וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה בפנסיה: הטבות המס יבוטלו, החיסכון יגדל

מירב ארלוזרוב

22.9.2011 / 9:23

למרות התנגדות אגף התקציבים במשרד האוצר, החליט מנכ"ל משרד האוצר היוצא, חיים שני, לאמץ את ההצעה של המפקח על הביטוח, עודד שריג. שכר הנטו של העשירונים העליונים ייפגע

משרד האוצר יוזם תוכנית מהפכנית לשינוי מרחיק לכת של ההטבות שמשלמת המדינה לחיסכון הפנסיוני. על פי התוכנית, הטבות המס לפנסיה יבוטלו, ובמקומן תשלם המדינה כסף שיגדיל את היקף החיסכון הפנסיוני. כתוצאה מהשינוי, השכר נטו של חמשת העשירונים העליונים ייפגע, אבל חמשת העשירונים התחתונים - שעד כה לא נהנו מכל סיוע של המדינה בגין החיסכון הפנסיוני - יקבלו לראשונה הטבות מהמדינה.

מנכ"ל משרד האוצר היוצא, חיים שני, הוא שהחליט לאמץ את ההצעה של המפקח על הביטוח, עודד שריג. זאת לאחר חודשים ארוכים של מחלוקת פנימית באוצר, בשל התנגדות נחרצת של אגף התקציבים לתוכנית. ההחלטה של שני, שתוגש בשבוע הבא לשר האוצר, יובל שטייניץ, מהווה לכן נצחון אישי חשוב מאד לשריג.

אגף התקציבים באוצר התנגד להצעה מכיוון שלפי התוכנית, המדינה תעביר כסף באופן ישיר לחוסכים, במקום לוותר על הכנסות ממס - והדבר מעלה שאלות לגבי יעד ההוצאה של התקציב.

יש להדגיש כי המהלך לא ישנה את סך ההוצאה של המדינה על הטבות לפנסיה, ולא יהיה כל חיסכון כספי לתקציב המדינה.

במשרד האוצר מגדירים את התוכנית "צדק חברתי בפנסיה", מאחר שהתוכנית מעניקה בפעם הראשונה הטבות חיסכון לעניים, וזאת על חשבון הקטנת ההטבות למעמדות הגבוהים יותר.

על פי התוכנית, הטבות המס הניתנות היום לחוסכים לפנסיה - למשל, בכך שההפרשה של המעסיק לחיסכון הפנסיוני שלהם אינה נחשבת לשכר, ואינה ממוסה - יבוטלו. כתוצאה מהביטול, ההפרשות לחיסכון ייחשבו לשכר, יומסו, ובהכרח יקטינו את הנטו של השכירים. לפי חישובי השכר, הפגיעה הגדולה ביותר תהיה בעשירון העשירי, שהנטו שלו יפגע כמעט ב-200 שקל בחודש. העשירונים הנמוכים יותר ייפגעו בסכום נמוך יותר.

במקום הטבת מס, שזורמת לחשבון הבנק של העובד ומגדילה את הנטו שלו, המדינה תעבור לשיטה של תשלום ההטבה בכסף לחיסכון הפנסיוני. כלומר, 200 השקלים שירדו מהנטו של השכר החודשי, יוחזרו לעובד באמצעות חשבון הפנסיה שלו - המדינה תפקיד לו מדי חודש 200 שקל לקרן הפנסיה שלו (או קופת הגמל, או חשבון ביטוח המנהלים שלו). כך, במקום הטבה חודשית לשכר, המדינה תשלם הטבה ישירה לחיסכון שלו.

היקף החיסכון הפנסיוני יגדל

שיעור הכסף שישולם כהטבה עדיין אינו ברור. ככל הנראה, המדינה תתחייב להפקיד 30 אגורות לחשבון הפנסיה על כל שקל שיפקיד העובד שם. על פי התוכנית, בעשירונים הגבוהים - עשירון תשיעי ועשירי - תהיה פגיעה בעובד. למשל, הנטו שלו יקטן ב-200 שקל, ובתמורה יופקדו לו בחשבון הפנסיה רק 160-170 שקל.

ההפרש שייגרע מסכום ההטבה לפנסיה שיקבל העובד, יהיה התמורה של בני העשירונים הגבוהים לצדק החברתי בפנסיה. בעשירוני הביניים - עשירונים 6-8 - יהיה כנראה איזון. משמע, סכום ההטבה שייגרע מהנטו, יקוזז עם הפקדה בסכום מקביל ישירות לחשבון הפנסיה.

הכסף שייחסך מקיטון ההטבה הפנסיונית לעשירונים העליונים ישמש למימון תשלום הטבת חיסכון פנסיוני, בפעם הראשונה אי פעם, לחמשת העשירונים הנמוכים. גם הם יקבלו הפקדה לחשבון הפנסיה שלהם, ככל הנראה בשיעור של 30 אגורות לשקל. בכך ייפתר העיוות הנורא, שבו המדינה מחייבת את כל העובדים לחסוך לפנסיה, אבל מעניקה תמריץ לחיסכון הזה רק לעובדים החזקים, הנמצאים מעל לרף המס.

על פי הערכת האוצר, בסך הכל יוסטו כמיליארד שקל הטבות פנסיה משני העשירונים העליונים לחמשת העשירונים הנמוכים. מאחר שהיקף החיסכון של העשירונים הנמוכים הוא קטן מאוד, הרי שגם קיטון מינימלי בלבד בהטבת הפנסיה של העשירונים העליונים יהיה בה די כדי לממן את העשירונים הנמוכים.

השיטה החדשה, פרט לכך שהיא עושה צדק בהטבות שמשלמת המדינה לפנסיה - משלמת פחות למבוססים, ובפעם הראשונה מעניקה הטבות לעניין - משיגה גם כמה יתרונות נוספים. ראשית, ההטבה של המדינה תמוקד עתה ישירות בהגדלת החיסכון הפנסיוני, שזאת מטרתה, ולא בשיפור השכר נטו של העובדים.

שנית, ההטבה היא פשוטה להבנה - 30 אגורות הפקדה על כל שקל - לעומת שיטת הטבות המס (זיכוי-ניכוי) שהיא מסובכת מאוד, והופכת את עולם הפנסיה כולו לבלתי ניתן להבנה.

הפשטת עולם הפנסיה צפויה לשפר מאוד את ההבנה של הציבור הרחב בחיסכון הפנסיוני שלו. בנוסף, ההפקדה ישירות לחשבון הפנסיה תגדיל את היקף החיסכון הפנסיוני, דבר שיכול להועיל לחוסכים גם בהקטנת דמי הניהול.

באוצר ערכו בדיקה מחשובית, כדי לוודא שניתן תפעולית להעביר כספים ישירות מהמדינה לחשבונות הפנסיה של האזרחים. ככל הנראה, הדבר ניתן לביצוע תפעולית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully