וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת טרכטנברג תמליץ: הגדלת המסוי על עשירים

מוטי בסוק

22.9.2011 / 8:29

בהמלצותיה שיוגשו ביום שני צפויה ועדת טרכטנברג לקרוא להקמת מדרגת מס חדשה לבעלי הכנסות גבוהות ולהטלת מס יסף. מדרגת המס החדשה תטיל מס של 48% או 49%

ועדת טרכטנברג לשינוי חברתי-כלכלי מתכוונת להמליץ על הכבדת נטל המס הישיר על בעלי ההכנסות הגבוהות במשק. בראש ובראשונה מתכוונת הוועדה להמליץ על קביעת מדרגת מס חדשה לבעלי הכנסות גבוהות, ואף על הטלת מס חדש-ישן, מס יסף. את ההמלצות צפויה הוועדה להגיש ביום שני.

בעשור האחרון, בעיקר מאז כהונתו של בנימין נתניהו כשר אוצר ב-2003, הנטייה היא להקל את נטל המס על השכבות החזקות באוכלוסייה. ועדת טרכטנברג אמורה לשנות כיוון.

כיום המס השולי המקסימלי הוא 44%. מדרגת המס החדשה שעליה אמורה ועדת טרכטנברג להחליט תהיה 48% או 49%, והיא תוטל על בעלי הכנסות הגבוהות מ-40 או 50 אלף שקל ברוטו בחודש. הסכום המדויק ייקבע ביום שני.

הוועדה דנה גם באפשרות להטיל על בעלי הכנסות גבוהות במיוחד מס יסף של 2% או 3% מתוך סך ההכנסה שלהם - לאחר תשלום מס הכנסה וביטוח לאומי. המס יוטל למשל על בעלי הכנסה כוללת של יותר ממיליון שקל בשנה (הסכום הסופי טרם נקבע).

ראש הממשלה ושר האוצר, יובל שטייניץ, מתנגדים למס היסף וייתכן שיצליחו לטרפד מהלך זה. בעבר הוטל מס יסף בישראל בזמני חירום.

לפי מתווה ראש הממשלה ושר האוצר, מס ההכנסה השולי אמור היה לרדת ב-1% מדי שנה, מ-44% כיום עד ל-39% ב-2016. ועדת טרכטנברג צפויה להקפיא מתווה זה ואולי אף תביא לביטולו. מהורדת מס ההכנסה השולי היו אמורים לצאת נשכרים בעיקר בעלי ההכנסות הגבוהות מאוד במשק.

ועדת טרכטנברג דנה גם בהטלת מס ירושה על עשירים, מס המקובל ברוב מדינות העולם המפותח. לפני 11 שנים המליצה ועדת בן-בסט, בראשות מנכ"ל האוצר דאז, פרופ' אבי בן-בסט, על הטלת מס ירושה, אלא שהמלצות הוועדה לא התקבלו. המלצה להטיל מס ירושה על עשירים שסך כל נכסיהם הוא יותר מ-3 מיליון שקל עלתה לדיון בוועדת טרכטנברג וככל הידוע נדחתה על ידי מרבית חבריה.

נלחמים בחברות הארנק

אחת מדרכי המילוט של בעלי המשכורות הגבוהות במיוחד מתשלום מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות גבוהים, היא הקמת חברות. לאחר שראש הממשלה ושר האוצר באו לקראתם, בשנים האחרונות יורד מס החברות מדי שנה, וכיום שיעורו הוא 24%.

לפי המתווה הרב-שנתי של נתניהו ושטייניץ, המס אמור לרדת מדי שנה ב-1% ולהגיע ל-18% ב-2016. מהלך כזה צפוי להקל מאוד על בעלי השכר הגבוה במשק, עצמאים ושכירים, שהקימו חברות.

אלא שוועדת טרכטנברג החליטה ככל הנראה על הקפאת מתווה הירידה, ואולי אף תעלה את מס החברות ב-2012 ל-25% ואולי אף ל-26%. בנוסף, הוועדה תמליץ על הקמת ועדה למאבק במעבר מתשלום מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות למס חברות, באמצעות הקמת החברות, "חברות ארנק" בעגה של רשות המסים.

התופעה של הקמת חברת ארנק נהפכה לנפוצה בשנים האחרונות בקרב המאיונים הגבוהים באוכלוסייה, לאחר שהאוצר הגדיל באופן משמעותי את תשלומי הביטוח הלאומי (ומס בריאות) לבעלי שכר גבוה. תופעה זו עשויה להתחזק בקרוב בעקבות המלצת ועדת טרכטנברג להכניס מדרגת מס הכנסה חדשה לבעלי הכנסות גבוהות. מי שפותחים את חברות הארנק, עצמאים ושכירים, משלמים מס חברות של 24% בלבד על רווחי החברה, וכל עוד אינם מושכים כספים מהחברה הם נמנעים מתשלום מסים אחרים. ועדת טרכטנברג צפויה להקים ועדה שתילחם בהקמת חברות הארנק, כדי למנוע את הפיכתן למקלטי מס חלקיים, באמצעות חקיקה חדשה.

בנוסף, ועדת טרכטנברג תפגע בעשירונים העליונים באוכלוסייה על ידי העלאת מס רווחי הון מ-20% ל-25%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully