וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל הזהירה את המשקיעים: טרכטנברג ישפיע על נשר

ערן אזרן

27.9.2011 / 12:14

לטענת כלל תעשיות לדו"ח ועדת טרכטנברג עשויה להיות "השפעה מהותית" על יצרנית המלט הישראלית נשר - הנחשבת למונופול בתחום המלט

יום לאחר פרסום דו"ח טרכטנברג, השפעותיו מתחילות לחלחל לשוק ההון המקומי: חברת כלל תעשיות מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, הזהירה הבוקר (ג') את המשקיעים מפני "השפעה מהותית" שעלולה להיות להמלצות הדו"ח על יצרנית המלט הישראלית נשר, שמוחזקת בשרשור על ידי כלל תעשיות (75%) מקבוצת אי.די.בי.

חברת נשר הינה יצרנית המלט היחידה בישראל. החברה הוכרזה בשנת 1989 על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים כמונופול בענף המלט. לפי דו"ח שחובר ב-2007 על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נשר ניצלה לאורך שנים את מעמדה המונופוליסטי כדי לגבות מחיר גבוה עבור המלט, אשר מתגלגלים לאזרחים בצורה ישירה דרך מחירי הדיור ובצורה עקיפה בצורת תשלום מסים גבוהים יותר למימון התשתיות של מבנים ממשלתיים.

דו"ח הוועדה ליוקר המחיה, בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג, שהוגש אמש לקבינט החברתי, גיבש מספר המלצות הנוגעות לשוק המלט בישראל. בין השאר, הומלץ להגביר את הפיקוח על הרווחיות בענף המלט; להגדיל את חובות הגילוי והדיווח הכספי של מונופולים ובכללם של נשר; להקל על הליך יבוא מלט לישראל, ולגבש תוכנית ליצירת תחרות בענף המלט. לוח הזמנים שנקבע ליישום המלצות הוועדה הינו בין דצמבר 2011 לתום הרבעון הראשון של 2012.

נשר הינה חברה פרטית ועל כן, כאמור, דו"חותיה הכספיים אינם מפורסמים לציבור. עם זאת, ניתן לצפות בתוצאות החברה בדו"חותיה של כלל תעשיות הציבורית (בביאור 30, פירוט תוצאות לפי מגזרים). בשנת 2010 הכנסותיה של כלל תעשיות מפעילות במגזר המלט הסתכמו בכ-1.64 מיליארד שקל. הרווח הנקי עמד על 229 מיליון שקל, כש-172 מיליון שקח מסכום זה מיוחסים לבעלי השליטה של החברה. ב-2009 הרווח מפעילות מגזר המלט עמד על 300 מיליון שקל.

כלל תעשיות מציינת בדיווח כי במקרה שיתקבלו ההמלצות, הרי ש"עלולה להיות לכך השפעה מהותית על נשר וכתוצאה מכך גם על כלל תעשיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully