וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: האם זהו באמת סוף עידן הטייקונים?

19.9.2011 / 16:39

יהודה גולן תוהה האם ראש הממשלה ושר האוצר יוכלו לתרגם למעשים את ההצעות המרחיקות לכת של ועדת הריכוזיות, ומזכיר כי עד ליישום המלא עוד צפוי מסלול מכשולים ארוך

ועדת חיים שני לבדיקת הריכוזיות במשק, שהציגה היום (שני) את דו"ח הביניים שלה, מעלה כמה הצעות מרחיקות לכת, אבל המבחן הגדול שלה יהיה בביצוע בשטח. גם אם נניח בצד לרגע את מסלול המכשולים שמצפה להמלצות הוועדה בממשלה ובכנסת, השאלה הגדולה היא האם נתניהו ושטייניץ יוכלו מבחינה פרקטית לבצע את מה שהבטיחו.

ניקח לדוגמא את הרעיון להפרדה בין נכסים ריאליים לנכסים פיננסים. בישראל יש שישה או שבעה טייקונים רציניים ולא יותר. למי בדיוק הם ימכרו את הנכס המיותר שערכו נאמד במיליארדי שקלים? הוועדה מעניקה להליך המכירה ארבע שנים של חסד, אבל בארבע שנים קשה לראות את הקונים עומדים בתור, לא משקיעים זרים ובטח לא מקומיים, כמו אילן בן דוב ואחרים, שחייבים עשרות מיליונים לבעלי האג"ח שלהם.

אם בכל זאת ייכנסו הטייקונים לסד זמן, הרי שלפי חוקי ההיצע והביקוש על המדף יעמדו למכירה כמה נכסי ענק, כמו כלל והפניקס. ואז מה יקרה? כשיש עודף היצע המחירים יורדים, והמשמעות היא פגיעה קשה בציבור שמחזיק במניות אלה באמצעות קרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלנו, או באופן ישיר דרך הבורסה. אגב, התהליך הזה החל כבר בשבועות האחרונים, כשמניות הטייקונים התרסקו בבורסה מעבר לירידות הרגילות, כי משקיעים רבים הקדימו תרופה למכה ומכרו מניות בטירוף.

הלוביסטים מוכנים לקרב

גם חיים שני יודע שזאת לא משימה קלה ליישם את המלצותיו, ומי שעקב אחר מסיבת העיתונאים יכול היה להתרשם שראש הממשלה כאיש פוליטי שידר אופטימיות, בעוד שחיים שני היה מאופק ופרגמטי הרבה יותר. טוב לחיים שני אין בחירות על הראש בשנה הבאה.

ואסור לשכוח את הכנסת. עד שההמלצות יגיעו לשם, הן צפויות לצלוח את הממשלה. נתניהו הבטיח להיות משוחרר מלחצים, אבל אנחנו יודעים מה קורה בזמן אמת. גם בכנסת צפוי מאבק חריף, בעיקר אם ההמלצות יגיעו במושב האביב הבא, כאשר כבר בקיץ יהיו פריימריז בליכוד ובקדימה, ותוך שנה וחצי יהיו בחירות לכנסת. כולם ירצו להיות פופוליסטים.

תהיו בטוחים שהלוביסטים של הטייקונים כבר מוכנים לקרב, והם ינסו החל מהיום לבטל חלק מההמלצות, למזער נזקים או לפחות לפרוס את ביצוע ההמלצות על פני זמן רב יותר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שר האוצר יובל שטייניץ וחיים שני, ספטמבר 2011. לשכת העיתונות הממשלתית
הוועדה ניסתה למצוא פתרון הפלא, אולם למחר בבוקר אין לה פתרון. הגשת דו"ח הוועדה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

ועדת הריכוזיות נטלה טלסקופ ענק והביטה בו למרחק שנות אור למצוא את פתרון הפלא. אולם למחר בבוקר אין לה פתרון. שני עצמו, בניסיון מוצדק מבחינתו להוריד ציפיות, הדגיש יותר מפעם אחת בדבריו כי "יישום ההמלצות ייקח שנים". לכן, מי שחלם שהנה מפרקים את תנובה מחר ומחיר הקוטג' יירד – טועה ובגדול. מחיר הקוטג' לא יירד בקרוב וגם יוקר המחיה לא יירד בקרוב, כפי שנתניהו מבטיח.

יתרה מכך, יתכן מאוד שהמוטיבציה של בעלי ההון ובעלי השליטה לפתח את העסקים שבבעלותם תרד, לאחר שחיים שני העניק לבעלי מניות המיעוט בחברות כוח רב מאוד, כמו למשל להגביל את שכר הבכירים. זו ללא ספק מטרה ראויה מאוד, אבל אם בעל השליטה לא יכול למשוך משכורת שמנה לו ולאשתו ולילדיו ובני דודיו שעובדים בעסק, מדוע בכלל להשקיע בעסק? ואם בעל העסק לא יכול למשוך דיוודנדים כדי להחזיר את ההלוואה שלקח לקניית העסק אז מדוע בכלל לקנות עסק יקר?

ועוד הערה לסיום: ועדת שני עסקה בגופי הענק, אבל שכחה ש- 90% משדרת העסקים בישראל, שכוללים 450 אלף עסקים שמעסיקים 1.5 מיליון עובדים, הם העסקים הקטנים והעצמאיים. להם אין כל בשורה בהמלצות הוועדה, וחבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully