וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום של ירידות באירופה: פרנקפורט נפלה ב-4%

נמרוד הלפרן

4.10.2011 / 17:35

לאחר רצף של שלושה ימי ירידה השלים המדד האירופי ירידה של 25% מהשיא שנרשם בפברואר. לונדון יורדת ב-3.2%; פאריס יורדת ב-3.2%

בורסות אירופה נסחרות בירידות זה היום השלישי ברציפות - רצף הירידות הממושך ביותר זה ארבעה שבועות - לאחר שגם בתום פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי אתמול לא נראה שמנהיגי אירופה קרובים לפתרון משבר החובות ולהתמודדות עם חדלות פירעון אפשרית של יוון. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי יורד ב-3.2% ומשלים בכך נפילה של 25% מהשיא של שנת 2011 שרשם בחודש פברואר. לונדון יורדת ב-3.2%; פרנקפורט יורדת ב-4%; פאריס יורדת ב-3.2%; מניות הפיננסים מובילות את הירידות.

בורסת אתונה צונחת ב-6.3% לרמתה הנמוכה ביותר מאז שנת 1993, לאחר שמנהיגי אירופה החליטו אתמול לדחות את ההחלטה בנוגע להעברת התשלום הקרוב במסגרת חבילת הסיוע ליוון ל-13 באוקטובר. התשלום הקרוב, בסך 8 מיליארד יורו, הוא חלק מחבילת החילוץ עליה הוחלט בשנה שעברה שהיקפה הכולל 110 מיליארד יורו. חבילת סיוע שנייה עדיין מחכה לאישורן של 3 מדינות בטרם יתחילו בביצועה. עם זאת, יוון נקלעה למצב בו ללא התשלום הקרוב היא לא צפויה לעמוד במכלול חובותיה בחודש הבא ותיכנס לחדלות פירעון.

מדד סטוקס 50

על השווקים מעיבות גם תחזיות קודרות לצמיחה העולמית. גולדמן סאקס הוריד את תחזית הצמיחה העולמית שלו עבור השנה והשנה הבאה וצופה כעת מיתון בגרמניה ובצרפת, על רקע האטה כלכלית באירופה ובארה"ב. הבנק צופה כעת כי הכלכלה העולמית תצמח ב-3.8% השנה וב-3.5% ב-2012, לעומת תחזיות קודמות לצמיחה של 3.9% השנה ו-4.2% בשנה הבאה, לפי דו"ח שפרסמו כלכלני גולדמן סאקס יאן הציוס ודומיניק וילסון. סיטי הוריד בסוף השבוע אף הוא את תחזית הצמיחה העולמית שלו, פעם שנייה תוך חודש.

גולדמן סאקס צופה צמיחה של 0.1% בגוש היורו ב-2012, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.3%. "המשך ההידרדרות במצב הכלכלי והפיננסי בגוש היורו הוביל אותנו להוריד את תחזית הצמיחה העולמית שלנו באופן משמעותי" כתבו הכלכלנים.

"ברבעונים הקרובים, אנו צופים מיתון קל בגרמניה ובצרפת והאטה חדה יותר במדינות הפריפריאליות בגוש היורו". עוד הוריד הבנק את תחזיתו למטבע האירופי וצופה כעת כי המטבע ייסחר ב-1.38 דולר ליורו עד סוף השנה, לעומת תחזית קודמת למחיר של 1.4 דולר.

וילסון והציוס צופים כי הבנק המרכזי של אירופה יוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 1% עד דצמבר. עם זאת, הכלכלנים צופים שהבנק המרכזי ייאלץ לצמצם את רכישות האג"ח שהוא מבצע בשבועות האחרונים בניסיון למנוע חדלות פירעון של ממשלות גוש היורו, בשל הסיכון המוגבר הטמון בכך.

בנק UBS השווייצי צופה לרשום רווח נקי צנוע ברבעון השלישי, לאחר שהנפקת אג"ח, מכירת נכסים והתרחבות מרווחי האשראי שלו סייעו לפצות על הפסד בסך 2.3 מיליארד דולר שנגרמו מפרשת הסוחר שביצע עסקות בלתי מורשות. הבנק הזהיר בחודש שעבר כי הפרשה עשויה לגרום לו להפסד רבעוני, אך כעת צופה לרשום רווח בכל זאת. תוצאותיו הכספיות של לרבעון השלישי יתפרסמו ב-25 באוקטובר. מניית UBS יורדת ב-2.1%, ירידה מתונה יחסית לחלק מענקיות הפיננסים ביבשת היום. מתחרהו, קרדיט סוויס, יורד ב-4%.

עוד במגזר הפיננסים, מניית בנק דקסיה העולמי צונחת ב-15% לשפל של 88 יורוסנט, לאחר שדירקטוריון החברה הורה למנכ"ל פייר מריאני לבצע את השינויים הדרושים לתיקון הבעיות המבניות של החברה בעקבות החרפת משבר החובות. על דקסיה מופעל לחץ להגדיל את ההפסד שהיא לוקחת בחשבון על אחזקותיה באג"ח ממשלתיות של יוון. מניות הבנקים הצרפתיים, עליהם מופעל לחץ רגולטורי דומה רושמות אף הן ירידות. BNP פאריבה יורד ב6.3; סוסייטה ז'נרל יורד ב-6.4%.

דולר/יורו

בקרב הבנקים הבריטיים, נרשמות ירידות חדות גם כן. מניית רויאל בנק אוף סקוטלנד צונחת ביותר מ-11%, לאחר דיווח כי עסקה מתוכננת למכירת נכסים בעייתיים של הבנק לחברת ההשקעה הפרטית בלאקסטון תמורת 1.4 מיליארד ליש"ט (2.2 מיליארד דולר), עשויה להיכשל, מכיוון שבלאקסטון לא השיגה את המימון הדרוש לכך מהבנקים - בהם סיטי וגולדמן סאקס. מניות ברקליס ולוידס יורדות בכ-9% בשל הערכות כי עסקות דומות מצידם יתקלו בבעיות דומות.

ירידות נרשמות במניות מגזר התעופה על רקע הערכות כי רווחי חברות התעופה בעולם יהיו נמוכים מהצפוי וחששות כי חברת התעופה האמריקאית אמריקן איירליינס עלולה להיאלץ להודיע על פשיטת רגל. מניית אייר פראנס-KLM נופלת ב-9% לשפל של 20 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully