וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ההגבלים: חברת חשמל נפגעה מקרטל עולמי

אורה קורן

2.10.2011 / 12:40

לטענת רשות ההגבלים, חברת החשמל הפסידה 3-1 מיליארד שקלים מהקרטל בתחום. עדיין לא ברור האם חברת החשמל, דירקטורים או בכירים בחברה שיתפו פעולה ביודעין עם הקרטל

חקירת רשות ההגבלים העסקיים בנושא קרטל עולמי בתחום החשמל העלתה כי חברת החשמל הישראלית נפלה קרבן לקרטל עולמי בתחום ציוד תשתית ליצור חשמל, שפעל משלהי שנות השמונים. בימים האחרונים הוצאו מכתבי אזהרה לחברות החשודות בקרטל - כך על פי מקורבים לרשות ההגבלים.

הבדיקה התייחסה לחברות בינלאומיות שהשתתפו לכאורה בקרטל, דוגמת סימנס, שניידר,אלסטום, היטאצ'י, טושיבה ומיצובישי. ההפסד שנגרם לחברת החשמל מוערך בסכום של 3-1 מיליארד שקל. חברת החשמל תוכל לתבוע מהקרטל פיצוי על ההפסדים בבית הדין. לא ברור, בשלב זה, אם הרשות מצאה כי חברת החשמל, דירקטורים או בכירים בחברה שיתפו פעולה ביודעין עם הקרטל.

רשות ההגבלים העסקיים בוחנת מזה כשש שנים חשדות, לפיהם חברת החשמל הוציאה ביודעין מיליארדי שקלים מיותרים באמצעות רכישה מחברות הקרטל, אף שידעה, לכאורה, כי מדובר בקרטל עולמי. על פי דו"ח החקירה האירופית, הקרטל גבה מחירים מוגזמים בעשרות מיליארדי שקלים מחברות חשמל ברחבי העולם.

באיחוד האירופי הסתיימה החקירה לפני כחמש שנים בקנס בסך 750 מיליון יורו על חברות הקרטל, כל אחת לפי חלקה בו. סימנס שהובילה אותו נדרשה לשאת בהוצאות של 397 מיליון יורו. מדינות נוספות נקטו בצעדים דומים במטרה להטיל על הקרטל קנסות בגובה המחיריןם העודפים שניגבו.

על פי תביעה שהגישה ב-2006 חברת אי.ג'י.תעש, בחברת החשמל לכאורה ידעו על הקרטל, אולם העדיפו לעבוד איתו. עם פרסום דבר החקירה והחשדות הכחישה חברת חששמל כי ידעה על פעילות הקרטל ולדבריה, לא שילמה מחירים הגבוהים מהמחירים ששולמו באירופה עבור אותם מוצרים.

רשות ההגבלים שוקלת: הסדר כובל בתשתיות להולכת חשמל

בעקבות הפרסום הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, כי הוא שוקל לקבוע קיומו של הסדר כובל בתחום התשתיות להולכת חשמל. על פי הודעת הרשות, ב-27 בספטמבר הודיע הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, לחברות סימנס, שניידר, אלסטום, היטאצ'י, טושיבה ומיצובישי כי הוא שוקל לקבוע כי הן היו צד להסדר כובל בתחום מסדרי המתח מבודדי הגז המשמשים בתחום הולכת החשמל, בתקופה שנמשכה מחודש אפריל 1988 עד מאי 2004.

הצדדים להסדר הכובל הן חברות אירופאיות ויפניות הפועלות, בין היתר, בתחום מסדרי מתח מבודדי גז (Gas Insulated Switchgear). מדובר ברכיב משמעותי ברשת החשמל הארצית שתפקידו לווסת את הולכת מתח העל ולהגן על מערכת החשמל מפני עליות וירידות מתח קיצוניות. הלקוח העיקרי של רכיב זה הוא חברת החשמל לישראל.

הקרטל העולמי התבסס על תכנית מפורטת של חלוקת שוק בין-מדינתית ושל תיאום מחירים ומכרזים תוך כדי עיוות הליכי מכרז כדי להבטיח שהיצרן המיועד יקבל את הפרויקט שהוקצה לו.

מדובר בקרטל שהוא לכאורה בעל השפעה רחבה על ציבור הצרכנים בישראל בשל משכו הרב, והשפעתו המשמעותית על מבנה העלויות של חברת החשמל. חשיפת הקרטל התאפשרה תוך יישום תכנית החסינות של רשות ההגבלים העסקיים.

תכנית החסינות מאפשרת למי שהייתה לו או יש לו מעורבות בקרטל - אדם או תאגיד (לרבות כל עובדיו ומנהליו) - לפנות לרשות ולחשוף את הקרטל, ובתמורה לזכות בחסינות מלאה מפני העמדה לדין פלילי על העבירות שביצע. תכנית החסינות מופעלת על ידי רשות ההגבלים העסקיים, והיא מוסדרת במסגרת הנחיות היועץ המשפטי לממשלה.

החברות הנ"ל הוזמנו להשמיע את טענותיהן והתייחסותן לפני הממונה על הגבלים עסקיים במסגרת הליך שימוע. קביעת הממונה תתייחס, בכפוף לשימוע, להשפעת ההסדר על ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully