וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרכטנברג עוקף את שני: יציע מהלכים לשבירת הריכוזיות

איתן אבריאל

19.9.2011 / 8:37

במקביל להצגת דו"ח ועדת הריכוזיות, צפוי צוות התחרותיות בוועדת טרכטנברג להמליץ על מהלכים דרמטיים בכל המשק. עיקרי ההמלצות סוכמו עם טרכטנברג והוצגו לראש הממשלה

צוות התחרותיות הפועל במסגרת ועדת טרכטנברג עתיד להמליץ על שורה של רפורמות מבניות היסטוריות בכל אחד מענפי המשק הסובלים מתחרות נמוכה, וכן על שורה של תקנות זמניות המיועדת למיגור הריכוזיות בכלכלה הישראלית - כך נודע ל-TheMarker.

ראשי הצוות, הכלכלן הראשי ברשות להגבלים עסקיים, ד"ר שלומי פריזט, ויו"ר הרשות לשעבר דרור שטרום - סיכמו את עיקרי הדברים עם ראש הוועדה מנואל טרכטנברג ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו שקיבל מהם תדרוך.

ההמלצות עשויות להיות החלק המשמעותי ביותר של דו"ח טרכטנברג, מכיוון שבניגוד לסעיפים אחרים בו - הן אינן דורשות תקציבים, אך עשויות להביא להורדה משמעותית ביוקר המחייה בתוך תקופה קצרה מרגע הפעלתן.

ההמלצות הן השלמות רוחביות להמלצות של ועדת הריכוזיות שבראשות מנכ"ל משרד האוצר היוצא, חיים שני. בעוד שהמלצות שני מתמקדות בפירמידות ובהפרדה בין נכסים ריאליים לפיננסיים המוחזקים בידי קומץ טייקונים, ההמלצות של טרכטנברג מטפלות באלפי בעלי עסקים במגוון רחב של ענפים.

ועדת טרכטנבר, הועדה לשינוי כלכלי חברתי בהתכנסותה הראשונה מול הציבור, אוגוסט 2011. עומר מירון
בעוד שהמלצות שני מתמקדות בפירמידות ובהפרדה בין נכסים ריאליים לפיננסיים המוחזקים בידי קומץ טייקונים, ההמלצות של טרכטנברג מטפלות באלפי בעלי עסקים במגוון רחב של ענפים./עומר מירון

מאסר לעברייני קרטלים

ה"מתווה לרפורמת תחרות מקפת במשק הישראלי" של ועדת טרכטנברג קובע כי השיטה שבה פועל המשק הישראלי כיום מנציחה את היעדר התחרותיות ומחריפה אותו - וכי דווקא בשורה של ענפים מונופוליסטיים, משמשת המדינה כלי שרת בידי מונופולים ואוליגופולים, החפצים להגן על עצמם מפני כניסת תחרות. זאת, באמצעות חוקים, מכסים תקניים והיטלים שונים.

על פי צוות טרכטנברג, שיטה זו חייבת להשתנות - ובמקומה נדרשים ביטול ההגנות המלאכותיות הקיימות בפני יבוא, בהמשך לתהליך החשיפה ליבוא שהחל בשנות ה-80. כך, לפי הוועדה, לא ניתן יהיה לחסום יבוא בטענת היצף לשוק מונופוליסטי או בשוק אחר ממועט תחרות.

החלק השני של הרפורמה מוקדש לשורה של תיקונים ענפיים, הממוקדים בתחומים שבהם קיימים כשלי תחרות מתמשכים לאורך שנים, ותופסים חלק נכבד מסל ההוצאות של משפחה ישראלית ממוצעת.

אנשי הוועדה קובעים כי ההיסטוריה של ענפים אלה, והצטברות הניסיונות להחדיר בהם תחרות, מחייבים שורה של רפורמות ממוקדות התוקפות פרטנית את מוקדי עיוות התחרות בהם. מתווה המלצות טרכטנברג כולל התייחסות לשבעה מענפי המשק המרכזיים במשק, ובהם: המונופול על ניהול ושיווק הקרקע שבידי מינהל מקרקעי ישראל, המונופולים בתחום המלט והבטון, ענף המזון, ענף הדלק, ענף הרכב והחלפים, ענף הבנקאות והאשראי לעסקים קטנים ומשקי בית וענף נמלי הים.

סופרמרקט. ShutterStock, ShutterStock
רשת שיווק מזון בעלת מעמד מהותי, כלומר המחזיקה בנתח שוק של יותר מ-20% - לא תורשה להיות קשורה למפעל יצרני./ShutterStock, ShutterStock

ההמלצות של צוות התחרותיות

מתווה ההמלצות של שטרום, פריזט וטרכטנברג כולל גם שורה מפתיעה של רעיונות חדשניים ו"מחוץ לקופסא" לשבירת הריכוזיות ועידוד התחרותיות במשק הישראלי. בין השאר, ממליץ הצוות לתקן את חוק רישוי עסקים כך שייקבע כי לא יינתן לאדם רישיון עסק שני - אלא אם כן קיימים לו לפחות שלושה מתחרים בשטח אותה רשות מקומית, או חמישה מתחרים ברשויות מקומיות גדולות. ההמלצה מבהירה כי לא יותר לצורך כך שיתוף פעולה עם אדם או גוף הקשורים למבקש רישיון העסק בקשרי בעלות, קירבה משפחתית, שותפות או הסכם. עוד מציעה הוועדה לקבוע כי שיקול מהותי בהקצאת רישיונות עסק ובהחלטה אם להעניק רישיון עסק, יהיה האם מתן רישיון העסק מקדם את התחרות באזור.

המלצה נוספת קובעת כי חוק היטלי הסחר יעודכן על מנת להקל על יבוא זול של מוצרים, באמצעות מניעת היטלי היצף בכל ענף הסובל מתחרות מעטה. ההצעה קובעת כי לא יוטלו היטלים ולא יינקטו צעדים המגבילים יבוא כל עוד נתח השוק של היבוא נופל מ-30% מנתח השוק.

המלצה נוספת קובעת כי החוק להגבלים עסקיים יעודכן באופן שמסיר את המגבלה על פירוק מונופולים - ומאפשר לממונה לבצע פירוק של מונופול בתנאים מסוימים. עדכונים נוספים לחוק כוללים איסור על מינוי דירקטורים צולבים בין מתחרים וקביעת עונשי מאסר מינימליים על עברייני קרטלים.

הקלה בתקינה, תיקון הבנייה

המלצות מטפלות גם בעדכון חוק התקנים, כך שבכל ענף ממועט תחרות ניתן יהיה לייבא לישראל מוצרים או שירותים ללא הגבלה, כל עוד יעמדו בתקן האירופי או האמריקאי.

בתחום המכסים וההגנות ממליצים פריזט ושטרום לבטל לאלתר כל מכס מגן, מס קנייה והאגרות המוטלים על יבוא, בענפים הסובלים מתחרות נמוכה. בתחום הקרקעות והבנייה ממליץ צוות התחרותיות של ועדת טרכטנברג לקבוע כי ועדות התכנון חייבות להביא בחשבון, בעת החלטה על אישור תוכנית והוצאת היתרי בנייה, את הצורך לקדם את התחרות - או את פריצת המונופולים האזוריים, אם ישנם כאלה.

הוועדה ממליצה לשנות את החוק לעידוד השקעות הון, שבאמצעותו מעמידה המדיה מענקים והטבות לחברות ומפעלים, כך שייקבע בו שיקול של מניעת פגיעה בתחרות, וכן תרומת ההטבה לתחרות.

עוד ממליץ המתווה ליצור תחרות בשיווק קרקעות המדינה על ידי מינוי חברות ניהול פרויקטים פרטיות, שעליהן יוטל לשווק קרקעות מדינה בכמות ובאזורים שתקבע המדינה, במכרזים שהזוכה בהם ייקבע לפי המחיר הזול ביותר שיציע למשתכן - ולא לפי המחיר המירבי שיינתן עבור הקרקע.

על הפי מקורבים לעבודת ועדת טרכטנברג, ישנו סיכום עם המנכ"ל היוצא של משרד ראש הממשלה, איל גבאי, לפיו מנגנון זה ייקבע בחוק אבל לא ייכנס לפעולה - אלא אם יתברר בתוך תקופה קצרה כי הרפורמה במינהל שעליה חתם גבאי באחרונה לא הוכיחה את עצמה. בנוסף, יותר יבוא מלט ללא מגבלות עד לנתח של 35% מהשוק, ותיפתח חקירה בחשד לקרטלים ועיוותי תחרות נגד חברות בתחום חומרי הבנייה, הברזל והמחצבות. שוק המלט בישראל נשלט כיום על ידי חברת משאב, מקבוצת אי.די.בי, המוגדרת כמונופול.

בשוק המזון צפויה הוועדה להמליץ כי רשת שיווק מזון בעלת מעמד מהותי, כלומר המחזיקה בנתח שוק של יותר מ-20% - לא תורשה להיות קשורה למפעל יצרני. דוגמה למבנה כזה היא קבוצת אי.די.בי, המחזיקה גם בקמעונאית שופרסל וגם בחברת חוגלה קימברלי שמייצרת חיתולים ומחזיקה בנתח ניכר משוק זה. הוועדה תמליץ גם על הפרדה מבנית בתוך ספקי מזון גדולים, איסור משא ומתן מסחרי מצרפי לקבוצה עסקית ואיסור פלילי על קביעת ייעדי רכישה מצרפיים לכל החברות.

להוזיל את הבלו, להקים עוד שדה תעופה

בשוק הרכב ממליצה הוועדה לקבוע כי לא יחזיק יבואן רכב בשני מותגי רכב מתחרים. בנוסף ממליץ מצוות לעודד יבוא מקביל באמצעות ביטול הדרישה לחוזה ישיר של היבואן המקביל, ולהעניק היתר ליבואן מקביל לייבא באמצעות חברה בחו"ל שתקנה ישירות מ"דילרים" מעבר לים. עוד ממליץ הצוות כי ליבואן רכב לא תהיה גישה למחשבים של המוסכים עמם הוא עוסק, ייאסר על מוסך לדווח ליבואן על כמות ומקור החלפים שהוא רוכש מאחרים, ייאסר על יבואן רכב לגרוע מתנאים מסחריים של מוסך משום שרכש חלפים ממקור אחר וייאסר עליו להפלות בין שני מוסכים הרוכשים כמות חלפים זהה או קרובה - בשל העובדה שאחד מהם רוכש חלפים גם ממקור אחר.

בשוק הדלק ממליצה הוועדה לשבור ריכוזיות אזורית ולבזר מגוון תחנות בכל אזור, וכן להפחית את הבלו - מס הדלק. בוועדה חישבו כי כל הורדה של שקל לליטר בנזין מביאה לחיסכון של 60 שקל בתדלוק, ולחיסכון של כ-240 לחודש ביוקר המחיה של משפחה ממוצעת.

בתחום הבנקאות ושוק ההון, ענף שבו עסקו שטרום ופריזט רבות במסגרת תפקידם בעבר ובהווה, ממליצים השניים לבצע הפרדה בין חברות כרטיסי אשראי לבין הבנקים, על מנת לייצור תחרות בתחום האשראי. כמו ועדת הריכוזיות של חיים שני, שתציג היום את מסקנותיה, תמליץ ועדת טרכטנברג להפריד בין נכסים ריאליים ופיננסים, וכן לקבוע כי אדם לא יכול להיות גם מנהל השקעות וגם מפיץ, חתם או ברוקר.

סעיף נוסף בהמלצות קובע כי לצורך פתיחת התחרות בתחום נמלי הים והאוויר, ייקבע כי רציף אחד בכל נמל, גם באשדוד וגם בחיפה, יוצא להפעלה חיצונית על ידי מפעיל זר, וכי יוקם נמל אוויר בינלאומי נוסף בישראל, שלא יופעל תחת רשות שדות התעופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully