, להפרדת השליטה בין נכסים ריאליים לפיננסיים ולהגבלת כוחן של פירמידות השליטה - ועשוי לחולל מהפך במבנה המשק בישראל.

ועדת הריכוזיות הוקמה כדי להתמודד עם כוחם הגדל והולך במשק של בעלי ההון הגדולים (הטייקונים), שגבר בשנים האחרונות והביא לשליטה מונופוליסטית בכלכלת המדינה. שליטה זו פגעה קשות בצמיחת המשק, בתחרותיות, ברמת המחירים, בתעסוקה, בשכר, בחדשנות, ואף בדמוקרטיה ובתקשורת הישראלית.

כשעה וחצי לפני מסיבת עיתונאים, שתיערך בלשכת ראש הממשלה בירושלים, ייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יו"ר ועדת הריכוזיות, חיים שני, עם חברי הוועדה ועם שר האוצר, יובל שטייניץ, ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. מסיבת העיתונאים הועברה ממשרד האוצר למשרד ראש הממשלה עקב רצונו של נתניהו לשאת דברים. כמו כן, ישתתפו במסיבת העיתונאים נגיד בנק ישראל, שר האוצר ויו"ר הוועדה.

השלב הבא בעבודת הוועדה יהיה הליך השימועים, שאמור להימשך 30 יום. בפני ועדת הריכוזיות יופיעו טייקונים שירגישו נפגעים ממסקנותיה, וכן גורמים כלכליים שונים במשק שיבקשו לערער על מסקנותיה. עם תום שלב השימועים תגבש ועדת הריכוזיות את מסמך המסקנות הסופי שלה. לאחר גיבוש מסמך זה ולפני פרסומו תיפגש הוועדה עם ראש הממשלה, שר אוצר והנגיד, ותשמע את הערותיהם. לאחר מכן תפרסם הוועדה את הדו"ח הסופי בציבור. הדו"ח יוגש לאישור הממשלה והכנסת.

חלק מהמלצות הוועדה יעוגנו במסגרת הסדרת כללי הממשל התאגידי, וחלקן באמצעות הצעת חוק שתוגש לכנסת. ההערכה היא שהצעת החוק בעניין תוגש לכנסת רק בסוף נובמבר או בדצמבר 2011. ההערכה היא כי הכנסת תאשר את המסקנות הסופיות של ועדת הריכוזיות עד סוף 2011 - אז יהיה ניתן להתחיל ביישום שלהן. חלק גדול מההמלצות יגיע לוועדות הכספים, הכלכלה והחוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully