וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר לשלב בין ביזנס לצרכי הנזקקים

ד"ר שולמית שולב ברקן

2.10.2011 / 13:22

בפרוס השנה החדשה, ד"ר שלומית שולוב ברקן מציגה סיפור אופטימי על יזמות עסקית למען החברה, המדגים כיצד ניתן לייצר רווחים לא למען בעלי המניות בלבד, ולהביא לתשואה חברתית לצד התשואה הכלכלית

יזמות עסקית, היא לא פעם מילה נרדפת לחדשנות, העזה, חשיבה מחוץ לקופסה ולקיחת סיכונים. אנו פוגשים בה בזירות עסקיות על הצלחותיהן וכישלונותיהן, המקדמות מוצרים חדשניים ולשיווק. מצד שני, באופן אסוציאטיבי היא פחות מתקשרת עם ארגונים העוסקים באוכלוסיות מצוקה המאופיינות בין היתר בפאסיביות ותלות בגורמים פילנתרופים.

יצירתיות וחדשנות עסקית בישראל של 2011 הכרחית גם חברתית למתן פתרונות לשכבות באוכלוסייה. העייפות ממחאות, וועדות ללא בשורה, קריסה תחת עלות גבוהה של מחייה, העדר מקומות תעסוקה ואף חוסר בטחון תזונתי - כל אלה קוראים לפתרון מסוג אחר.

פתרון חדשני ניתן לראות בבנייתו בקרית גת של מרכז ההזנה הגדול ביותר בארץ ,בעלות של כ- 13 מליון דולרים. המיזם החדשני אשר יפתח לקראת סוף 2011 , מוקם, על ידי עמותת "מאיר פנים" ויספק עשרות אלפי ארוחות ביום לתלמידי בתי ספר, למועדוניות ילדים, לבתי מזון ,לניצולי שואה ולנזקקים קשישים בבתיהם. במקביל יספק המרכז מאות משרות לעובדי האזור.

לאבטחת קיימותו של המיזם חברה העמותה לשותפות עסקית במסגרת חוזה לטווח ארוך עם חברת הקייטרינג "שולץ". במסגרת החוזה, שוכרת חברת שולץ את המטבח המוסדי לצורך הכנת ארוחות ללקוחותיה, הכוללים עשרות אולמות הסעדה בחברות עסקיות. במקביל ייצר המפעל אלפי ארוחות מדי יום , אשר יסופקו על ידי העמותה ללא תשלום, או בסכום סמלי, לאוכלוסיית נזקקים שתהנה ממזון איכותי - ברמה זהה למזון המסופק לגופים עסקיים במשק.

תשואה כלכלית לצד תשואה חברתית

האסטרטגיה העסקית של יזמות זו מקדמת עצמאות כלכלית של העמותה, כמו גם מימון פעולות נוספות למען אוכלוסיות היעד. האסטרטגיה מבוססת על בניית פלטפורמה המאפשרת יצירת הכנסות על בסיס שוטף ולטווח ארוך.

הפלטפורמה הנבנית היא מרכז הזנה חדיש העומד בתקנים בריאותיים וסביבתיים בינלאומיים ומוקם במימון העמותהה פועלת שלא לכוונת רווח. בניגוד למיזמים עסקיים הבנויים על השקעות כלכליות, מימון זה נשען ברובו על פילנתרופיים ובמיוחד גיוס כספי תרומות בארץ ובחו"ל מיחידים ומקרנות. שלב השגת המימון לבניית המפעל קריטי ומאופיין בסיכון וזאת לאור העדר מימון ממשלתי. בנוסף, חסרים ערוצים וכלים למימון מיזמים חברתיים כקרנות מימון חברתיות או בנקאות פרטית להשקעות חברתיות.

בניגוד ליזמות עסקית החותרת לעשייה של רווחים, ניתן לראות כאן יזמות עסקית המייצרת רווחים שלא לטובת בעלי המניות של החברה, אלא לטובתם של יחידים ומשפחות החיות במצוקה בישראל וזאת בהיקף רחב ותוך הובלת שנוי באיכות חייהם. יזמות זו עולה בקנה אחד עם המגמה להקמה של מיזמים חברתיים- עסקיים היוצרים תשואה חברתית וכלכלית. תשואה זן דורשת חבירה בין שליחות חברתית, ראייה עסקית לטווח ארוך, יכולת לקחת סיכונים ויצירתיות כלכלית-חברתית.

*ד"ר שלומית שולוב ברקן, ראש התמחות מוסדות ציבור במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, וסמנכ"ל עמותת מאיר פנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully