וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמחון נגד טרכטנברג: "הפחתת המכס - התאבדות כלכלית"

אורה קורן

20.9.2011 / 14:05

שמחון התייחס לכוונת ועדת טרכטנברג להמליץ על פתיחה מקיפה של השוק לייבוא תעשייתי, וטען כי היא מסוכנת לכלכלת ישראל. "הפחתת מכס לייבוא - רק כנגד הפחתה מקבילה לייצוא הישראלי"

שר התמ"ת, שלום שמחון, תקף היום (שלישי) את כוונת ועדת טרכטנברג להמליץ על פתיחה מקיפה ומיידית של השוק ליבוא תעשייתי. שמחון הביע חשש שרשתות השיווק יהיו אלו שירוויחו מהיבוא ולא הצרכנים, ולכן הציע שלפני הפתיחה ליבוא יובטח מנגנון שיאפשר לצרכן ליהנות מהמחירים הזולים. בנוסף, מבקש שמחון לגבות את הפתיחה ליבוא בהסכמים הדדיים במדינות היעד של היצוא הישראלי.

לכן, הבהיר שמחון, משרדו יתמוך רק בהורדה מתונה של המכסים. "אי אפשר להסתכל רק מרכיב אחד של התמונה. כל צרכן הוא גם עובד, וכל אחד מבין את חשיבות המשך פעילותם של מפעלים יצרניים בפריפריה", אמר.

לדברי שמחון, "פגיעה בתעשייה הישראלית כחול לבן היא פגיעה בתעסוקה וביכולתה של ישראל להבטיח ייצור עצמי במצבי חירום, לרבות מצבי חירום ביטחוניים, מלחמה חלילה, או חרם שיוטל על ידי ארצות שונות. הדברים מתחדדים כיום לנוכח המצב המדיני".

"הצעדים לא יניבו תועלת לצרכן, ויפגעו אנושות בכלכלת ישראל"

שמחון הדגיש כי לפני שמפחיתים מכסים בצעד חד צדדי, יש לייצר תשתית שמבטיחה תחרות, אחרת לא תגיע ההטבה הגלומה בהפחתת המכס לכיסו של הצרכן. "אני קורא לכל הגורמים הרלבנטיים להימנע מנקיטת צעדים פופוליסטיים שיביאו לאובדן שליטה, מבלי לבחון לעומק את ההשלכות של ההפחתה האגרסיבית במכסים", אמר.

"צעדים אלה לא יניבו תועלת לצרכן ויפגעו פגיעה אנושה בכלכלה הישראלית. המכס הוא לא האשם העיקרי במחירים הגבוהים, והפתרונות יגיעו באמצעות טיפול בכשלי השוק שמונעים תחרות. רמת המכסים למוצרים תעשייתיים כבר היום נמוכה, והיא עומדת כיום על 1% בלבד בממוצע. שיעור המכסים ליבוא מוצרי תעשייה זהים למקובל במדינות מפותחות אחרות, ונע בין 0-12% בלבד".

ועדת טרכטנבר, הועדה לשינוי כלכלי חברתי בהתכנסותה הראשונה מול הציבור, אוגוסט 2011. עומר מירון
ועדת טרכטנברג/עומר מירון

"יתרה מכך, מעל 50% מהיבוא לישראל פטור היום ממכס לחלוטין במסגרת הסכמים לאוזר סחר חופשי. הפחתת המכסים על מוצרים תעשייתיים לא תיטיב עם הצרכן הישראלי ולא תוזיל את יוקר המחייה בישראל, בייחוד אם המכסים יופחתו בטרם בנינו תשתית ליצירת תחרות. אותם יצרנים ומשווקים ששולטים כיום בשוק ימשיכו לשלוט בשוק, והפעם באמצעות יבוא מבלי שהפחתת מחירי המוצרים תגיע לצרכן".

שמחון אמר עוד כי "יוקר המוצרים מושפע במידה רבה ממסי קנייה ומע"מ, והורדה שלהם היתה יכולה גם להוזיל וגם לעודד ייצור מקומי". שמחון הוסיף כי הפחתת המכסים באופן דרמטי וחד צדדי תפגע ביכולות המשא ומתן מול מדינות אחרות בהסכמי סחר. "הפחתת המכסים צריכה להיות כנגד הפחתת מכסים מקבילה ליצואנים הישראלים במסגרת משאים ומתנים להסכמי סחר. הפחתה חד צדדית תגדיל את היבוא לישראל ותקטין את היצוא מישראל. זה מהלך של התאבדות כלכלית. צריך לראות את צרכי המשק בכללותו. יש לנו אחריות כוללת".

עמדת שמחון תואמת את עמדת התאחדות התעשיינים, שמתנגדת לפתיחה גדולה של היבוא ותומכת בהורדת מע"מ חלקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully