וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע משברי החוב: אחד העם מתנהל בירידות חדות

ערן אזרן

4.10.2011 / 11:10

אי הוודאות בנוגע לאישור הסיוע ליוון ממשיכים להעיק על המסחר. מדד תל אביב 25 ומדד תל אביב 100 נופלים ב-2.4%. מניות הבנקים צנחו ב-4%

משבר החוב באירופה ואי הוודאות בנוגע לאישור הסיוע ליוון ממשיכים להעיק על המסחר היום בבורסת תל אביב. ירידות של כ-3% שנרשמו אמש בבורסות וול סטריט צפויות גררו הבוקר גם את הבורסה המקומית לירידות חדות בפתיחה. מניות הפיננסים מוביליות גם היום את הירידות.

מדד ת"א 25 נופל ב-2.4%, ומדד ת"א 100 מאבד ערך דומה. מדד ת"א בנקים נופל ב-4%, ומדד נדל"ן 15 משיל 1.5%. בולטות במסחר: מניית כיל שמאבדת 3.5%; מניית בנק לאומי , שנופלת ב-3.4% ומניית פריגו שיורדת ב-4.3%.

יתרות ה"שורט" על מניות בבורסת תל אביב עומדות כעת על 2.13 מיליארד שקל - ירידה של 12% לעומת יתרות השורט בשבוע הקודם, כך עולה מנתוני יתרות השורט ("מכירה בחסר") של בורסת אחד העם הנכונים ל-27 בספטמבר. למרות הירידה, מדובר עדיין בהיקף יתרות שורט מהגבוהים ביותר מאז קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס ב-2008, אז הגיעו יתרות השורט על מניות ל-2.384 מיליארד שקל. לשם השוואה, בסוף 2010 היקף יתרות השורט על מניות בת"א עמד של 1.1 מיליארד שקל בלבד.

בשוק הסולידי נרשמות הבוקר ירידות חדות של עד 0.5%. תל בונד 20 יורד ב-0.4%. בין היורדות בולטות איגרות החוב של קבוצת אי.די.בי, שספגה אתמול הורדת דירוג. אג"ח של אי.די.בי פיתוח יורדים בשיעורים שבין 4%-2%. סדרה ד' של אלביט הדמיה יורדת ב-2% ונחרת כעת בתשואה של 25%.

בשוק האג"ח הממשלתיות נרשמות עליות שערים של עד 0.3%. אג"ח מסוג שחר (לא צמודה ובריבית קבועה) לפידיון בינואר 2022 עולה ב-0.29% והתשואה עליה יורדת ל-4.57%.

אמש הציג המפקח על הבנקים, דודו זקן, קווים מנחים לפיהם דרישות הלימות ההון של הבנקים יועלו משיעור של 7.5% כיום לכיוון של 11% בשנת 2016, זאת במסגרת יישום תקנות "באזל 3". למרות ההנחיה, המפקח טרם הוציא הנחיה פורמלית בנושא, וטרם הוצגו לוחות זמנים לגבי קצב ההתקדמות והיישום. כיום יחס הלימות ההון בחמשת הבנקים הגדולים נע בין 7.7% ל-8.4%, כך שהיעד שבנק ישראל צפוי להציב הוא דרמטי מבחינת המערכת הבנקאית המקומית.

"הגדלת הלימות ההון הנדרשת מהבנקים מ-7.5% ל-11% מהווה שינוי כללי המשחק עם השפעות על המשק כולו", אמרו הבוקר בכלל פיננסים ברוקראז' בתגובה להחלטה. "מדובר בפגיעה מהותית באטרקטיביות ההשקעה במניות הבנקים, עם השלכות על המשק כולו", ציין יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז'.

לדברי בן זאב, "הבנקים צריכים לקחת כ- 70%-80% מהרווחים בחמש השנים הקרובות ולהשתמש בהם לשם הגדלת בסיס ההון. כלומר – הרווחים בשנים הקרובות לא יופנו לחלוקת דיבידנדים ולא ישמשו לצמיחה, אלא לחיזוק ההון בלבד". מניות הפועלים, לאומי, דיסקונט, הבינלאומי ומזרחי-טפחות מגיבות להוראה החדשה בירידות.

הצרות ביוון נמשכות

שרי האוצר של גוש היורו נפגשו אתמול בלוקסמבורג כדי לדון בהגנה על הבנקים ובהרחבת קרן החילוץ. בפגישה היו השרים אמורים להחליט גם על השלב הבא בחבילת החילוץ ליוון, בסך 8 מיליארד יורו, אך ההחלטה נדחתה לאמצע אוקטובר. בתוך כך הודיעה ממשלת יוון כי אישרה אמצעי צנע נוספים בסך 6.6 מיליארד יורו, על מנת להבטיח את קבלת השלב הבא בחילוץ ואת חבילת החילוץ השנייה.

למרות הדברים ציין אתמול הכלכלן נוריאל רוביני, שחזה את המשבר הפיננסי ב-2008, כי "גם אם יוון תצליח לצמצם את החובות, זה לא ישיב את הצמיחה, אלא אם יהיה שינוי בשערי החליפין באמצעות פיחות ונחזור למטבעות הלאומיים. בנוסף ציין רוביני כי אירופה צריכה להפעיל 'בזוקה' של 2 טריליון יורו (2.7 טריליון דולר) כדי לבלום את התפשטות משבר החוב לפני שהזמן ייאזל.

"אני מאוד מודאג מכך שהעניינים יוצאים מכלל שליטה", אמר רוביני, יו"ר חברת הייעוץ RGE, בראיון לבלומברג. "צריך בזוקת ענק של לפחות 2 טריליון יורו, אבל אי אפשר להמתין שלושה חודשים. חייבים לעשות זאת בשבועות הקרובים", הוסיף.

בשל החששות הגוברים בכל הנוגע ליוון ולאירופה, ננעל המסחר אמש בוול סטריט בירידות שערים חדות. מדד דאו ג'ונס איבד 2.4%, מדד S&P 500 נחלש ב-2.8% ומדד נאסד"ק ירד ב-3.3%. בשוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נרשמו ירידות של 0.14%, והתשואה על אג"ח ל-10 שנים עלתה ל-1.785%, לאחר שלפני שבוע צנחה לרמה של 1.6714% - רמתה הנמוכה ביותר מאז החל הבנק הפדרלי לפרסם נתון זה בשנת 1953. מחיר הנפט נסחר ברמה הנמוכה מאז ספטמבר 2010 - 77.61 דולר לחבית.

בדומה לבורסות אירופה, מי שהובילו את הירידות היו מניות הבנקים: מניית בנק אוף אמריקה נפלה ב-9.8%, מניית מורגן סטנלי צנחה ב-7.3%, מניית גולדמן סאקס נפלה ב-4.4%, ומניית סיטי בנק נחתכה ב-4.2%.

מניות בולטות במסחר

החברה הבת של כיל , כיל מוצרי תכלית, המייצרת ומשווקת מוצרים המבוססים על פוספטים, הודיעה היום כי רכשה את כל הפעילות, מתקני הייצור והנכסים, המחקר והפיתוח, וכן את רשת השיווק וההפצה הנרחבת של חברת Halox ® מקבוצת האמונד (Hammond Group, Inc.) .

קבוצת חבס הודיעה היום כי רכשה לאחרונה מניות בחברות NSI ו- VastNed O/I, בתמורה לסך כולל של כ- 20 מליון יורו. נכון להיום מחזיקה החברה בכ- 22.4% ממניות NSI ובכ- 6.3% ממניות VastNed O/I, המשקפים כ- 17.9% ממניות החברה הממוזגת. שתי החברות עוסקות בתחום הנדל”ן המניב בהולנד.

חברת טבע הגיעה להסכם פשרה עם חברת The Medicines בנוגע למשפט פטנטים על התרופה Angiomax שניתנת בזריקה למניעת קרישת דם. מכירותיה של התרופה בארה"ב הסתכמו ב-428 מיליון דולר ב-12 החודשים האחרונים. על פי הסכם הפשרה, תוכל טבע לשווק גרסה גנרית של התרופה החל בסוף יוני 2019, ובנסיבות מסוימות, ככל הנראה התחלת שיווקה של התרופה על ידי חברת גנרית אחרת, תוכל להקדים את השיווק בעצמה.

אתמול הורידה חברת דירוג האשראי מידרוג את דירוג האשראי של דיסקונט השקעות מקבוצת אידיבי של נוחי דנקנר ברמה אחד ל-A1. במקביל, הציבה חברת הדירוג את אופק הדירוג כשלילי. במידרוג מסברים את המהלך באמצעות השחיקה במיצוב העסקי והפיננסי של אחזקות הליבה של דסק"ש, ביניהן כור, סלקום ושופרסל , וכן בשל עלייה מתמשכת ברמת המינוף של החברה עקב שחיקת אחזקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully