וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת טרכטנברג: הפסקת הזרמת הגז המצרי הביאה לכשל שוק

אבי בר אלי

25.9.2011 / 11:18

על פי טיוטת ההמלצות של ועדת טרכטנברג, חוסרים רגולטוריים עשויים להפריע לתחרות העתידית בענף הגז. הוועדה מציינת את דרישת שותפות תמר לייקר את מחיר הגז לאחר הפסקת הזרמת הגז המצרי

טיוטת ההמלצות של ועדת טרכטנברג כוללת התייחסות כללית גם לכשל השוק שנוצר בענף הגז הטבעי, וכן לחוסרים הרגולטוריים, שעשויים להפריע לתחרות העתידית בענף. כך למשל, מציינת הוועדה את דרישת שותפות מאגר הגז תמר לייקר את מחיר הגז לשוק לאחר הפסקת זרימת הגז המתחרה ממצרים. עוד מציינת הוועדה את הרגולציה הנעדרת בכל הקשור לתשתית הולכת הגז מהמאגרים הימיים.

עוד על המלצות הוועדה:
פתרון טרכטנברג ליוקר המחיה: חשיפה לייבוא
המלצות לענף התחבורה הציבורית: שבירת המונופולים
המלצות לענף המזון: הגברת הייבוא המתחרה
המלצות לענף הדלק: החזרת הפיקוח על הסולר
ההמלצות לענף הבנקים: הקמת ועדה שתגביר התחרות

פיצוץ בצינור הגז ממצרים לישראל, חצי האי סיני, 27 באפריל 2011. AP
פיצוץ צינור הגז בסיני בחודש אפריל/AP

השותפות האסטרטגית שהתגבשה בין קבוצת דלק לבין חברת נובל אנרג'י האמריקאית מחזיקה כיום בכלל עתודות הגז הטבעי של ישראל, לרבות במאגרי מארי-B ונועה (100%), תמר ודלית (67%) ולווייתן (85%). מעבר להשלכות הרוחביות של ריכוז מוצר חיוני דוגמת גז טבעי בידי גוף מונופוליסטי, הרי שמציאות זו עלולה למנוע תחרות מצד מאגרי גז מתחרים משום היתרון שבראשוניות הנחת תשתית הולכת הגז מן הים לחוף. מאגרי גז טבעי מתחרים שייחשפו בעתיד יידרשו לעשות שימוש בצנרת הולכת הגז התת-ימית שכבר תניח נובל אנרג'י ממאגרי תמר או לווייתן אל החוף, אם ירצו להתמודד מולה על שיווק הגז ללקוחות בשוק המקומי. זאת, לצד שימוש נדרש גם במאגרי מארי-B המתרוקנים של דלק ונובל מול אשקלון, לשם אחסון אסטרטגי והגברת הגמישות התפעולית בהזרמה ללקוחות.

צוותי עבודה בינמשרדיים שוקדים בשנה החולפת על גיבוש מנגנונים מחוללי תחרות בענף הגז הטבעי. בין היתר, דנים הצוותים בחיוב דלק ונובל בהענקת גישה חופשית (Open Access) לשימוש במתקניהן, תוך הטלת פיקוח על גובה דמי השימוש שייגבו מהמתחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully