וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרים במצפה רמון? תשלמו 28% יותר מאשר בירושלים

עדי דברת מזריץ

2.10.2011 / 9:15

גם לאחר ההוזלות בשופרסל, מסתבר שישנו פער במקומות בהם הצרכנים שבויים. "המדינה לא יכולה להישאר אדישה לכך שבאזורים שבהם אנשים מרוויחים פחות הם משלמים יותר בגלל מונופול אזורי"

גם לאחר ההוזלות שביצעה רשת שופרסל בסניפים בפריפריה, תושבי מצפה רמון משלמים את מחיר חוסר התחרות.

מבדיקת TheMarker עולה כי תושבי מצפה רמון שילמו על קניות לחג במוצרים שנבדקו כ-28% יותר מאשר היו משלמים אם היו מתגוררים באזור שבו קיימת תחרות ערה בין רשתות הסופרמרקטים. הממצאים עולים מהשוואת TheMarker בין מחירי שופרסל שלי במצפה רמון לשופרסל דיל בירושלים.

הסיבה שבגללה נערכה ההשוואה בין סניף של הפורמט היקר יותר של שופרסל, שופרסל שלי, לבין פורמט הדיסקאונט, שופרסל דיל, נובעת מכך שלתושבי מצפה רמון לא קיימות אפשרויות נוספות לעריכת הקניות. במצפה רמון פועל רק סניף אחד של שופרסל שלי ולא ניתן למצוא סופרמרקטים של רשתות שיווק אחרות. התושבים נותרים עם האפשרות לערוך קניות בשופרסל שלי, בחנויות מכולת או בבאר שבע במרחק של שעה נסיעה.

רווח של יותר מ-100%

כך, תושבי מצפה רמון משלמים יותר על פירות וירקות. על בננות למשל, הם משלמים יותר מפי שניים לעומת מצפה רמון - 8.99 שקלים לק"ג לעומת 3.99 שקלים לק"ג בירושלים. לפי נתוני משרד החקלאות, המחיר הסיטוני הממוצע של בננות בשבועות האחרונים היה כ-4.25 שקלים, כך שהבננות נמכרות במצפה רמון ברווח של יותר מ-100%. תמורת ק"ג בטטה הם משלמים 8.99 שקל במקום 5.8 שקלים בירושלים, ו-10.99 שקל על לימון בתפזורת במקום 6.6 שקלים בירושלים.

גם על מוצרי מכולת משלמים תושבי מצפה רמון יותר - על דגני בוקר כריות הם משלמים 29.99 שקל לעומת 26.99 שקל, על המבורגר זהב של זוגלובק 400 גרם הם משלמים 23.99 שקל לעומת 21.99 שקל, ועל יין חרמון אדום 38.99 שקל לעומת 24.99 שקל - 14 שקל יותר. בחלק מהמוצרים שנבדקו - כמו ברנפלקס, מרק זך וחבושים - המחירים היו זהים בשני הסניפים. בנוסף, בשופרסל הסבירו כי בשני הסניפים קיימים מבצעים זהים של שלושה בקבוקי יין חרמון אדום ב-100 שקל וחמישה בקבוקי ספרינג ב-20 שקל.

בעקבות הבדיקה עולה השאלה אם שופרסל היא מונופול אזורי במצפה רמון - ובמקרה זה אסור לה למכור במחירים לא הוגנים, לפי חוק ההגבלים העסקיים. דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, אומר: "המבחן הקובע הוא אם לגוף מסוים, שופרסל או רשת אחרת, יש סופרמרקט יחיד, או אם הוא מוכר יותר ממחצית מסל המזון באזור שבו מדובר. לצורך העניין, ממש לא משנה שלרשת אחרת יש מאות סופרמרקטים ברחבי הארץ - הממד הרלוונטי הוא קיומם של סופרמרקטים נוספים באזור והיקף המכירה שלהם. אם שופרסל משמשת סופרמקרט יחיד באזור מסוים ניתן וצריך להכריז עליה מונופול אזורי, גם ואולי במיוחד אם האזור הזה הוא מצפה רמון".

קניות לכיפור בשופרסל. שרון בוקוב
"אם לתושבים באזור גיאוגרפי אין תחליפים סבירים במרחק של 20 דקות נסיעה, ולסופרמרקט מסוים יש יותר מ-50% נתח שוק, הוא נחשב למונופול". קניות ברשת שופרסל/שרון בוקוב

לדברי מומחה בתחום ההגבלים, אם שופרסל היא מונופול אזורי והמחירים בסניף גבוהים מאלה שבאזורים אחרים, יכולים תושבי מצפה רמון לדרוש לקבל פיצוי רטרואקטיבי: "באופן עקרוני, אם לתושבים באזור גיאוגרפי אין תחליפים סבירים במרחק של 20 דקות נסיעה, ולסופרמרקט מסוים יש יותר מ-50% נתח שוק, הוא נחשב למונופול ואז אסור לו לנצל את מעמדו לרעה ולגבות מחיר לא הוגן, כלומר, מחיר מופרז. הדרך להראות שמחיר הוא מופרז היא בכך שהוא גבוה יותר מאזורים שבהם יש תחרות, דוגמת הסניף שבדקתם בירושלים". יצוין כי השכר הממוצע לשכיר במצפה רמון הוא נמוך ומסתכם ב-5,146 שקל בלבד, על פי נתוני חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר. בנוסף, שכר הדירה לרשת השיווק נמוך מאשר בירושלים.

גם בירוחם ובשלומי, נוסף על מצפה רמון, תלויים התושבים בפורמט היקר של שופרסל, שופרסל שלי, על פי נתוני צ'מנסקי בן שחר. "המדינה לא יכולה להישאר אדישה לכך שבאזורים שבהם אנשים מרוויחים פחות הם משלמים יותר בגלל מונופול אזורי", אומר שטרום. "במקרים מתאימים יש מקום לחייב בחוק את הרשות המקומית לתת רישיון עסק למתחרה נוסף. בדרך כלל ניתן להניח שמבחינתה של רשות מקומית עדיף שיהיו בה כמה מתחרים, אך לעתים כדאי מאוד למונופול האזורי לתת הרבה הטבות לרשות המקומית כדי שזו לא תעניק רישיון עסק לגוף אחר. החסמים יכולים להגיע מהרשות המקומית או מוועדת התכנון שלה, שפתאום מטילה שורת הגבלות. תפקיד המדינה הוא לפוגג את החסמים האלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

שופרסל: "המחירים במצפה רמון זולים"

תושבי מצפה רמון הם לא היחידים שמשלמים את מחיר חוסר התחרות באזור מגוריהם. מבדיקות שערך TheMarker בשבועות האחרונים עלה כי תושבי שדרות, נס ציונה ודימונה משלמים 30% במוצרים שנבדקו בשופרסל דיל יותר מאשר בשופרסל דיל ברמת גן ובירושלים. במקרה של מגה בול נמצאו פערים של 10%-15% בין אזורים דלי תחרות כמו דימונה, קרית גת ועכו לאזורים תחרותיים. לאחר החשיפה פנו ועדים של מפעלים בדרום להנהלת שופרסל ומגה באיום להחרים את הרשתות אם לא יורידו מחירים בתוך 24 שעות. יום למחרת הודיעו שופרסל, שנפגשה עם הוועדים, ומיד אחריה מגה, כי יוזילו את המחירים בפריפריה. בבדיקה שערך TheMarker כמה ימים לאחר מכן עלה כי שופרסל הורידה את המחירים של עשרות מוצרים שנבדקו בסקר לפני כן.

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר: "אנחנו מסרבים להתייחס לפעולות אכיפה עתידיות בכל הנוגע להכרזת שופרסל כמונופול במצפה רמון. על פי חוק ההגבלים העסקיים מונופול לא יכול לנצל את מעמדו לרעה באמצעות גביית מחיר לא הוגן וההפרה יכולה להביא לאכיפה, הן בפן הנזיקי והן בפן של רשות ההגבלים העסקיים".

משופרסל נמסר בתגובה: "סניף שופרסל שלי מצפה רמון נהנה מהמחירים הזולים ביותר מחנויות פורמט שלי. לכן, צר לנו שהכתבה מגמתית ומניעיה לא ברורים לנו. בצורה מעניינת כל המוצרים רבי המכר לא נמצאים בבדיקת המחירים, כמו עגבנייה ומלפפון הנמכרים ב-0.99 שקל בכל ערי הפריפריה - מחירי הירקות הזולים ביותר בישראל. גם מוצרי המכולת הנמכרים ביותר כגון שמן, קוקה קולה, קפה ותה לא נמצאים בבדיקה.

"כרגע יש עשרות מוצרים הנמכרים במחירים מוזלים יותר במצפה רמון מאשר בירושלים, לדוגמה: מיונז, קפה טורקי, תה, אורז, ספגטי, פתיתים ועו. ואולם, TheMarker החליטו לא לציין זאת משום מה. כמו כן, שופרסל שלי מצפה רמון מציעה מחירים זולים ביותר בקטגוריית הבשר, לדוגמה: קילוגרם כרעיים ב-15 שקל (בקניית 5 ק"ג), עוף טרי שלם ב-9.99 שקל ועוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully