וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיפול בהמלצות טרכטנברג יואץ: הממשלה תדון בהן מחר

מוטי בסוק

2.10.2011 / 8:44

הממשלה תקיים מחר דיון יסודי ראשון בהמלצות הוועדה, במקום לאשרן בקבינט החברתי-הכלכלי כפי שתוכנן תחילה. נתניהו יציע לממשלה לקבל ההמלצות ולעגן את החלטותיה בהחלטת ממשלה

הממשלה תקיים מחר דיון יסודי ראשון בהמלצות ועדת טרכטנברג. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יקרא לשרים לאשר את הדו"ח כמקשה אחת בהקדם, אפילו כבר מחר.

החלטת נתניהו לקיים את הדיון בהמלצות הוועדה שבוע בלבד לאחר שהוגשו לו ולעשות זאת במליאת הממשלה - במקום בקבינט החברתי-כלכלי, כפי שתוכנן תחילה - מצביעה על שביעות הרצון הרבה שלו ממסקנות הוועדה ועל נחישותו ליישמן. נתניהו סבור שהממשלה צריכה לקבל את המסקנות כמקשה אחת, עם שינויים קלים.

לפי הודעת ראש הממשלה עם הקמת הוועדה, הדיון בהמלצותיה היה אמור להתקיים בקבינט הכלכלי-חברתי, שהרכבו הורחב לצורך זה ל-15 שרים - מחצית משרי הממשלה. את הדיון בקבינט היה אמור להוביל שר האוצר, יובל שטייניץ. אלא שלפני ראש השנה נפגש נתניהו עם פרופ' מנואל טרכטנברג והודיע לו כי החליט לקצר הליכים, וכי הדיון במסקנות הוועדה יתקיים בממשלה.

נתניהו יציע לממשלה לקבל את המלצות הוועדה ולעגן את החלטותיה בהחלטת ממשלה - לרבות עקרונות המדיניות, הצעדים האופרטיביים ומינוי צוותי המדיניות והצוותים ליישום ההמלצות - בהתאם ללוחות הזמנים הצפופים שקבעה הוועדה. היום יתקיימו במשרד ראש הממשלה ישיבות הכנה לקראת ישיבת הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את דו"ח הועדה לשינוי כלכלי חברתי מהפרופסור עמנואל טרכטנברג במשרד ראש הממשלה בירושלים, ספטמבר 2011. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
קיצור תהליכים. נתניהו וטרכטנברג בעת הגשת המלצות הוועדה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

לבקשת נתניהו, ממשיך מי שהיה מנכ"ל משרדו עד לאחרונה, איל גבאי, ללוות את ביצוע מסקנות ועדת טרכטנברג. גבאי משתתף בכל הישיבות המתקיימות במשרד ראש הממשלה סביב דו"ח טרכטנברג, ואמור גם להשתתף בישיבת הממשלה מחר.

גבאי גיבש באחרונה את המתווה לקיצוץ השנתי בתקציב הביטחון, שאומץ על ידי נתניהו, ואת המתווה להגברת השקיפות של תקציב של מערכת הביטחון בפני משרד האוצר. גבאי היה גם חבר בוועדת טרכטנברג והמגשר בין ראש הממשלה לבין יו"ר הוועדה, פרופ' טרכטנברג.

נתניהו נחוש לקצץ 3 מיליארד שקל בשנה בבסיס תקציב הביטחון החל ב-2012 (הקיצוץ בפועל בשנה הבאה יהיה 2.5 מיליארד שקל). הקיצוץ נועד לממן חלק מרכזי בהמלצות ועדת טרכטנברג. בממשלה צפוי ויכוח קשה בעניין הקיצוץ. שר הביטחון, אהוד ברק, צפוי לתקוף את ההחלטה ולהזהיר מהשלכותיה. לא ברור אם שרים המוכרים כ"ביטחוניסטים" יצטרפו אליו.

דיווח על התקדמות מדי שישה חודשים

לפי המלצת הוועדה הצעות החוק הממשלתיות הנדרשות ליישום מסקנותיה צריכות לעבור את כל שלוש הקריאות בכנסת עד סוף 2011, כדי שניתן יהיה להתחיל ביישום ההמלצות בתחילת 2012. לפי המלצת הוועדה יש למסד תהליך ליווי, מעקב ובקרה שוטף על ביצוע מסקנות הוועדה עד ליישומן המלא. הוועדה קוראת גם גם להקפיד על דיווח חצי שנתי של הממשלה על אופן יישום המסקנות.

יישום מסקנות ועדת טרכטנברג מחייב את הממשלה לתקן את חוק התקציב ל-2012 ולשנות את סדרי העדיפויות בתקציב השנה הבאה עד 31 בדצמבר השנה. שינוי סדרי העדיפויות כולל קיצוץ בתקציב הביטחון ותוספות תקציב למשרדים החברתיים. ההוצאות החד פעמיות הנדרשות למימוש ההמלצות - כמו הגדלת תקציב הבינוי למעונות יום ולגני ילדים ב-2012 - יתוקצבו על ידי האוצר בדרך של מתן הרשאה להתחייב למשרדים הרלוונטיים בסכומים המפורטים בדו"ח הוועדה, בסמוך לאישור ההמלצות על ידי הממשלה.

בוועדת טרכטנברג מעריכים כי התקציבים הרב-שנתיים (2012-2016) הנדרשים למימוש ההמלצות יעוגנו בהחלטת ממשלה ובסיכומים תקציבים רב-שנתיים בין האוצר למשרדי הממשלה הרלוונטיים. שינויי החקיקה הנוגעים לתמהיל הכנסות המדינה ממסים בחמש השנים הקרובות - מתוכם כ-6 מיליארד כבר ב-2012, לרבות שינויים תקציביים ושינויים בחקיקת המס - יונחו על שולחן הכנסת במושב החורף הקרוב, במטרה לאשרם עד 31 בדצמבר.

ועדת טרכטנברג המליצה שהאחריות הכוללת ליישום המלצותיה הפרטניות, לרבות שלב גיבוש החלטות הממשלה וניסוח ההצעות לתיקוני חקיקה, תוטל על מנכ"ל משרד ראש הממשלה ועל הממונה על התקציבים במשרד האוצר. הוועדה המליצה כי ראש הממשלה ימנה ועדת מעקב בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה והממונה על התקציבים שתלווה את יישום ההמלצות.

הוועדה תדווח לממשלה מדי שישה חודשים על התקדמות ביישום ההמלצות הפרטניות בכל תחום ותחום, ועל תוצאות היישום. ועדת המעקב תצטרך לדווח במיוחד על שינויים במחירי הדיור ובמחירים לצרכן במקרים שבהם הורדו מכסים ומסים עקיפים אחרים. לפי המלצות ועדת טרכטנברג, הממשלה אמורה לפרסם, עד 31 בדצמבר בעוד פחות משלושה חודשים, דו"ח ביצוע מפורט לגבי מידת ואופן יישום המלצות הוועדה בפרק הזמן שחלף, ובמקביל לקבוע יעדים מדידים ואבני דרך להמשך היישום בצירוף לוחות זמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully