וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירידות בתל אביב נמשכות: המדדים צונחים ב-3.6%

רם עוזרי

22.9.2011 / 14:15

תכנית הפדרל ריזרב שהוצגה בארה"ב לא עודדה את המשקיעים, ואחרי וול סטריט גם המסחר באחד העם מתנהל בירידות שערים חדות. ת"א 25 יורד ב-3.6% ואילו מדד ת"א 100 מאבד 3.6% מערכו

יום המסחר האחרון השבוע בבורסה של תל אביב נפתח הבוקר בירידות שערים של עד 3%. לאחר שהירידות התמתנו מעט, חוזרים המדדים להיסחר בירידות חדות של עד 3.6%. זאת, על רקע האכזבה מתוכנית הפדרל ריזרב בארה"ב שהוצגה אתמול ושלחה את בורסות ניו יורק לירידות שערים חדות.

מדד ת"א 25 יורד בשעה זו ב-3.6% ומדד ת"א 100 מאבד 3.4% מערכו. מדד מניות הבנקים צולל ב-4.8% ומדד מניות הנדל"ן מפחית 2.6% מערכו.

כיל צונחת ב-6% על רקע ירידה במחירי הסחורות ברחבי העולם ועל רקע הורדת תחזית הרווח למנייתה על ידי בנק ההשקעות מריל לינץ'. גם מניית החברה האם, החברה לישראל , רושמת נפילה של 6%.

מזה כמה שבועות, ששווקי ההון בעולם מתנהלים בעצבנות בציפייה להודעת הבנק הפדרלי בארה"ב לגבי המשך המדיניות המוניטרית שלו. אתמול הציג יו"ר הבנק, בן ברננקי, את תוכנית הבנק לתקופה הקרובה ולו רק מהתגובות שנרשמו בבורסות ניו יורק, נראה שהשוק ציפה ליותר.

התכנית הקודמת הביאה לעליות שערים

בפעמים הקודמות בהן הודיע הבנק הפדרלי על תוכניות ההרחבה הכמותית הראשונה והשנייה, הגיבו השווקים בעליות שערים חדות. אתמול הודיע הבנק על תוכנית למכירת אג"ח קצרות טווח בשווי 400 מיליארד דולר, כאשר את התמורה עבורן ישקיע באג"ח שמועדי הפירעון שלהן נעים בין 6 ל-30 שנה. התוכנית, שזכתה לכינוי "מבצע טוויסט", תיושם עד יוני 2012.

הצעד נועד "להפעיל לחץ על הריביות לטווח ארוך ולהקל את התנאים הפיננסיים השוררים במשק", אמרה ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) בהודעתה. זאת, על רקע צפי הבנק לצמיחה איטית של המשק האמריקאי בהמשך השנה ובשנה הבאה.

בתגובה, רשמו בורסות ניו יורק נפילות שערים חדות, לאחר שבמשך רוב יום המסחר, קודם להודעה, נסחרו ביציבות ואף בעליות שערים קלות. מדד הדאו ג'ונס רשם אתמול ירידה של 2.5% ומדד מניות S&P 500 ירד בקרוב ל-3%. מדד מניות הנאסד"ק השיל 2% מערכו. האג"ח ל-10 שנים של ארה"ב דווקא התחזקו אתמול והתשואה עליהן ירדה לרמת שפל של 1.85%. מניית בנק אוף אמריקה ירדה בשיעור חד של 7.5%, לאחר שחברת הדירוג מודי'ס הורידה את דירוג האשראי שלו.

"תגובת השווקים להודעת הפדרל ריזרב מראה שהמשקיעים מאמינים לבנק כל עוד מדובר על קביעתו שקיימים איומים משמעותיים לצמיחה, אך לא רוחשים אמון רב ליכולת הצעדים שהוא נוקט לחולל שיפור בכלכלה", אומר היום אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו הראשי של בית ההשקעות דש. "שוק האג"ח הגיב בהתאם לפעולות אותן מתכוון הבנק המרכזי ליישם- עליית התשואות לטווח קצר וירידה לטווח ארוך", ציין.

דווקא שוק האג"ח הקונצרני מגיב במתינות יחסית להודעה ולירידות במחירי המניות. "משמח לראות רגיעה בשוק האג"ח", אומר יאיר דרורי, האנליסט הראשי של תכלית דיסקונט ניהול תיקים. "היינו מצפים לראות את התל בונד יורד בשיעור חד יותר של 0.6%-0.7% כמו שראינו במקרים דומים בעבר, אבל השוק יורד בצורה מתונה של 0.1%".

דרורי סבור כי מדובר על הפקת לקחים של משקיעים מהמשבר של 2008. "לא זורקים היום אג"ח בכל מחיר לשוק. זה מעיד על הערכות שאולי העולם נכנס למיתון והרווחיות תהיה נמוכה מהצפוי, אבל חברות לא ילכו לפשיטת רגל".

דרורי מציין את הירידות החדות של מגזר הבנקים, אחרי העליות שנרשמו אתמול, בו מניית לאומי זינקה ב-3.5%, מניית הפועלים הוסיפה 2% ומניית דיסקונט קפצה ב-4%. "הורדת הדירוג לבנקים בארה"ב השפיעה בצורה שלילית על הבנקים באסיה, אירופה וגם כאן. עם זאת, צריך לזכור שבשל הרגולציה החזקה בישראל, מגזר הבנקים אצלנו יציב יחסית לעולם. בניגוד לארה"ב, נתוני המאזן של הבנקים משקפים הון אמיתי ולא ספקולציה. כשאומרים שבנק נסחר במכפיל של 0.7% על ההון, הוא באמת נסחר במכפיל של 0.7% על ההון", אומר דרורי.

הודעת ברננקי מאתמול השפיעה גם את שוק האג"ח הממשלתיות. "בבוקר היתה יותר התלהבות, במיוחד באג"ח הארוכות", מספר דרורי. "באג"ח ל-10 שנים אנחנו בתשואות של 4.74% לעומת התשואות בארה"ב שירדו לשפל של 1.86%. זה פער יחסית גבוה. אפשר לצפות שגם פה נראה הארכה של התיק מתוך הנחה שהפער הזה יצטמצם. כל זאת, במידה ועצרת האו"ם בניו יורק תעבור בשלום".

פרסום שיעסיק את המשקיעים באחד העם היום נוגע לקשרים בין בנק לאומי ואילן בן דב, בעל השליטה בטאו . ל-TheMarker נודע כי 50% מאג"ח סדרה א' טאו, בהיקף של 120 מיליון שקל, שייכים לתיק הנוסטרו של בנק לאומי. בבנק לאומי העמידו השבוע לטאו הלוואה של 42 מיליון שקל שתשמש לתשלום הקרוב של הסדרה, כך שלמעשה בנק לאומי יקבל חצי מההלוואה בחזרה באופן מיידי.

נקודת אור עבור המשקיעים באחד העם תהיה ההתפתחויות בעצרת האו"ם שנפתחה אתמול בניו יורק. החששות מהפגנות ברחוב הפלסטיני ומגלישה לאלימות על רקע הההצבעה הקרובה על הכרה במדינה פלסטינית התבדו לעת עתה, ואתמול לא נרשמו אירועים מיוחדים. נאום אובמה בעצרת הכללית התקבל בברכה בצד הישראלי ובאכזבה בצד הפלשתיני.

אחד הגורמים שהשפיעו לחיוב על המסחר בתל אביב אתמול היה עסקת הענק שנרקמה בין קרן פרמירה וחברת נטפים. קרן ההשקעות של פרמירה תרכוש את נטפים בעסקה ששוויה מוערך ב- 890-850 מיליון דולר. אתמול השלימו הצדדים את הפרטים האחרונים בהסכם. לפי תנאי העסקה, לאחר העברת הבעלות תחזיק פרמירה ב-55% ממניות נטפים. קיבוץ מגל החליט להשאיר לעצמו החזקה של כ- 6% מהחברה, קיבוץ חצרים ישאר עם החזקה של 39% וקיבוץ יפתח ישאר ללא כל החזקה. במקביל, הודיעה קרן פרמירה כי אין בכוונתה לרכוש את בית ההשקעות כלל פיננסים מקבוצת אי.די.בי .

מניית חברת הסלולר הגדולה בישראל, סלקום , קיבלה מבית ההשקעות הגדול בישראל, פסגות, המלצת "מכירה" במחיר יעד של 66 שקל. בחברת ההשקעות מציינים, כי למרות הירידות החדות שנרשמו במניות סלקום בתקופה האחרונה, מחיר המנייה עדיין לא משקף את ההרעה העתידית הצפויה לנוכח החרפת התחרות והשינויים העתידיים בענף. "השפעות הרגולציה בתקופה האחרונה חילחלו לדו"חות הכספיים של סלקום שהציגו פגיעה בתוצאות הרבעון הראשון ופגיעה חריפה יותר בתוצאות הרבעון השני", ציינו אתמול בבית ההשקעות.

המאבק בין מחזיקי האג"ח של פלאזה סנטרס, חברת הבת של אלביט הדמיה שבשליטת מוטי זיסר, ובין הנהלת החברה נמשך. אתמול שיפרה החברה את תנאי ההצעה שהגישה לבעלי האג”ח, לאחר שהגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח בהיקף של 1.4 מיליארד שקל, החריפו את טענותיהם כלפי ההנהלה ואיימו בתביעות משפטיות.

על פי ההצעה מתחייבת ההנהלה לשלא לחלק דיבידנד בהיקף גדול מ-30 מיליון יורו בכל אחת מהשנים 2012-2013. דבר נוסף שהבטיחה ההנהלה היא כי חלוקת הדיבידנד תיעשה אך ורק מתוך תזרים שיבוא ממימוש נכסים ובשיעור שלא יעלה 50% מתזרים המימוש.

עדכון ראשון: 10:56

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully