וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות האחזקה נפלו בבורסה: דלק צנחה ב-6.8%

דרור רייך

19.9.2011 / 17:09

המסחר באחד העם נסגר בירידות חדות על רקע פרסום המלצות ועדת הריכוזיות: ת"א 25 נפל ב-2.85% ובז"ן איבדה 4.15% מערכה. איומי טורקיה על הקידוחים משכו את מניות הגז והנפט לירידות

המסחר באחד העם הסתיים בירידות שערים חדות, כאשר את עיקר הירידות סופגות מניות הגז והנפט, ככל הנראה עקב איומיו של ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. גם מניות הבנקים, שחשופים במידה מסוימת למשבר החוב באירופה צנחו עקב שמועות על כך שיוון תודיע כבר מחר על פשיטת רגל.

מדד ת"א 25 ירד ב-2.85% לרמה של 1,033 נקודות, ת"א 100 השיל 2.7% מערכו ונחתם ברמה של 938 נקודות. מדד ת"א בנקים המשיך לרדת ונפל ב-4.6% מדד נדל"ן 15 איבד 3.25% מערכו והוביל את הירידות מדד הגז והנפט שהתרסק ב-6%.

המניות הבולטות שהושפעו ממסקנות הוועדה נחתמו גם כן בירידות: שיכון ובינוי ובנק הפועלים בבעלות שרי אריסון, כלל ביטוח, סלקום, שופרסל ונייר חדרה של נוחי דנקנר, הבינלאומי ופז של צדיק בינו, כיל ובזן של עידן עופר וקבוצת דלק והפניקס של יצחק תשובה.

יתרת החוב החיצוני של המשק: 112.5 מיליארד ד'

שלמה מאיר, מנהל ההשקעות הראשי ב-D.B.M אמר כי "המסחר באחד העם התנהל בטריטוריה האדומה לאור ירידות השערים מכיוון אירופה והחוזים העתידיים בארה"ב. כמו כן, האיומים מצד ארדואן וההחרפה במתחים בין טורקיה לקפריסין. כמו כן, הפחד של המשקיעים לגבי העתיד החברות שנמצאות על הכוונת של וועדת הריכוזיות נותנים את אותותיהם".

בשוק הסולידי נרשמה מגמה מעורבת, ובשוק הקונצרניות נרשמו ירידות שערים, מדד התל בונד 20 ירד בכ-0.8%. באיגרות החוב הממשלתיות נרשמו עליות שערים קלות בגזרת הגלילים עד 0.07% וירידה בגזרת השחרים של 0.15%.

המסחר, כאמור, התנהל על רקע פרסומן של מסקנות ועדת הריכוזיות. על פי ההמלצות, תאגיד ריאלי משמעותי שמחזור המכירות שלו גבוה מ-8 מיליארד שקל בשנה או המאזן שלו גדול מ-20 מיליארד שקל, לא יוכל להחזיק בגוף פיננסי משמעותי המנהל יותר מ-50 מיליארד שקל. אם מסקנות אלו יאומצו במלואן, הרי שהשחקנים שעונים על הקריטריונים שהוצגו היום ייאלצו לממש את אחת מזרועות פעילותם.

האיומים מטורקיה לא מפסיקים

בית ההשקעות איילון התייחס לפרסום מסקנות הוועדה ומסר כי "הסכומים שהציגה הוועדה גדולים ומנופחים, ישנם רק 4-5 גופים שיושפעו ממנה, הרבה חברות עוברות מתחת לרדאר. כמו כן, מה יהיה עם צמיחה טבעית של גוף שכרגע מנהל נכסים בשווי של 35 מיליארד שקל? הם יצטרכו למכור בגלל שהם הצליחו בצורה טבעית ולא דרך מיזוגים ורכישות?". באיילון מעריכים כי "עיקר המסקנות הן ברמת הסיסמאות, ורק בעוד שלושה חודשים נדע אם יש אמת בדבר".

בנק ישראל פירסם היום נתונים מהם עולה כי יתרת החוב החיצוני ברוטו של המשק הישראלי עלתה ברבעון השני של שנת 2011 בכ-3 מיליארד דולר ועמדה בסוף חודש יוני על כ-112.5 מיליארד דולר. עיקר העלייה נבע מהגידול בפיקדונות של בנקים זרים ובנקים בארץ, אשר קוזזה בחלקה על ידי המימושים במק"מ ובאג"ח הממשלתיות. היחס שבין החוב החיצוני לתמ"ג עמד בסוף יוני 2011 על 45.7%, ירידה של 0.6% בהשוואה לסוף שנת 2010.

אירופה ממשיכה למשוך את השוק כלפי מטה, לאחר שבשוק נפוצו שמועות לפיהן כבר מחר תוגיע יוון על פשיטת רגל. על אף ששרי האוצר של גוש היורו ישבו במשך כל סוף השבוע על 10 נושאים שונים, לאף אחד מהם לא נמצא פיתרון.

כמו כן, באגן הים התיכון, האיומים מכיוונה של טורקיה לא מפסיקים. לאחר שאסדת הקידוח של חברת נובל אנרג'י התמקמה ב'בלוק 12' בקפריסין במטרה להתחיל בקידוח האקספלורציה, בטורקיה החליטו לקחת את האיומים צעד אחד קדימה ואיימו שאם קפריסין ונובל יתחילו בקידוח, טורקיה תשלח אסדת קידוח לאזור מלווה בספינות של חייל הים התורכי.

מניות בולטות במסחר

אלביט הדמיה, בשליטת מוטי זיסר, דיווחה היום כי החברה הנכדה האמריקאית EDT, זרוע הנדל"ן של זיסר בארה"ב הודיעה על חלוקת דיבידנד ביניים בהיקף של 26 מיליון דולר (כ-95 מיליון שקל).

נייס מערכות תרכוש את חברת הטכנולוגיה Fizzback ב-80 מיליון דולר. החברה מעניקה פתרונות לקבלת משוב בזמן אמיתי מהלקוח, ומסייעת לחברות להאזין, לענות ולפעול בזמן אמת בתגובה להערות הלקוחות.

חברת סיאלו, המפתחת פתרונות טכנולוגיים בתחום הדנטלי השלימה את בדיקת האיטום הבקטריאלית של השתל הדנטלי אותו פיתחה. מדובר בבדיקה הראשונה מתוך שתי בדיקות הנדרשות לקבלת אישור השיווק והפצת השתל באירופה. בבדיקה השנייה תבדוק החברה את חוזק השתל ולכן הזמינה מהיצרן סדרת ייצור מסחרית לצורך ביצוע הבדיקה.

שנה וחצי אחרי שהגיעה חברת די.אן.איי (לשעבר לייזר דטקט) להסדר נושים ושינוי תחומי פעילות עקב כך מדווחת היום כי החברה הבת, אנטרה ביו, כי סיימה בהצלחה את השלב הראשון בניסוי Phase I בתרופה לטיפול באוסטיאופורוזיס (דלדול עצמות). מטרת הניסוי הייתה בדיקת בטיחות הטיפול. כמו כן, תוצאות השלב השני של Phase I צפויות להתקבל תוך מספר חודשים.

חברת הביו-פרמצבטיקה הישראלית רדהיל המפתחת תרופות מוגנות פטנט בשלבי פיתוח קליניים מתקדמים (Phase II/III), משלימה צעד נוסף בדרך לטיפול עתידי במחלת מעיים קשה בשם קרוהן. החברה רכשה מאוניברסיטת מרכז פלורידה את הזכויות הבלעדיות לבדיקת הימצאות חיידק MAP (מיקובטריום אביום פאפאטוברקולוזיס).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully