וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייל גבאי: "פיקוח על שכר דירה - רעיון הזוי"

נמרוד בוסו

4.10.2011 / 14:58

בכנס שאירגנה המועצה האזורית לתכנון ובנייה הגן המנכ"ל היוצא של משרד ראש הממשלה על מסקנות ועדת טרכטנברג מנושא הדיור. "אין כאן שפנים מהכובע"

"מי שחשב שטרכטנברג יבוא וילאים את שוק הדירות, ושמעתי כל מיני הצעות להלאמה שהשיא ההזוי הוא פיקוח על שכר דירה - אני לא חושב שצריך אפילו להתמודד עם הרעיון הזה. ההנחה המגולמת בו, שמי שמשכיר הוא החזיר הקפיטליסט היא מופרכת ואני יכול לסתור אותה באינספור דרכים" - כך אמר המנכ"ל היוצא של משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, בכנס שאירגנה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בירושלים.

גבאי, שעמד בראש ועדת הדיור של ועדת טרכטנברג, טען: "אני שומע את הביקורת על דו"ח טרכטנברג, אבל אין כאן שפנים מהכובע. אנחנו רואים שהמלאי התכנוני נשחק בעיקר באיזורי הביקוש. מוסדות התכנון צריכים לפעול לפי החוק אבל לעשות זאת לפי מדיניות הממשלה. דחפנו את נושא ההתחדשות העירונית ונעשה מעט מדי. מי שמנסה לנתח למה המחאה פרצה דווקא ברוטשילד, זה מכיוון שבמרכז ת"א יש מערכת חיים שלא צריכה להישען על מערכת הסעה, אפשר לגור ולצרוך באותו מקום. זה קיים מעט מאד בערים אחרות. הבת שלי במודיעין הולכת לתנועה חצי שעה ברגל. אחיין שלי בתל אביב נמצא במרחק של 10 דקות הליכה מהסניף. יש הרבה מה לעשות בתחום הזה.

"במקביל, צריך לחזק את הקשר מהפריפריה למרכזים האורבניים במחוזות כי היום הנגישות כמעט זניחה. אי אפשר בשוק כמו ישראל לדבר על עשרות אלפי יחידות דיור בשנה בלי לדבר על התוכניות הגדולות והחשובות. הוועדה להסרת חסמים הצליחה בצורה מאד יפה להסיר חסמים ואנחנו חושבים שאפשר לקדם הרבה יח"ד בצורה הזו".

גבאי שב על עיקרי הממצאים והמלצות הוועדה, וקבע כי כל הנסיונות לחנך את האנשי להתיישב בפריפריה נכשלו. "התפיסה שאפשר לחנך את האזרחים התפוצצה לכולם בפנים. ההחלטה (של הממשלה הקודמת, נ"ב) להפסיק לתכנן במרכז נעשתה מכל הסיבות הנכונות, וגרמה לכל התוצאות הלא נכונות. בסופו של דבר מדינת ישראל צריכה לפרוץ את גבולות הפריפריה אבל היא תעשה את זה כשיהיה לה מה להציע שם - חינוך תעסוקה. ראינו שאנשים לא רוצים ללכת לפריפריה. גם המהלך החינוכי שם לא עזר. דו"ח טרכטנברג מונה שורה של נושאים וצופה פני פריפריה", אמר גבאי.

גבאי התייחס בדבריו לגישה, המסוכנת לדבריו, של משקיעים, שסבורים שרכישת דירה היא השקעה בטוחה. "מעבר לזה שנדל"ן נחשבת להשקעה מאד שמרנית, אנשים חיים בתחושה שאי אפשר להפסיד בה. תוסיפו לזה את הירידה במניות, ואנשים שבורחים מהבורסה. ההחזר של דמי השכירות החודשיים זניח ביחס לעולם, וזה אומר שמי שקונה נכס מצפה לעליית ערך. זה אומר שההתפתחות גרועה. הרחבת ההיצע היא לכן חשובה מאוד וחשוב להבין שהביקוש הוא לא הומוגני. אסור להסתכל על הכל כמקשה אחת וצריך ליצור תמהיל של פתרונות בהישג יעד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully