וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 צעדים לרענון תיק ההשקעות לקראת השנה החדשה

נתן שבע

25.9.2011 / 9:11

שנה חדשה היא זמן טוב לעשות סדר בהשקעות: בדיקה חוזרת של פיזור ההשקעות, גובה התשואות וההפרשות הפנסיוניות - אלה רק חלק המשימות שכדאי למלא לקראת הסתיו

בעולם היהודי, אלול הוא חודש של חשבון נפש, שבו כל אחד לעצמו נדרש למעשיו הטובים והרעים בשנה שחלפה. אחריו מגיעים ראש השנה ויום הכיפורים, שבו על פי האמונה חורץ אלוהים את דינו של האדם לשנה החדשה. באותו האופן, גם המשקיעים צריכים לעשות חשבון. יש שמילאו עצמם במניות הגז במחירים גבוהים, שכחו מהפיזור ואז ראו אותן צונחות בחודשים האחרונים; אחרים גוררים השקעות הפסדיות כבר שנים ארוכות רק כדי לא להודות בטעות; ויש החושבים כי שוק ההון נועד לעשות "מכה" ולברוח.

רגע לפני שאתם מתרווחים ושוקעים בארוחות החג, הנה רשימת המלצות לשיפור השקעותיכם לקראת תשע"ב.

1. לפזר, לפזר, לפזר

בדקו את רמת הפיזור של ההשקעות שלכם. תיק השקעות אמור להיות מפוזר על פני כמה גורמים: בין אפיקי השקעה שונים כמו אג"ח ומניות, על ענפים כלכליים שונים כמו חברות תעשייתיות או חברות שירותים, וכן הוא צריך להיות מפוזר מבחינה גיאוגרפית, מה שמעניק לו גם פיזור מטבעי. פיזור כזה יכול להפחית את התנודתיות בתיק ההשקעות.

השקעה מפוזרת ניתן להשיג גם באמצעות תעודת סל או קרנות נאמנות, מה שעשוי להפחית את העמלות על הפעולות. הקפידו לשלב בתיק גם מרכיב של השקעה סולידית, כזה שמספק כרית ביטחון בתקופה של ירידות.

אם שיעור המניות בתיק גדול מכפי שאתם מוכנים לסבול, זה הזמן לצמצם. התחשבו גם בטווח ההשקעה שלכם. אם בשנה-שנתיים הקרובות אתם מתכננים חתונה, רכישת רכב או טיול ארוך - זה לא הזמן להשקיע את כל התיק במניות.

חדר עסקאות. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
זכרו גם שלעתים השקעת הכסף באפיק אחר יכולה להחזיר חלק מההפסדים, לעומת המשך הדימום באפיק המפסיד. חדר עסקאות/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

2. לדעת לממש הפסדים

רובנו לא נלבש אותה חולצה יום אחרי יום, אבל השקעות מפסידות שמחקו לנו עשרות אחוזים יכולות ללכת אתנו שנים. חלקנו השקענו באפיקים חמים שהיו להיט בתקופה מסוימת, או שרכשנו שורטים (תעודות סל המהמרות על ירידות בשוק) רגע לפני שהשוק עף למעלה. קל לנו לשקר לעצמנו ולחשוב כי כל עוד לא מכרנו, גם אם ההשקעה לא מתרוממת כבר חודשים ואפילו שנים, למעשה לא הפסדנו.

היו קשובים למתרחש בהשקעותיכם באתרי האינטרנט ובעיתונות הכלכלית. אם, למשל, אתם מחזיקים במניה של חברה בעייתית שהשוק שבה היא פועלת התכווץ, והחברה מפסידה לאורך זמן, מכרו אותה. זכרו גם שלעתים השקעת הכסף באפיק אחר יכולה להחזיר חלק מההפסדים, לעומת המשך הדימום באפיק המפסיד. בדרך צריך לזכור גם שמשלמים על ההשקעה עמלות, או אפילו דמי ניהול של כמה אחוזים אם מדובר בקרן נאמנות.

ועוד משהו, מכירה בהפסד מייצרת למשקיע הפסדי מס שעליהם הוא יכול להתקזז כנגד רווחים שיהיו לו בעתיד. במלים אחרות, אם מכרתם נייר ערך בהפסד, לא תשלמו מס על רווחים באותו סכום שיהיו לכם בהמשך.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

3. יש תמורה בעד העמלה?

השוו את ביצועי הקרנות הנאמנות שלכם לאחרות הפעילות באותה הקטגוריה ולביצועי השוק כולו. הטבלאות שמתפרסמות בעיתונים יספקו לכם אפשרות טובה להתחיל. אם הקרנות שלכם מניבות תשואות נמוכות לאורך זמן לעומת המתחרות, ייתכן שכדאי לבחור במישהו אחר שינהל את כספכם. ואולם זכרו כי רק מנהלי השקעות מצטיינים במיוחד מצליחים לנצח את השוק לאורך זמן, לכן יש חשיבות למוניטין של בית ההשקעות.

כדאי לעשות בדק בית גם לתשואות באפיקים הפנסיוניים. משרד האוצר מאפשר, באמצעות האתר גמל נט, להשוות את התשואות של קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות לתקופות ארוכות, אפילו של עשר שנים.

4. בדקו את דמי הניהול

דמי הניהול בתעשיית הקרנות נוטים להשתנות חדשות לבקרים. בדרך כלל בקרן חדשה העמלות נמוכות יותר כחלק מניסיון למשוך משקיעים, אבל הן גם נוטות לעלות בהמשך. בקרן סולידית יש חשיבות רבה יותר למרכיב דמי הניהול, לכן אולי עדיף לעבור לקרן זולה יותר. ואולם אם מדובר בקרן שביצועיה טובים ביחס למקבילותיה לאורך זמן, חשיבותם של דמי הניהול פוחתת.

אם תיק ההשקעות שלכם מלא בקרנות שמשקיעות במדדי מניות, כדאי לבדוק השקעה בתעודות סל תחתיהן. המהלך יכול לחסוך לכם 2%-3% בשנה. באותה נשימה נמליץ לנסות להתמקח עם פקיד הבנק, או בכל מקום אחר שבו מנוהל כספכם, על גובה עמלות אחזקת דמי המשמרת, או על עמלת הרכישה והקנייה. התעקשות על כך תוזיל את העמלות, גם אם רק לתקופה קצובה.

5. מישהו הזיז את ההשקעה שלי

לא מעט בתי השקעות משנים לעתים את מדיניות ההשקעה של קרן הנאמנות. קרן על מניות יתר שהפסידה תקופה ארוכה עשויה ליהפך לקרן המשקיעה באג"ח בריבית משתנה; וקרן על אג"ח קונצרניות יכולה ליהפך לקרן שמשקיעה בתחום הגז. בתי ההשקעות עושים זאת לפעמים כדי למחוק עבר של הפסדים בקרן, או מכיוון שהקרן השקיעה באפיק אופנתי שנעלם מהעולם ונכסיה הידלדלו.

ראשית, קיבלתם פתק מהבנק שמעיד על המעבר לאפיק השקעה אחר, אבל לא בטוח ששמתם לב לשינוי לפני שתייקתם אותו בתיק המסמכים - ההוא שלעולם לא מעיינים בו. לכן, בדקו היטב איפה הכסף שלכם מושקע. אם זיהיתם אפיק השקעה שאינו לרוחכם, או ברמת הסיכון שבה אתם חפצים, חשבו שוב אם ברצונכם להישאר אתו.

אילוסטרציה. ShutterStock
בדקו היטב איפה הכסף שלכם מושקע/ShutterStock

6. תכנון מס - לא רק לעשירים

מכשירים פיננסיים שונים יעניקו לעתים תשואה דומה לפני מס, אך שונה לאחריו. כך למשל, לקרן כספית המשקיעה את נכסיה במק"מ ובפיקדונות בנקאיים קצרים יש יתרון נוסף על פני השקעה בפיקדון בנקאי, במיוחד בתקופה שבה יש אינפלציה. כדי לא להיכנס לחישובים מסובכים, נאמר שהמס בקרן כספית הוא על 20% מהרווח שמעל עליית האינפלציה, לעומת מס של 15% שמוטל על הרווח בפיקדון השקלי.

הנה דוגמה: נניח שהאינפלציה בשנה הקרובה תהיה 2%, כלומר לפי הציפיות. לפיכך, בהנחה שהקרן תניב 3% תשואה, ישלמו המחזיקים בקרן הכספית מס של כ-0.2% על הרווח. לעומת זאת המשקיעים בפיקדון שקלי שהצליחו לקבל כ-3% בשנה (רק לשם הפשטות, בדרך כלל יקבלו תשואה נמוכה יותר) ישלמו מס של 0.45% על הרווח. כמו כן, חפשו קרן כספית עם דמי ניהול אפסיים.

ועוד משהו - הריביות שאתם מקבלים על הפיקדונות בבנק הן לא בהכרח האטרקטיביות ביותר. אם זהו פיקדון קצר טווח, לרוב מעבר לקרן כספית יעניק לכם תשואה גבוהה יותר. בנוסף, היא נזילה כמו פיקדון שמתחדש מדי יום. בכל מקרה, גם על גובה הריבית על הפיקדון כדאי להתמקח.

7. פתחו את המעטפות

רבים מכם כלל לא פותחים את המעטפות שהם מקבלים מדי רבעון מקרנות הפנסיה וחברות הביטוח. זוהי טעות. בדקו כי ההפרשות של המעסיק שלכם לאפיקים הפנסיוניים אכן מתבצעים כמצופה ואין טעויות. שימו לב גם כאן לשורת דמי הניהול. אם אתם מועסקים בגוף גדול, בדרך כלל מקום העבודה מגיע להסדר עם קרן הפנסיה או קרן ההשתלמות לגבי הנחה בדמי הניהול. בדקו אם קיבלתם את ההנחה. אם חלה טעות, צרו קשר עם הסוכן ותקנו אותה.

ועוד משהו, כהכנה לסוף השנה האזרחית, נצלו כבר עתה את הטבות המס הייחודיות בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות, המעניקות אותן עד תקרה מסוימת. הפרשה עודפת מעבר למה שהפרשתם בהמשך השנה יכולה להעניק לכם פטור ממס.

בדרך כלל לא מעט ממתינים לשם כך עד סוף השנה, אבל אז לא בטוח שיהיה לכם כסף פנוי לעשות זאת. לכן כדאי להקדים ולפנות לכך משאבים. זכרו שקרן ההשתלמות מעניקה גם פטור ממס על רווחי ההון.

8. סגרו את האוברדרפט באמצעות הלוואה

עבור לא מעט אנשים, לקיחת הלוואה היא נטל כבד משום שהם מתקשים לעמוד בהחזרים מדי חודש. ולא רק זאת, צריך להיכנס לסניף הבנק ולחתום על טפסים - טקס לא חביב במיוחד כשלעצמו. אלה בוודאי שתי הסיבות העיקריות לכך שאנשים מעדיפים לגרור את המינוס בחשבון העו"ש על פני נטילת הלוואה.

ואולם גם אם אתם בעלי שכר קבוע, הריביות על מינוס בחשבון העו"ש עשויות להגיע גם ל-12%. אם אתם לקוחות בעייתיים יותר, גם הריבית גבוהה יותר. לקיחת הלוואה על סכום לא גבוה של 20 אלף שקל כדי לסגור את המינוס בעו"ש יכולה להעניק לכם ריבית נמוכה בכמה אחוזים - תלוי במידת יכולת המיקוח שלכם מול הבנק. כל אחוז של ירידה בהלוואה לשנה על 20 אלף שקל יחסוך לכם כ-200 שקל. בממוצע, ניתן לחסוך כ-2%-3% - כך שעל מינוס של 20 אלף שקל שנסגר באמצעות הלוואה ניתן לחסוך גם 600 שקל.

9. הסתבכתם? קחו מנהל מקצועי

אם אתם מנהלים סכומי כסף גדולים, ואחרי שקראתם את כל העצות הבנתם שאין ברשותכם די זמן או מרץ כדי לעקוב אחר ההשקעות שלכם - יש באפשרותכם להעביר את תיק ההשקעות לניהולו של גורם מקצועי. המנהל אמנם יגבה אחוזים מדי שנה, אבל לפחות יהיה לכם שומר ראש.

אם אכן החלטתם לעשות זאת, בדקו את העבר המקצועי של המנהל ואת התשואות שהוא העניק בעבר למשקיעים. כדאי גם ליצור קשר עם יועץ פנסיוני, שידריך אתכם בשיפור אפיקי ההשקעה הפנסיוניים ויעשה סדר בין כל החסכונות הפנסיוניים שפתחתם לאורך השנים. אם תיזכרו בכך קרוב לגיל הפנסיה זה עלול להיות מאוחר מדי - במיוחד אם לא ניהלתם את חסכונותיכם כראוי.

10. סבלנות

העצה האחרונה היא עצת "אל תעשה". שוק ההון יכול לשמש אפיק חיסכון והשקעה - הוא לא נועד לסיבובים קצרים ויציאה מהירה. תנו לזמן לעבוד. תשואה על מניות ואג"ח לא מושגת ביום אחד אלא עם הרבה סבלנות. אל תיקחו סיכונים גדולים, ואל תשקיעו את הכסף כדי "לעשות מכה".

הכלל הבסיסי הוא לא להפסיד. אחרי זה נסו לשמור על ערכו הריאלי של הסכום. רק אחרי שתשיגו את שני אלה שימו לכם למטרה של השגת תשואה גבוהה מכך תוך סיכון של חלק קטן מהתיק. זכרו שלפעמים קל יותר לעשות כסף בעבודה קשה מאשר בבורסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully