וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע ועדת טרכטנברג: המסחר בתל אביב נפתח בעליות

אורן פרוינד

27.9.2011 / 10:45

מסקנות ועדת טרכטנברג עלולות למשוך את הבורסה למטה אך מצד שני הורדת הריבית עשויה למשוך למעלה. ת"א 25 עולה ב-1.8% ואילו מדד ת"א 100 עולה ב-1.5%

יום המסחר האחרון בשבוע המסחר המקוצר בת"א נפתח הבוקר בעליות שערים במדדים המובילים ועם פקיעה של האופציות על המעו"ף לחודש ספטמבר. המסחר יתנהל על רקע שלל נתונים מקרו כלכליים שהתפרסמו אתמול בערב. עם זאת, המלצות ועדת טרכטנברג עשויות למשוך את המדדים כלפי מטה, ומנגד הורדת הריבית במשק והסנטימנט החיובי מוול סטריט צפויים למשוך את המדדים כלפי מעלה.

מדד ת"א 25 נפתח בעלייה של 1.8% ומדד ת"א 100 מוסיף 1.5% לערכו. מדד מניות הבנקים בולט בפתיחה של 2.5% ומדד מניות הנדל"ן , שהוביל את העליות אתמול, פתח גם הבוקר בעליות חדות ומוסיף 3.5% לערכו.

המסחר בוול סטריט נסגר אמש במגמה חיובית על רקע ההערכות כי הבנק המרכזי של אירופה (ECB) עשוי להוריד את הריבית בגוש היורו ותקוות כי פגישות שקיימו בסוף השבוע מנהיגי גוש היורו עשויות להוביל לפתרון משבר החוב באירופה. מדד דאו ג'ונס קפץ אמש ב-2.5%; מדד 500 S&P טיפס ב-2.3% ומדד נאסד"ק הוסיף 1.4%.

הזירה המקומית

ועדת טרכטנברג הדנה ביוקר המחייה בישראל, פירסמה אתמול בערב את המלצותיה שהתמקדו בעיקר בהגדלת נטל המס על העשירים במדינה. בין השאר, ממליצה הוועדה על קביעת מדרגת מס חדשה של 48% על הכנסות שמעל 40 אלף שקל, העלאת המס על רווחי הון ל-25%-30%, הגדלת מס החברות ל-26%, והטלת "מס ייסף" על הנהנים מהכנסות שנתיות הגבוהות ממיליון שקל. הגדלת מס החברות והעלאת המס על רווחי הון משפיעים לרעה על החברות הנסחרות בבורסה ולכן עשויים למשוך את המדדים כלפי מטה.

עם זאת, הוועדה אינה ממליצה לפרוץ את מסגרת התקציב ומציעה לממן את המלצותיה באמצעות מיסים ובאמצעות קיצוץ בתקציב הביטחון - עובדה שעשויה לתמוך במדדים. הוועדה ממליצה להקצות תקציבים בסך כולל של 30 מיליארד שקל על פני החומש הקרוב למטרות חברתיות, כאשר החלק הארי יוקצה לחינוך. כבר בשנת התקציב 2012 יוקצו יותר מ-4 מיליארד שקל בבסיס התקציב למטרות אלו, והסכום השנתי ילך ויגדל על פני החומש.

המקורות לשם כך יבואו מתוך התקציב, ובפרט כ-2.5 מיליארד שקל יבואו כבר בשנת התקציב 2012 מקיצוץ בבסיס של תקציב הביטחון. סך התקבולים הנוספים שיתקבלו כתוצאה מביטול מתווה הורדת המיסים והעלאת מסים אחרים יגיעו בשנת 2012 לכ-6 מיליארד שקל. סך הורדות המסים העקיפים ומתן נקודות הזיכוי יגיעו אף הם לסכום דומה, ובסך הכול יסתכמו בכ-30 מיליארד שקל על פני החומש.

בנק ישראל הוריד את הריבית במשק לחודש אוקטובר ב-0.25% לרמה של 3%, לאחר שהותיר אותה ללא שינוי 3 חודשים ברציפות. ההחלטה היתה בניגוד לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים שצפו כי הריבית תיוותר ברמה של 3.25%.

ההחלטה להוריד את הריבית לחודש אוקטובר מתבססת בעיקר על התפנית השלילית במשק העולמי. כמו כן, מציינים בבנק כי בעקבות השפעת האינפלציה, נועדה ההחלטה לשמור היציבות הפיננסית.

אמיר כהנוביץ', כלכלן מקרו ראשי בכלל פיננסים, מסביר כי בהחלטת הריבית המשיך בנק ישראל להיקרע בעיקר בין לחצי סעיף הדיור במדד, שהמשיך לעלות בחודש אוגוסט בקצב מהיר, לבין סימני הבלימה של הכלכלה העולמי, והעדיף כמו ב-2008 ללכת עם העולם. "אם היינו אנחנו צריכים לקבל את החלטות הריבית הקרובות לא היינו ממהרים להוריד את הריבית בזמן שאנו רואים את הסיכון העתידי מפיצוץ מחירי הנדל"ן בישראל גבוה מאד ולא זניח בכלל", ציין כהנוביץ.

הזירה העולמית

מכירות בתים חדשים בארה"ב ירדו באוגוסט לשפל של שישה חודשים ומחירי הבתים רשמו את הנפילה החדה ביותר זה שנתיים, לפי נתוני שפורסמו אתמול בארה"ב. מכירות בתים חדשים ירדו בחודש שעבר ב-2.3% - ירידה חודשית רביעית ברציפות - לקצב מכירות שנתי של 295 אלף בתים, מסר אתמול משרד המסחר האמריקאי. תחזית הכלכלנים הייתה לירידה חדה יותר במכירות לקצב שנתי של 293 אלף בתים. נתוני חודש יולי תוקנו כלפי מעלה למכירות של 302 אלף בתים לעומת מכירות של 298 אלף בתים שעליהן דווח במקור.

שני נתונים מקרו כלכליים צפויים להתפרסם היום בארה"ב כאשר החשוב מבניהם הוא מדד אמון הצרכנים של ספטמבר. מדד זה בודק את דעת הצרכנים על מצב הכלכלה בארה"ב והצפי הוא לעלייה של 4.5% במדד שצפוי להתפרסם ברמה של 46.5 נקודות.

המדד השני הוא מדד קייס שילר המפורסם המודד את מחירי הבתים ב-20 אזורים מרכזיים בארה"ב. הנתון שיפורסם היום מתייחס לחודש יולי והצפי הוא לעלייה ממוצעת של 0.1% במחירי הבתים.

מניות במרכז

בנק ההשקעות דויטשה בנק הודיע אתמול כי הוא משנה את המלצתו למניית החברה לישראל , בעלת השליטה בכיל , מ"החזק" ל"קנייה" עם מחיר יעד של 3,700 שקל למניה. דויטשה בנק הוריד את מחיר היעד ממחיר קודם של 4,400 שקל, אולם הירידות החדות בשוק, 43% מתחילת השנה, יצרו דיסקאונט (פער בין שווי שוק לשווי נכסי) של 51%, ולכן שונתה ההמלצה ל"קנייה".

נירות הערך של דלק נדל"ן ירכזו עניין לאחר שמחזיקי האג"ח של החברה הגיעו אתמול להסכם עם בעל השליטה בחברה יצחק תשובה, לפיהן יידחה תשלום הקרן על סדרה כה' עד לינואר 2012 בתמורה לתוספת ריבית (כוללת) בסך של 13 מיליון שקל; ובנוסף, על ביצוע הצעת רכש לסדרות ד', ה' ו-כה' בסכום של 50 מיליון שקל ביולי 2012. שתי ההתחייבויות הללו יהיו בתוקף, רק במקרה והחברה לא תצליח להגיע לעד לינואר 2012 להסדר חוב כללי עם כלל מחזיקי איגרות החוב של החברה.

מניות הגז והאנרגיה ימשכו את תשומת לב המשקיעים לאחר שצינור הגז סמוך לאל-עריש בסיני, המוביל גז לישראל ולירדן, פוצץ היום בפעם השישית מאז נפילת מובארק. עדי ראייה מסרו כי שלושה בני אדם חמושים קפצו מרכב מסחרי באזור אל-מיידן ופתחו באש לעבר הצינור.

עדכון ראשון: 9:32

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully