וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום השחור של תנובה: "אין תקדים לפשיטת רשות ההגבלים"

עדי דברת מזריץ, אורה קורן, צבי זרחיה

26.9.2011 / 8:05

זהבית כהן, המשמשת יו"ר תנובה, ומנכ"ל החברה אריק שור, נחקרו אתמול במשך שעות ברשות ההגבלים העסקיים, לאחר פשיטה של חוקרי הרשות על משרדי החברה. בכיר בתנובה: "אנחנו חזקים ולא עשינו שום דבר רע. בסוף לא ייצא מזה כלום"

לאחר שלושה חודשים שבהם נאבקת חברת תנובה במרד צרכנים והד ציבורי שלילי, חוותה אתמול החברה את אחד מימיה הקשים ביותר. דיון בבית משפט, פשיטה על המשרדים הראשיים וחקירה של היו"ר והמנכ"ל - כולם לקחו חלק בסדר היום של חברת המזון הגדולה בישראל.

את הבוקר התחילה תנובה בבית המשפט המחוזי בתל אביב עם דיון בין מאיר שמיר לאיפקס בנוגע לסוגיית חשיפת הדו"חות הכספיים של תנובה. בכניסה לבית המשפט הפגינו סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב, יוזמת החרם על תנובה זה שבועיים, שהניפו שלטים הקוראים לתנובה להפסיק לחלוב את הציבור ולנהוג בשקיפות מלאה.

עוד בנושא:
רשות ההגבלים פשטה על תנובה: כהן ויו"ר החברה ייחקרו
הסטודנטים הפגינו: "דרושים שקיפות מלאה מתנובה"
החרם על תנובה מתחיל: "יביא לפתרון הקרטליזציה"
זהבית כהן למפגינים מחוץ לביתה: "המחאה צודקת"

בהמשך פשטו חוקרי רשות ההגבלים על משרדי תנובה בצומת גלילות במטרה לאסוף נתונים עסקיים. רשות ההגבלים שיגרה בשבועות האחרונים בקשה לקבלת מידע מגופים המעורבים במשק החלב, ובהם רפתנים, יצרנים ורשתות, במטרה למפות את מבנה השוק ולקבוע את רמת הריכוזיות בו. ככל הנראה תנובה לא העבירה את כל הנתונים, ולפיכך החליטו ברשות ההגבלים לנקוט יוזמה ולפעול על פי סעיף בחוק המאפשר לה החרמת מחשבים ומסמכים בכוחות עצמה.

מרשות ההגבלים נמסר כי "יש חשד להסתרת מסמכים. העברנו דרישה ברורה לקבל מסמכים והם העבירו לנו מידע חלקי - מדובר בעבירה פלילית. יש אינדיקציות שהם בחרו להסתיר מידע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רשות ההגבלים מסרה כי "ישנן אינדיקציות שהם בחרו להסתיר מידע". זהבית כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשעות אחר הצהרים המשיך מצבה של תנובה להידרדר, כשנודע כי יו"ר איפקס בעלת תנובה, זהבית כהן, ומנכ"ל קבוצת תנובה אריק שור נחקרים תחת אזהרה במשרדי רשות ההגבלים. בכיר המקורב לחקירה אמר כי העילה לפשיטה ולחקירה היא סירובה של תנובה להעביר דו"חות כספיים לרשות להגבלים, לאחר שנדרשה לעשות כן במסגרת בדיקת שרשרת האספקה של משק החלב. סירוב להעברת מידע לרשות מהווה הפרה של חוק ההגבלים העסקיים. החקירה נמשכה גם בשעות הערב המאוחרות, לאחר ירידת הגיליון לדפוס.

בכיר בתחום ההגבלים ניסה אתמול להעריך את חומרת ההאשמות נגד תנובה: "אין תקדים לפשיטת הרשות על משרדי חברה בגין אי מסירת מסמכים. אם הרשות פושטת על משרדי תנובה כנראה שהיא מחפשת דברים ספציפיים שלא קיבלה. כלומר, הסתירו ממנה מידע בכוונה. חברה לא מסרבת למסור מידע לרשות ההגבלים, אלא פשוט מסתירה מסמכים מסוימים".

לדברי גורם בענף, הרשות חקרה את השניים בנוגע לשימוש בכוח המונופוליסטי של תנובה לצורך העלאות מחירים וכשלא קיבלה מידע מתנובה החליטה לפשוט על משרדיה. איפקס מיוצגת בחקירה על ידי עו"ד טל אייל-בוגר ממשרד פישר בכר.

"כהן היא זו שעשתה את כל הבלאגן"

גורמים בענף לא חסכו אתמול ביקורת על תנובה והתנהלותה. "זהבית כהן לא יכולה להיות הפתרון לבעיות של תנובה כי היא הפכה לחלק מהבעיה. ויש הרבה שמועות לגבי המשך העסקתה באיפקס", אמר בכיר בשוק. החקירה מתרחשת על רקע ניסיונות של איפקס העולמית לגייס 8 מיליארד דולר לקרן חדשה בשם איפקס 8, דבר שמעלה את החששות שהמשקיעים יקשו אולי על העברת הכספים.

לדברי בכיר באחת מרשתות השיווק, "זה טוב מאוד שלקחו אותם לחקירה. זה יפעיל עליהם לחץ. אולי עכשיו איפקס ייפרדו מזהבית לשלום. היא זו שעשתה את כל הבלאגן - היא הגיעה לתנובה ומשכה אותה, ואת כל השוק בעקבותיה, לעליות מחירים. היא אמנם הרימה את החברה בהתחלה, אבל בדרך הגזימה ועכשיו זה חוזר אליה כבומרנג".

"מכל הדברים שתנובה נאלצה להתמודד עמם בחודשים האחרונים, החקירה ברשות ההגבלים הוא הדבר הכי קשה", אמר בכיר בשוק. "אפשר אפילו להגיד שזה יכול להיות הקש ש'ישבור את גב הגמל' בנוגע להמשך הדרך של איפקס כבעלת תנובה ושל זהבית כהן כיו"ר איפקס. מבחינת תנובה מדובר בדבר שיכול להזיק לה בכל האספקטים - חקירה כזו מחלישה אותה מול הספקים שלה, מול השותפים שלה ומול הציבור. איפקס העולמית שמרנית מאוד וקשוחה מבחינת תרבות ניהול תאגידית. הם לא יקבלו את זה טוב".

לדבריו, "הממונה על ההגבלים, דיויד גילה, מודע לצעד החריג שעשה. הוא ממונה חדש ומעדיף ללכת על קרקע מוצקה יחסית. סביר להניח שלא היה יוצא בצעד כה קיצוני כמו פשיטה על משרדי החברה בלי לחשוב עליו קודם בכובד ראש".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"גם שופרסל ושטראוס נחקרו"

לעומת זאת, בכירים בתנובה נשמעו פחות לחוצים מהסיטואציה אליה נקלעה החברה: "הם (זהבית כהן ואריק שור) לא ניסו להעלים מסמכים. זימנו אותם לחקירה, זה הכל. לא עצרו אותם או משהו כזה. יהיה בסדר ואנחנו חזקים ולא עשינו שום דבר רע. בסוף לא ייצא מזה כלום. גם שופרסל וקדבורי ושטראוס נחקרו והכל עבר בשלום", אמר בכיר בחברה.

גורמים מתחרים בתחום המזון ניסו לדלות נתונים על המתרחש. "אני אבוא עם מברשת שיניים לעבודה מחר", אמר בהומור בכיר באחת מחברות המזון. עם זאת, הוא הוסיף ש"תנובה אינה עושה מהלכים בלי ייעוץ של עורכי דין, אבל נמתין ונראה".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה כי "החשדות שתנובה סירבה להעביר מידע לרשות להגבלים עסקיים מוכיחים כי יש לאמץ את הצעת החוק שלי, לחייב מונופולים בפרסום דו"חותיהם הכספיים. זהו המשך ישיר להתנהלות של תנובה בפרשת הקוטג' ולרמיסת האינטרס הציבורי על ידי החברה . על הרשות להגבלים עסקיים לחייב את כל החברות המוכרזות על ידה כמונופול להתנהל כחברות ציבוריות, ולפעול בשקיפות".

נמשך החרם על תנובה: "ההנהלה פשוט מתעלמת". טל אנגלנדר
תנובה עדיין סובלת מירידה במכירות עקב החרם/טל אנגלנדר

היום הקשה של תנובה אתמול מתווסף לכמה חודשים קשים שעוברים על החברה. בתור השחקנית הגדולה בשוק החלב בכלל ובקטגוריית הקוטג' בפרט, היא היתה הנפגעת העיקרית ממחאת הקוטג', שהחלה באמצע יוני. במשך כל התקופה ספגה החברה ביקורות קשות שלא נגמרו כשהורידה את מחיר הקוטג'.

זה שבועיים שאגודות סטודנטים ויוזמי מחאת הקוטג' מחרימים את מוצריה של תנובה. החברה יצאה במבצעים בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים בכדי לעצור את החרם . את השבוע הראשון של החרם סיימה תנובה עם ירידה בנתח השוק - מ-53.1% ל-51.4%. בין השאר תרמו לכך מכירות החלב הטרי של תנובה שירדו באותו שבוע ב-14.4%, מכירות הקוטג' שירדו ב-15.5% ומכירות הגבינה הלבנה שצנחו ב-14.1%, לפי נתוני חברת נילסן.

מנתונים שהתקבלו מרשתות השיווק עולה כי הירידה במכירות תנובה התמתנה בשבוע השני לחרם, הן בגלל מבצעים אגרסיביים יותר של החברה והן בשל מחסור במוצרי שטראוס וטרה, אך תנובה עדיין סובלת מירידה במכירות הכספיות.

מתנובה נמסר בתגובה: "נשתף פעולה עם כל בקשה ושאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully