וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוזר לטייקונים: "התחילו למכור עכשיו ואל תחכו"

אורה קורן

20.9.2011 / 8:38

יו"ר רשות ניירות ערך התייחס לטענתם של אילי ההון, לפיה לא יהיה מי שירכוש את האחזקות שיאלצו למכור עקב המלצות ועדת הריכוזיות. "יש גופים בישראל שיוכלו לקנות - ויש גופים בחו"ל"

יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, הציע אתמול לתאגידים שיידרשו למכור אחזקות פיננסיות, להתחיל בכך כבר עכשיו ולא להמתין ארבע שנים - טווח הזמן המרבי להפרדת אחזקות ריאליות מפיננסיות על פי המלצת ועדת הריכוזיות.

האוזר, שעמד בראש הצוות לבחינת שליטה באמצעות מבנה החזקות פירמידאלי, העריך אתמול כי "התהליך התחרותי יימשך כמה שנים עד שנראה את פירותיו. עם זאת, הניצנים ייראו כנראה כבר בתקופה הקרובה, כחלק מההיערכות בשוק נוכח האיום של כל המלצות שבדרך. לא יהיה לטובת אותם גופים לחכות עם המכירה עד שיחוקקו את כל החוקים. התימחור של הצעדים יהיה מיידי בכל מקרה", הוסיף.

בתשובה לטענת אילי ההון, שלפיה לא יהיה מי שירכוש את המניות, מכיוון שמדובר בסכומים גבוהים, אמר באוזר כי "יש גופים בישראל שיוכלו לקנות - ויש גופים בחו"ל. ייתכן שיתעוררו בעיות ויהיו גופים שיהיה קשה יותר למכור אותם, אך לוח הזמנים למכירה הוא עד ארבע שנים".

"ההמלצה לא למנות דירקטורים חיצוניים היא דרמטית"

האוזר סבור כי עיקר הנטל של המלצות ועדת התחרות יפול על הרשות לניירות ערך. "אנחנו נטפל בהמלצה להפרדת נכסים ריאליים מפיננסיים. יש המלצות לגבי איסור דירקטורים לכהן בשני התחומים שגם בהן נעסוק לצד ההמלצות לחיזוק הממשל התאגידי, שחלקן באמת המלצות דרמטיות", אמר.

בתשובה לשאלה מדוע לא הוחלט להטיל מס על דיווידנדים בין חברות במעלה הפירמידה אמר האוזר כי לא הוכחה תרומת המיסוי לנטרול ניצול בעל השליטה, ובכל מקרה מדובר בכפל מס שאינו רצוי. "ההמלצה שהתקבלה מרוככת ועושה שכל. הוצאות מימון מוכרות לצורכי מס ודיווידנדים כאלה פטורים ממס עד היום. זו א-סימטריה", אמר. לדבריו, הוועדה ממליצה ליצור זיקה בין האשראי שהפירמה נדרשת להחזיר לדיווידנדים מחברות בנות, וקובעת באילו תנאים תשלם מס של 15% על חלק מהדיווידנד.

"זו בדיוק הבעיה של חברות פירמידה, כי הן בעצם זקוקות לדיווידנדים להעלות למעלה לראש הפירמידה לקבלת מזומן. אם הן יצטרכו לשלם מס בגובה הוצאות המימון, יקטן התמריץ לקחת חוב מלכתחילה לרכישה, ויקטן התמריץ להעלות דיווידנדים".

האוזר הוסיף כי הוחלט לא לפרק את הפירמידות, לדוגמה, מדרגה של חברה נינה, אלא לפעול במקומות שבהם מאותר כשל שוק שגורם לפגיעה בתחרות ובציבור. לדבריו, "מדובר בשורת חסמים וצריך לראות אותם כמקשה אחת", אמר. "ההמלצה לא למנות דירקטורים חיצוניים היא דרמטית, לדעתי. שורת מגבלות נוספות מעקרת את יתרון בעל השליטה בחברות נמוכות בפירמידה. באופן טבעי, יתפרקו הפירמידות בנקודות שמפסיקות להיות יתרון לאותו שליט".

האוזר אמר כי "נפעל מיד לחוקק את החוקים. נצטרך להתמודד עם הלוביסטים ויהיו כאלה שלא יאהבו חלק גדול מההמלצות. אני מניח שיש סיכוי להעביר רוב ההמלצות בכנסת וגם שבעלי השליטה, כשיראו מה עומד להתרחש, יתחילו להגיב וליזום מכירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully