וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר הסתיים בעליות שערים

4.10.2011 / 22:26

דיווח על תוכנית לתמיכה בבנקים באירופה דחף את וול סטריט לסגירה חיובית. נאסד"ק קפץ ב-3%, ומדד S&P 500 עלה ב-2.3%. אפל נסגרה בירידה של פחות מ-1% בעקבות השקת אייפון 4S

בורסות וול סטריט, אשר נסחרו במהלך מרבית יום המסחר בירידות על רקע התגברות החששות מהחרפה במשבר החוב באירופה, נסגרו לבסוף במגמה חיובית - בראשונה זה שלושה ימי מסחר - בעקבות דיווח של העיתון "פייננשל טיימס" לפיו מנהיגי אירופה מגבשים תוכנית מתואמת להזרמת נזילות לבנקים ביבשת.

מדד דאו ג'ונס עלה ב-1.4%; מדד S&P 500, אשר ירד במהלך המסחר ביותר מ-1% לרמתו הנמוכה ביותר מאז חודש ספטמבר 2010 והשלים בכך נפילה של 20% מהשיא של השנה - ההגדרה המקובלת ל"שוק דובי" - נסגר בסופו של דבר בעלייה של 2.3%; מדד נאסד"ק זינק ב-3%. שוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסגר ביציבות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים נותרה ללא שינוי ברמה של 1.78%.

ענקית מוצרי האלקטרוניקה אפל נסחרה על רקע השקת אייפון 4S - הדגם החדש של מכשיר הסמארטפון הפופולרי שלה - במסגרת השקת המוצר המרכזי הראשונה זה שנים של החברה שבוצעה ללא השתתפות סטיב ג'ובס, אשר פרש מתפקיד המנכ"ל בשלהי אוגוסט.

למעלה מ-15 חודשים לאחר שהשיקה את אייפון 4, חשפה הערב החברה את הדור הבא של הסמארטפון הפופולרי, אייפון 4S. המשקיעים שדחפו את המניה לעליות של 2% לפני ההשקה, הגיבו באכזבה ומניית החברה יורדת בכ-5%.

מגמה חיובית בוול סטריט מאי 2010. GettyImages
הסגירה החיובית, בעקבות דיווח על תכנית סיוע לבנקים באירופה/GettyImages

ברננקי: נתמוך במערכת הפיננסית האמריקאית

הבנק הפדרלי עשוי להשיק תוכנית הלוואות רחבת היקף כדי להתמודד עם התדרדרות במצב המערכת הפיננסית בארה"ב במקרה של החרפה במשבר החוב באירופה, אמר היום יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, בעדותו בפני הוועדה הכלכלית המשותפת של הקונגרס.

"אנו נוודא כי נהיה מוכנים לספק נזילות ככל שיידרש כנגד ערבונות בתור מלווה-של-מוצא-אחרון עבור המערכת הבנקאית שלנו", אמר ברננקי. הבנק הפדרלי אמנם אינו צופה כי יהיה צורך בתוכנית מסוג זה, "אולם אנו בהחלט מוכנים להגיב במקרה הצורך", אמר ברננקי. לדבריו, הבנק הפדרלי היה זקוק לאישור משרד האוצר האמריקאי בטרם יוכל להפעיל תוכנית מסוג זה.

ברננקי ציין כי הבנקים בארה"ב הם בעלי חשיפה מינימלית למדינות הפריפריה של גוש היורו. "לא החשיפה הישירה היא שמדאיגה אותי", אמר ברננקי. לדבריו, חוסר הוודאות בשווקים סביב המצב באירופה יצר תנודתיות עצומה שפוגעת בהתאוששות כלכלת ארה"ב.

אפל מציגה את החידושים של אייפון. רויטרס
המשקיעים שדחפו את מניית אפל לעליות של 2% לפני ההשקה, הגיבו אליה באכזבה ומניית החברה יורדת בכ-5%. אפל מציגה את האייפון החדש/רויטרס

באירופה אין חדש

מנהיגי אירופה החליטו אתמול לדחות את ההחלטה בנוגע להעברת התשלום הקרוב במסגרת חבילת הסיוע ליוון ל-13 באוקטובר. התשלום הקרוב, בסך 8 מיליארד יורו, הוא חלק מחבילת החילוץ עליה הוחלט בשנה שעברה שהיקפה הכולל 110 מיליארד יורו. חבילת סיוע שנייה עדיין מחכה לאישורן של 3 מדינות בטרם יתחילו בביצועה. עם זאת, יוון נקלעה למצב בו ללא התשלום הקרוב היא לא צפויה לעמוד במכלול חובותיה בחודש הבא ותיכנס לחדלות פירעון.

הכלכלן נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, אשר חזה את המשבר הכלכלי של 2008, אמר אמש כי אירופה צריכה להפעיל "בזוקה" של 2 טריליון יורו (2.7 טריליון דולר) כדי לבלום את התפשטות משבר החוב לפני שהזמן ייאזל. "אני מאוד מודאג מכך שהעניינים יוצאים מכלל שליטה", אמר רוביני, יו"ר חברת הייעוץ RGE, בראיון לבלומברג. "צריך בזוקת ענק של לפחות 2 טריליון יורו, אבל אי אפשר להמתין שלושה חודשים. חייבים לעשות זאת בשבועות הקרובים", הוסיף.

כמו כן, התחזיות קודרות לצמיחה העולמית מעיבות על השווקים בעולם. גולדמן סאקס הוריד את תחזית הצמיחה העולמית שלו עבור השנה והשנה הבאה וצופה כעת מיתון בגרמניה ובצרפת, על רקע האטה כלכלית באירופה ובארה"ב.
הבנק צופה כעת כי הכלכלה העולמית תצמח ב-3.8% השנה וב-3.5% ב-2012, לעומת תחזיות קודמות לצמיחה של 3.9% השנה ו-4.2% בשנה הבאה, לפי דו"ח שפירסמו כלכלני גולדמן סאקס יאן הציוס ודומיניק וילסון. סיטי הוריד בסוף השבוע אף הוא את תחזית הצמיחה העולמית שלו, פעם שנייה תוך חודש.

גולדמן סאקס צופה צמיחה של 0.1% בגוש היורו ב-2012, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.3%. "המשך ההידרדרות במצב הכלכלי והפיננסי בגוש היורו הוביל אותנו להוריד את תחזית הצמיחה העולמית שלנו באופן משמעותי" כתבו הכלכלנים. "ברבעונים הקרובים, אנו צופים מיתון קל בגרמניה ובצרפת והאטה חדה יותר במדינות הפריפריאליות בגוש היורו". עוד הוריד הבנק את תחזיתו למטבע האירופי וצופה כעת כי המטבע ייסחר ב-1.38 דולר ליורו עד סוף השנה, לעומת תחזית קודמת למחיר של 1.4 דולר.

וילסון והציוס צופים כי הבנק המרכזי של אירופה יוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 1% עד דצמבר. עם זאת, הכלכלנים צופים שהבנק המרכזי ייאלץ לצמצם את רכישות האג"ח שהוא מבצע בשבועות האחרונים בניסיון למנוע חדלות פירעון של ממשלות גוש היורו, בשל הסיכון המוגבר הטמון בכך.

חברת התעופה אמריקן איירליינס המריאה היום, לאחר שנפלה אתמול בעשרות אחוזים על רקע הערכות כי יתכן שתיאלץ להודיע על פשיטת רגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully