וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ גפני מקדם הצעות חוק להפחתת המס למעמד הביניים

צבי זרחיה

2.10.2011 / 8:22

יו"ר ועדת הכספים החליט שלא להמתין לאישור המלצות טרכטנברג בכנסת, ופועל לקידום הצעות להקלת יוקר המחיה, בעל תוכן מרחיק לכת יותר מדו"ח הוועדה. "בכל הדו"ח אין מילה אחת על ערך לימוד התורה - אז שינהלו דיאלוג עם עצמם"

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לא ממתין עד שהמלצות הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי, בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג, יוגשו לכנסת בתוך יותר מחודש. גפני החליט לפעול לקידום חקיקה הנוגעת לכמה מהנושאים שעלו בהמלצות טרכטנברג, בהם סוגיית המיסוי, כבר ביום שלישי באמצעות ועדת הכספים.

גפני פועל במקביל לקידום הצעות חוק, שתוכנן מרחיק לכת יותר מאלה של המלצות הוועדה. הצעות אלה כוללות מתן משכנתאות מסובסדות לזוגות צעירים לרכישת דירות; חזרה לבנייה תקציבית של דירות לזוגות צעירים; החזרת הפיקוח לוועדת הכספים על מחירי המים; הוזלת מחירי החשמל; ואף צעדים דרסטיים בנושא צמצום פערי התיווך במזון.

ביום שלישי יכנס גפני דיון מיוחד בוועדה שבראשה הוא עומד לאישור החוק להקפאת העלאת הבלו על הדלק ב-2012, להקפאת ההפחתה במס החברות וכן להמשך ההפחתה במס ההכנסה על שכבות הביניים. מהלך זה מנוגד בחלקו להמלצות ועדת טרכטנברג. הוועדה המליצה להקפיא את העלאת הבלו ב-40 אגורות לליטר, אך גם הציעה להעלות את מס החברות ולבטל את מתווה המס הישיר הפוחת. עם זאת, גפני וחברים בוועדה לא מוכנים לבטל את מתווה הפחתת המס על שכבות הביניים.

"אני לא מתכוון להמתין עם החקיקה בסוגיית המיסוי עד סוף 2011", אומר גפני בראיון ל-TheMarker. "לא אתן לממשלה למסמס את נושא המיסוי. אני מסתייג מהמלצת טרכטנברג להעלות את מס החברות, אבל אנו לא ניתן לממשלה להקפיא את הפחתת נטל המס על שכבות הביניים כפי שמציעה הוועדה. אנו לא ניתן לפגוע במעמד הביניים".

לדברי גפני, "במאי 2011 החליטה ועדת הכספים (בסיכום עם הממונה על התקציבים דאז אודי ניסן בנוגע לחוק ההסדרים; צ"ז) להקפיא את העלאת הבלו על הדלק ב-2012, להקפיא את המשך הפחתת מס החברות, להקפיא את הפחתת מס ההכנסה על מי שמשתכר יותר מ-21 אלף שקל בחודש ולהמשיך בהפחתת המס על שכבות הביניים". מהלך משולב זה של הקפאת הורדת מס החברות ואי הורדת נטל המס על מי שמשתכר יותר מ-21 אלף שקל בחודש יוצר מקורות מימון להמשך הפחתת המס על מי שמשתכר עד 21 אלף שקל.

"ההצעה אושרה בוועדת הכספים אך לא קודמה להמשך החקיקה תוך המתנה לעמדותיהם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושל שר האוצר, יובל שטיייניץ, שאמרו שצריך לראות מה מצב הקופה הציבורית בספטמבר", הוסיף גפני. "כעת אנו רוצים לעגן את כל הצעדים האלה בחקיקה. ועדת הכספים הולכת להיות אקטיבית ולקדם את החוק הזה. נתניהו ושטייניץ יצטרכו לעמוד מול הציבור ולומר אם הם בעד צדק חברתי אם לא".

לדיון בוועדת הכספים זימן גפני את מ"מ מנכ"ל האוצר, דורון כהן, ובמהלכו יבקש ממנו לתת תשובות ברורות לשאלה אם הממשלה תומכת ביוזמתה של ועדת הכספים. גם פרופ' טרכטנברג זומן לישיבה זו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את דו"ח הועדה לשינוי כלכלי חברתי מהפרופסור עמנואל טרכטנברג במשרד ראש הממשלה בירושלים, ספטמבר 2011. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
פרופ' טרכטנברג מגיש את דו"ח הוועדה לראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

"המדינה צריכה להפסיק לספסר במחיר הקרקע"

לפני כשבועיים נפגש גפני עם טרכטנברג והביע בפניו את עמדת ועדת הכספים בסוגיות כגון מסים ודיור. הוא סבור כי הקמת ועדת טרכטנברג היתה מיותרת. "אם היו נותנים לי לכתוב את דו"ח טרכטנברג הייתי עושה זאת בעשר דקות בלי לשבת עם 18 פרופסורים", אומר גפני. "חבל על הזמן ועל הכסף שביזבזו (727 אלף שקל עד כה). נתניהו רצה למשוך זמן ולכן הקים את הוועדה. רוב ההמלצות המעשיות של הוועדה כבר נדונו קודם לכן בוועדת הכספים. ההמלצות של ועדת טרכטנברג אינן מספקות. הדו"ח של הוועדה אינו בבחינת תורה למשה מסיני".

גפני מותח ביקורת על המלצות הוועדה בנושא חוק חינוך חובה מגיל שלוש והרחבת מעונות היום. "פתאום הפרופסורים ממכון ון ליר גילו את מעונות היום. ועדת הכספים דנה בכך פעמים רבות. הם מנותקים מהמציאות". חוק חינוך חובה לגילאי שלוש נחקק לפני 17 שנה וכל פעם הממשלה מקפיאה את כניסתו לתוקף.

בנושא הדיור יש לגפני בטן מלאה על המלצות טרכטנברג. "כל נושא הדיור לא מטופל כמו שצריך. המחאה החברתית פרצה בעיקר בגלל מחירי הדיור הגואים ברחבי הארץ ומחירי המזון. המדינה צריכה לחזור לבנות יחידות דיור לזוגות צעירים בשיטת הבנייה התקציבית, לתת מענקי מקום מסובסדים ולהפסיק לספסר במחיר הקרקע. מחירי הקרקע שנקבעים על ידי מינהל מקרקעי ישראל מגדילים את הכנסות המדינה אך פוגעים ברוכשי הדירות".

בכנסת מציינים את התנגדותו של גפני להכללת קריטריונים של השתכרות בקריטריונים לקבלת סיוע ממשלתי לדיור. לדבריהם, לא מן הנמנע כי בשל התנגדות החרדים לסעיף זה זועמים נציגיהם בכנסת על המלצות טרכטנברג הן בנושא הדיור והן בנושא החרדים.

כשגפני נשאל אם כעסו הרב על ועדת טרכנטברג אינו נובע מהמלצתה להרחיב את מערך הפיקוח הקיים ואת אכיפת קיומם של לימודי היסוד (מקצועות הליבה) בבתי הספר היסודיים החרדיים - תשובתו שלילית, כמובן. "יש לי הרבה כבוד אל פרופ' טרכטנברג, אבל אני נגד פטרונות על הציבור החרדי. כשרוצים לעזור לחרדים צריך לבוא לדבר אתם, לנהל עמם דיאלוג. אם הוא רוצה לטפל בנושאים שלנו שיבוא לדבר אתנו. ישבה שם ועדה מנופחת, ישבו שם מכל הבא ליד, ואפילו חרדי אחד לא היה בוועדה. ממרום שבתו של טרכטנברג, בכל הדו"ח אין ולו מילה אחת על ערך לימוד התורה. אז שינהלו את הדיאלוג בינם לבין עצמם".

בתגובה נמסר מוועדת טרכטנברג: "דו"ח הוועדה לשינוי חברתי כלכלי גובש לאחר שהוועדה נועצה בשבועות האחרונים במיטב המומחים בתחומים השונים. אנו משוכנעים שיישום ההמלצות יוביל לשיפור מיידי במצבן הכלכלי של המשפחות העובדות, הרחבה ושיפור איכותו של החינוך עד גיל תשע, הפחתת האי שוויון באוכלוסייה ומימוש דיור בר השגה למגוון האוכלוסיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully