וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

S&P הורידה את דירוג האשראי של איטליה ברמה אחת

רויטרס

20.9.2011 / 7:57

הפתעה בשווקים: אחרי שסוכנות דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס הורידה את הדירוג של ארה"ב ועוררה סערה בשווקים, הדירוג של איטליה הורד ל-A מינוס; היורו יורד ב-0.5% מול הדולר

סוכנות דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הורידה את דירוג האשראי שלה עבור איטליה ברמה אחת הלילה, והזהירה מפני האטה בצמיחה וחוסר הוודאות הפוליטית במדינה, במהלך שהפתיע את השווקים והוסיף ללחץ על גוש היורו בגין משבר החובות.

S&P הורידה את דירוג האשראי שלה לאיטליה מ-A פלוס ל-A מינוס, והותירה את תחזית הדירוג שלה שלילית - צעד שפירושו כי הורדות דירוג נוספות עשויות להגיע בחודשים הקרובים. היורו נחלש ב-0.5% מול הדולר, לרמה של 1.3609 דולר ליורו.

S&P הודיעה כי תחזית הצמיחה של איטליה מחמירה, ויש סימנים מועטים לכך שממשלת המרכז-ימין של סילביו ברלוסקוני, הסובלת מפילוג, תוכל להגיב באפקטיביות. ממשלת ברלוסקוני העבירה בשבוע שעבר תכנית צנע בהיקף 29.8 מיליארד יורו בפרלמנט, והתחייבה לאזן את התקציב שלה עד 2013 על רקע חוב בהיקף 1.9 טריליון יורו, שבמסגרת משבר החובות באירופה מלחיץ משקיעים.

אך יש מעט אמון כי חבילת הצנע - שעברה לאחר שינויים רבים וכוללת העלאות מסים וקיצוצים בתקציב, תפתור את הבעיה הבסיסית של איטליה - היעדר צמיחה משמעותית. "אנו מאמינים כי קצב הצמיחה הכלכלי האיטי של איטליה עד כה יקשה על ממשלת איטליה לעמוד ביעדיה התקציביים", נאמר בהצהרת S&P.

סילביו ברלוסקוני במסיבת עיתונאים ברומא, 16 בפברואר 2011. רויטרס
הסוכנות הזהירה מפני חוסר הוודאות הפוליטית במדינה. ראש ממשלת איטליה, ברלוסקוני/רויטרס

"בנוסף, מדיניותה של ממשלת איטליה בתגובה ללחצי השוק האחרונים מצביעה על חוסר ודאות פוליטית נוספת בכל הנוגע להתמודדות עם האתגרים הכלכליים העומדים בפני איטליה", נכתב עוד בהצהרה. הקואליציה של ברלוסקוני סובלת ממלחמות פניומיות ומחלוקות בנוגע למדיניות, וראש הממשלה עצמו נאבק בשערוריית זנות שרק הולכת ומתרחבת, ופגעה אישית באמינותו האישית.

ביום שני, אמרו מקורות בממשל כי ממשלת איטליה מתכוונת להוריד את תחזית הצמיחה שלה עבור המדינה ל-0.7% ב-2011 לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.1% ואת תחזית הצמיחה ל-2012 ל-1% או פחות.

איטליה, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש היורו, נגררה למרכז משבר החובות ב-3 החודשים האחרונים על רקע חששות לגבי החוב העצום שלה, המהווה 120% מהתמ"ג. אך המהלך של סטנדרד אנד פור'ס הפתיע את השווקים, בין היתר, כיוון שההערכות היו כי סוכנות הדירוג שתפעל ראשונה בנושא תהיה מודי'ס. מודי'ס הזהירה בשבוע שעבר כי תשקול את החלטתה בנוגע לאיטליה חודש נוסף. "האם זה היה צפוי היום? לא. אך האם זה באמת מפתיע בהתחשב בתשואות על האג"ח הממשלתיות של איטליה?", שאל ג'יימפס פולסן, אסטרטג השקעות ראשי בחברת ולס קפיטל מנג'מנט.

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) רוכש בשבועות האחרונים אג"ח ממשלתיות של איטליה על מנת לתמוך בשוק האג"ח האיטלקי ולמנוע את האמרת עלויות ההלוואה של ממשלת איטליה לרמה שתתקשה לעמוד בה. אך התשואות על האג"ח של ממשלת איטליה ממשיכות לטפס. אתמול ננעלו התשואות על האג"ח ל-10 שנים של איטליה על רמה של 5.59%, קרוב לרמה של 6% אליה הגיעו בטרם החל הבנק המרכזי להתערב בשוק באוגוסט. ההתערבות גורמת לחיכוכים גוברים בתוך הבנק המרכזי, והובילה להתפטרותו של הכלכלן הראשי יורגן סטרק, ולהתנגדות חריפה מצד הבנק המרכזי של גרמניה.

הורדת הדירוג של איטליה מגיעה על רקע מאבק קשה של יוון לעמוד בדרישות של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית לצעדי צנע נוספים, ומדגישה את חומרת המשבר בגוש היורו, משבר שפגע בשווקים ברחבי העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully